Polub nas na Facebooku
menu
Polub nas na Facebooku

Witaminy i składniki mineralne

W dobrze zbilansowanej, zdrowej diecie bardzo ważną rolę odgrywają witaminy oraz wiele składników mineralnych. Dlaczego są one tak istotne dla naszej kondycji zdrowotnej i samopoczucia?

Witaminy to substancje, które regulują i wpływają na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Przedrostek „vita” po łacinie oznacza „życie”, a nazwę tę, co ciekawe, wprowadził do terminologii polski uczony Kazimierz Funk, w 1912 roku. Pierwszą znaną współcześnie witaminą była witamina B1. Wśród witamin wyróżnia się kwasy, pochodne kwasów i alkohole o dużej masie cząsteczkowej, jak np. witamina A.

Z kolei składniki mineralne to pierwiastki takie jak wapń, potas, żelazo, selen, sód, mangan i wiele innych, które także regulują i determinują pracę poszczególnych narządów i układów.

Ważne jest dostarczanie do organizmu witamin i składników mineralnych wraz z pożywieniem. W niektórych przypadkach nie jest to jednak możliwe. Na przykład witamina D produkowana jest w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego, a witamina K przez bakterie żyjące w przewodzie pokarmowym. Jeśli występują ich braki, należy je uzupełniać za pomocą suplementów. Z kolei nadmiar witamin czyli hiperwitaminoza, może być także szkodliwa dla orgamizmu. 

Z naszego serwisu możesz uzyskać informacje o tym jakie znaczenie mają witamina B17, witamina B12, witamina PP czy witamina E. Dowiesz się jakie witaminy są rozpuszczalne w wodzie, a jakie w tłuszczach. Które składniki mineralne wymagają podania określonych produktów, aby dobrze wchłaniały się w organizmie człowieka? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w tej kategorii.

Rozwiń całość

Najnowsze

Herbata z imbirem - właściwości, przepis i sposób przygotowania
Herbata z imbirem - właściwości, przepis i sposób przygotowania
Nikiel – jakie posiada właściwości? Gdzie go szukać?
Nikiel – jakie posiada właściwości? Gdzie go szukać?
Eksperyment: Który sposób na uzupełnienie niedoborów witaminy D jest najlepszy?
Eksperyment: Który sposób na uzupełnienie niedoborów witaminy D jest najlepszy?
GUS: 51,1 kg cukru zjada przeciętny Polak 
GUS: 51,1 kg cukru zjada przeciętny Polak 
Czy witamina C jest lekiem na raka? Skuteczność metody
Czy witamina C jest lekiem na raka? Skuteczność metody
Czym jest asparagina? Właściwości, zastosowanie, występowanie asparaginy
Czym jest asparagina? Właściwości, zastosowanie, występowanie asparaginy
Co to jest HMB? Działanie, skutki uboczne, dawkowanie HMB
Co to jest HMB? Działanie, skutki uboczne, dawkowanie HMB
Warfaryna: jakie wywołuje skutki uboczne? Kiedy należy ją stosować?
Warfaryna: jakie wywołuje skutki uboczne? Kiedy należy ją stosować?
Jakie witaminy dla sportowców są najlepsze? Źródła witamin dla aktywnych fizycznie
Jakie witaminy dla sportowców są najlepsze? Źródła witamin dla aktywnych fizycznie
Jak przygotować posiłki, aby nie straciły wartości odżywczych
Jak przygotować posiłki, aby nie straciły wartości odżywczych
Witamina F – występowanie, działanie na organizm, zastosowanie w kosmetyce
Witamina F – występowanie, działanie na organizm, zastosowanie w kosmetyce
Acerola – źródło witaminy C bezpieczne dla dzieci
Acerola – źródło witaminy C bezpieczne dla dzieci
Fakty i mity na temat magnezu. Czy warto brać suplementy? 
Fakty i mity na temat magnezu. Czy warto brać suplementy? 
Nutraceutyki – czym są i kto powinien je stosować?
Nutraceutyki – czym są i kto powinien je stosować?
Adiponektyna – czym jest i jaką funkcję pełni w organizmie?
Adiponektyna – czym jest i jaką funkcję pełni w organizmie?
Jabłczan magnezu – dlaczego ta postać magnezu jest szczególnie polecana?
Jabłczan magnezu – dlaczego ta postać magnezu jest szczególnie polecana?
Produkty naturalne bogate w żelazo
Produkty naturalne bogate w żelazo
Co to jest i gdzie występuje betaina? Właściwości i działanie betainy
Co to jest i gdzie występuje betaina? Właściwości i działanie betainy
Kwas foliowy a foliany – co suplementować? Czy są różnice?
Kwas foliowy a foliany – co suplementować? Czy są różnice?
Objawy oraz skutki nadmiaru witaminy D w organizmie u osób dorosłych
Objawy oraz skutki nadmiaru witaminy D w organizmie u osób dorosłych
Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?
Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?
Nadmiar witaminy B w organizmie – objawy, przyczyny
Nadmiar witaminy B w organizmie – objawy, przyczyny
Co to są aminokwasy BCAA? Działanie i skutki uboczne aminokwasów BCAA
Co to są aminokwasy BCAA? Działanie i skutki uboczne aminokwasów BCAA
Woda niskozmineralizowana – ile minerałów zawiera? Zastosowanie i właściwości
Woda niskozmineralizowana – ile minerałów zawiera? Zastosowanie i właściwości
Wygląd cery zależy od diety. Lista polecanych i zakazanych produktów
Wygląd cery zależy od diety. Lista polecanych i zakazanych produktów
Co jeść, aby wspomóc pracę mózgu?
Co jeść, aby wspomóc pracę mózgu?
Co to są fosfolipidy? Właściwości, budowa i zastosowanie fosfolipidów
Co to są fosfolipidy? Właściwości, budowa i zastosowanie fosfolipidów
Bromelaina – właściwości, działanie, skutki uboczne
Bromelaina – właściwości, działanie, skutki uboczne
Cyjanokobalamina i metylokobalamina – dwie formy witaminy B12. Którą wybrać?
Cyjanokobalamina i metylokobalamina – dwie formy witaminy B12. Którą wybrać?
Beta-laktoglobulina – właściwości, korzyści, reakcje alergiczne
Beta-laktoglobulina – właściwości, korzyści, reakcje alergiczne
Tokoferol alfa, syntetyczny octan i inne związki witaminy E 
Tokoferol alfa, syntetyczny octan i inne związki witaminy E 
Niedobór witamin – objawy i skutki. Jak uzupełnić poziom witamin w organizmie?
Niedobór witamin – objawy i skutki. Jak uzupełnić poziom witamin w organizmie?