Polub nas na Facebooku

Witaminy i składniki mineralne

W dobrze zbilansowanej, zdrowej diecie bardzo ważną rolę odgrywają witaminy oraz wiele składników mineralnych. Dlaczego są one tak istotne dla naszej kondycji zdrowotnej i samopoczucia?

Witaminy to substancje, które regulują i wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Przedrostek „vita” po łacinie oznacza „życie”, a nazwę tę, co ciekawe, wprowadził do terminologii polski uczony Kazimierz Funk, w 1912 roku. Pierwszą znaną współcześnie witaminą była witamina B1. Wśród witamin wyróżnia się kwasy, pochodne kwasów i alkohole o dużej masie cząsteczkowej, jak np. witamina A.

Z kolei składniki mineralne to pierwiastki takie jak wapń, potas, żelazo, selen, sód, mangan i wiele innych, które także regulują i determinują pracę poszczególnych narządów i układów.

Ważne jest dostarczanie do organizmu witamin i składników mineralnych wraz z pożywieniem. W niektórych przypadkach nie jest to jednak możliwe. Na przykład witamina D produkowana jest w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego, a witamina K przez bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Jeśli występują ich braki, należy je uzupełniać za pomocą suplementów. Z kolei nadmiar witamin czyli hiperwitaminoza, może być także szkodliwa dla orgamizmu. 

Z naszego serwisu możesz uzyskać informacje o tym jakie znaczenie mają witamina B17, witamina B12, witamina PP czy witamina E. Dowiesz się jakie witaminy są rozpuszczalne w wodzie, a jakie w tłuszczach. Które składniki mineralne wymagają podania określonych produktów, aby dobrze wchłaniały się w organizmie człowieka? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w tej kategorii.

Rozwiń całość

Najnowsze

Nadmiar potasu w organizmie – jakie daje objawy? Jakie leczenie zastosować?
Nadmiar potasu w organizmie – jakie daje objawy? Jakie leczenie zastosować?
Szkorbut – przyczyny choroby spowodowanej niedoborem witaminy 
Szkorbut – przyczyny choroby spowodowanej niedoborem witaminy 
Hiperwitaminoza: objawy i przyczyny nadmiaru witamin A, D, E, C, K i z grupy B
Hiperwitaminoza: objawy i przyczyny nadmiaru witamin A, D, E, C, K i z grupy B
Najczęstsze objawy niedoboru żelaza u dorosłych, dzieci i ciężarnych kobiet
Najczęstsze objawy niedoboru żelaza u dorosłych, dzieci i ciężarnych kobiet
Aloes – do picia i na skórę. Jak stosować aloes zwyczajny i drzewiasty?
Aloes – do picia i na skórę. Jak stosować aloes zwyczajny i drzewiasty?
Funkcje i źródła witaminy D - objawy i skutki przedawkowania witaminy D
Funkcje i źródła witaminy D - objawy i skutki przedawkowania witaminy D
Działanie witaminy C w organizmie – jakie są objawy i skutki nadmiaru kwasu askorbinowego?
Działanie witaminy C w organizmie – jakie są objawy i skutki nadmiaru kwasu askorbinowego?
Czym jest i jak działa biotyna? Gdzie występuje witamina H (nazywana także B7)?
Czym jest i jak działa biotyna? Gdzie występuje witamina H (nazywana także B7)?
Żelazo w diecie - naturalne źródła. Jaką rolę pełni żelazo?
Żelazo w diecie - naturalne źródła. Jaką rolę pełni żelazo?
Magnez – naturalne źródła tego makroelementu. Jakie produkty są najbogatsze w magnez? Przyczyny i objawy niedoboru magnezu oraz sposoby na jego uzupełnienie
Magnez – naturalne źródła tego makroelementu. Jakie produkty są najbogatsze w magnez? Przyczyny i objawy niedoboru magnezu oraz sposoby na jego uzupełnienie
Kolagenoza – jakie badania laboratoryjne wykonać? Jakie daje objawy?
Kolagenoza – jakie badania laboratoryjne wykonać? Jakie daje objawy?
Koenzym Q10 – działanie i właściwości. Kto powinien go stosować i jakie są przeciwskazania
Koenzym Q10 – działanie i właściwości. Kto powinien go stosować i jakie są przeciwskazania
Witaminy na włosy. Najlepszy sposób na wzmocnienie i skuteczna broń przeciw wypadaniu włosów
Witaminy na włosy. Najlepszy sposób na wzmocnienie i skuteczna broń przeciw wypadaniu włosów
Witaminy dla kobiet – jakie należy brać przed ciążą, a jakie podczas ciąży?
Witaminy dla kobiet – jakie należy brać przed ciążą, a jakie podczas ciąży?
Witamina E – sposób na urodę i płodność
Witamina E – sposób na urodę i płodność
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 
Czym jest awitaminoza? Objawy, przyczyny i leczenie awitaminozy
Czym jest awitaminoza? Objawy, przyczyny i leczenie awitaminozy
Witamina C – właściwości i naturalne źródła. W czym jest jej najwięcej?
Witamina C – właściwości i naturalne źródła. W czym jest jej najwięcej?
Witamina D3 - niedobór, dawkowanie, właściwości i działanie
Witamina D3 - niedobór, dawkowanie, właściwości i działanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Tiamina (witamina B1) - niedobór, występowanie i źródła
Tiamina (witamina B1) - niedobór, występowanie i źródła
Witamina A (retinol) – występowanie i źródła, nadmiar, przedawkowanie
Witamina A (retinol) – występowanie i źródła, nadmiar, przedawkowanie
Węgiel aktywny (leczniczy) – dawkowanie, właściwości i zastosowanie
Węgiel aktywny (leczniczy) – dawkowanie, właściwości i zastosowanie
Witamina B12 (kobalamina) - występowanie, dawkowanie i przyswajalność
Witamina B12 (kobalamina) - występowanie, dawkowanie i przyswajalność
Witamina B6 (pirydoksyna) - występowanie, nadmiar i przedawkowanie
Witamina B6 (pirydoksyna) - występowanie, nadmiar i przedawkowanie
Czym jest niacyna (witamina PP i B3)?
Czym jest niacyna (witamina PP i B3)?
Magnez w ciąży – dlaczego jest ważny i czy niedobór zagraża dziecku
Magnez w ciąży – dlaczego jest ważny i czy niedobór zagraża dziecku
Amigdalina (witamina B17) – działanie, dawkowanie, właściwości, skutki
Amigdalina (witamina B17) – działanie, dawkowanie, właściwości, skutki
Kwas foliowy - niedobór, działanie, dawkowanie i właściwości
Kwas foliowy - niedobór, działanie, dawkowanie i właściwości
Choroba beri-beri – objawy i przyczyny
Choroba beri-beri – objawy i przyczyny
Od kiedy i po co brać kwas foliowy przed ciążą? Czy można go przedawkować?
Od kiedy i po co brać kwas foliowy przed ciążą? Czy można go przedawkować?