cholesterol

Cholesterol należy do lipidów – substancji znajdujących się w organizmie każdego człowieka. Jest niezbędny do życia i odpowiedzialny za prawidłowe działanie każdej komórki w ciele. Odgrywa kluczową rolę w wytwarzaniu niektórych hormonów, a także w produkcji kwasów żółciowych, służących trawieniu tłuszczów. To jednak nie koniec jego elementarnych funkcji. Nie można zapominać o tym, że mózg każdego człowieka potrzebuje cholesterolu do prawidłowego funkcjonowania. Bez cholesterolu nasz organizm nie produkowałby także witaminy D.

Cholesterol całkowity – normy. To musisz wiedzieć.

Normy stężenia cholesterolu całkowitego w organizmie sprawdza się za pomocą badania krwi. z podwyższonym poziomem cholesterolu mamy do czynienia w przypadku stężenia przekraczającego 190 mg/Dl (miligramów na decylitr krwi). Według obowiązujących obecnie norm wyróżnia się trzy poziomy:

W przypadku podwyższonego poziomu cholesterolu całkowitego warto zrobić badanie profilu lipidowego, które poza stężeniem całkowitego cholesterolu dostarcza nam wiedzy o poziomie cholesterolu HDL (lipoproteiny o wysokiej gęstości), LDL (lipoproteiny o niskiej gęstości) oraz trójglicerydów (TG).

Podwyższony poziom cholesterolu całkowitego – niebezpieczne skutki

Wartości, takie jak 240 mg/dl, 250 mg/dl i większe, są alarmujące bez względu na wiek, płeć czy stan zdrowia. Wysoki cholesterol całkowity może oznaczać niebezpieczne choroby, np.: niewydolność nerek, cukrzycę czy niedoczynność tarczycy.

Ponadto kardiolodzy łączą podwyższony cholesterol całkowity z łuszczycą, zespołem nerczycowym, zastojem żółci oraz hiperlipoproteinemią, która jest zaburzeniem procesu przemiany cholesterolu. Ta dolegliwość może okazać się zabójcza w skutkach. Jej obecność przyczynia się do nadciśnienia, miażdżycy, chorób serca, zapalenia trzustki, neuropatii, a nawet zapalenia stawów

Wysokie wartości cholesterolu całkowitego to również, chorób wątroby czy otyłości. Zdaniem specjalistów podwyższony stopień cholesterolu całkowitego może być uwarunkowany genetycznie.

Niezależnie od przyczyn podwyższonego poziomu cholesterolu, konieczna jest wizyta u lekarza. Aby poznać kompletne stężenie, należy sprawdzić nie tylko cholesterol całkowity, ale także zawartość frakcji HDL (zwanej dobrym cholesterolem), a także frakcji LDL (zły cholesterol) oraz trójglicerydów (TG).

Jak obniżyć cholesterol całkowity?

Cholesterol produkowany jest głównie przez wątrobę oraz jelita i w mniejszym stopniu pobierany wraz z jedzeniem. Aby obniżyć jego poziom, dietetycy sugerują znaczne obniżenie tłuszczów w diecie, a zwłaszcza tłuszczów zwierzęcych. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zwiększenie aktywności fizycznej, która korzystnie wpłynie także na ogólny stan zdrowia.

Podwyższony poziom cholesterolu jest problemem nie tylko Polaków i mieszkańców Europy, ale także zmorą Amerykanów. Wybrane badania mówią nawet o 60% dorosłych Polaków z podwyższonym poziomem cholesterolu.

Amerykańscy naukowcy z National Institution of Health stworzyli specjalny protokół żywieniowy, mający obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Change diet), bo o niej mowa, to szereg wskazań dotyczących zmiany stylu życia. Koniecznie powinny spróbować jej osoby ze stężeniem cholesterolu powyżej 240 i 250 mg/dl. Dla osób z poziomem powyżej 190 mg/dl również powinna stanowić zestaw korzystnych wskazówek.

Na początek należy zmniejszyć ilość zjadanych tłuszczów zwierzęcych, zarówno tych nienasyconych, jak i nasyconych. Zjadany cholesterol powinien wynosić mniej niż 200 mg na dobę. Wśród produktów zalecanych w diecie TLC wyróżnia się: produkty wielozbożowe o wysokiej zawartości błonnika, warzywa, rośliny strączkowe, owoce i nabiał. Należy odstawić masło, smalec, olej palmowy i kokosowy. Z kuchni osoby z podwyższonym cholesterolem powinny zniknąć także słodycze, chipsy, dania w proszku oraz fast foody.

Zdaniem lekarzy zbawienna jest także codzienna aktywność fizyczna, trwająca co najmniej 30 minut. Aby zmniejszyć poziom cholesterolu, należy zaprzestać palenia papierosów. Powyższe zalecenia mogą stosować osoby w każdym wieku, a pierwsze efekty daje się zauważyć już po pierwszym miesiącu. O więcej informacji dotyczących zmniejszenia poziomu cholesterolu najlepiej zapytać lekarza.

 

Rozwiń całość
Ureguluje poziom cukru, cholesterolu i pomoże schudnąć. Poznaj najlepsze przepisy z użyciem dyni
Ureguluje poziom cukru, cholesterolu i pomoże schudnąć. Poznaj najlepsze (…)
Choresterol HDL - norma, funkcje, naturalne sposoby na podwyższenie dobrego cholesterolu
Choresterol HDL - norma, funkcje, naturalne sposoby na podwyższenie dobrego (…)
Cholesterol całkowity – normy i sposoby na obniżenie cholesterolu LDL. Co to jest cholesterol całkowity?
Cholesterol całkowity – normy i sposoby na obniżenie cholesterolu LDL. Co to (…)
„Dobry cholesterol” – co to jest, jak go podwyższyć i co warto jeść?
„Dobry cholesterol” – co to jest, jak go podwyższyć i co warto jeść?
Najnowsze