Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy kapusta kiszona jest zdrowa? Jakie ma wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
menu
Polub nas na Facebooku

Czy kapusta kiszona jest zdrowa? Jakie ma wartości odżywcze i właściwości lecznicze?

kiszona kapusta

Fot.: zeleno / Getty Images

Kapusta kiszona była potrawą, która ratowała ludzi w okresach zimowych oraz marynarzy przed szkorbutem. Choć w dzisiejszych czasach niedobór witaminy C jest bardzo rzadko spotykany, to wciąż warto ją jeść ze względu na jej niezwykłe właściwości lecznicze.

Kapusta kiszona jest bogata w witaminy i minerały, a ponadto, dzięki bakteriom pojawiającym się w procesie jej przetwarzania, wywiera dobroczynny wpływ na jelito i odporność organizmu. Warto pamiętać, że zdrowa dieta powinna zawierać kiszonki.

Co to jest kapusta kiszona?

Kapusta kiszona (kwaszona) jest potrawą uzyskiwaną z poszatkowanych liści kapusty, które zostają poddane procesowi fermentacji. Rozdrobnione liście tego warzywa (często z dodatkiem tartej marchewki) są solone i przechowywane w ciepłym miejscu, gdzie zachodzi proces kiszenia na skutek działalności bakterii mlekowych, takich jak Leuconostoc, Lactobacillus plantarum i Pediococcus.

Kapusta kiszona posiada intensywny kwaśny i słony smak. Charakteryzuje ją też długa trwałość, dzięki czemu mogła być ona przechowywana przez całą zimę już parę wieków temu. Z tego względu stała się nieodłącznym elementem tradycyjnych kuchni wielu krajów, szczególnie północnoeuropejskich.

Kapusta kiszona – wartości odżywcze

100 g kapusty kiszonej zawiera tylko 17 kalorii, jest to więc produkt dietetyczny, który może wspomagać odchudzanie. W większości składa się z wody, a jego pozostałe składniki to:

  • węglowodany – 2,3g,
  • błonnik – 0,7 g,
  • białko – 0,8 g,
  • naturalne kwasy – 1,1 g,
  • popiół – 2,1% g.

Ponadto kapusta kiszona zawiera duże ilości witaminy C (20 mg), wapnia (51 mg), fosforu (34 mg) i witaminy E.

Czy małe dzieci mogą jeść kiszonki? Zobacz film i poznaj opinię eksperta 

Kapusta kiszona i jej właściwości zdrowotne

Kapusta kiszona jest cennym składnikiem diety ze względu na swoje właściwości zdrowotne. Obecność witaminy C sprawia, że podnosi ona odporność organizmu i uszczelnia naczynia krwionośne. Jej najważniejszą zaletą jest jednak obecność naturalnych kwasów i bakterii probiotycznych. Regularne spożywanie tego produktu sprzyja zwiększeniu zasiedlenia układu pokarmowego człowieka przez te ważne dla niego mikroorganizmy. Spożywanie dużych ilości kiszonek i innych bogatych w probiotyki pokarmów działa dobroczynnie na całe ciało poprzez:

  • zapobieganie zakażeniom układu pokarmowego – bakterie wytwarzają w przewodzie pokarmowym kwasy organiczne, które hamują rozwój patogennych mikroorganizmów (bakterii, wirusów, grzybów i pasożytów) oraz zapobiegają ich przyklejaniu się do nabłonka jelit;
  • wzmacnianie odporności – zwiększają aktywność komórek odpowiedzialnych za zwalczanie patogenów oraz produkcję i aktywność przeciwciał;
  • łagodzenie objawów nietolerancji laktozy – bakterie jelitowe wytwarzają enzym rozkładający laktozę;
  • regenerujący wpływ na jelito po antybiotykach i infekcjach;
  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka jelita grubego;
  • zmniejszenie poziomu cholesterolu – bakterie mają zdolność rozkładania kwasów tłuszczowych i absorpcji cholesterolu;
  • zapobieganie rozwojowi i nawrotom infekcji grzybiczych.

Ponadto kapusta kiszona wykazuje działanie przeciwnowotworowe i wspomaga odchudzanie.

Kapusta kiszona na odchudzanie

Kapusta kiszona polecana jest na odchudzanie. Jest to związane nie tylko z faktem, że posiada bardzo mało kalorii i jest sycącym posiłkiem. Dostarczając dużą ilość probiotyków, usprawnia ona funkcjonowanie układu pokarmowego i ułatwia trawienie pokarmów. Ponadto wchłania część tłuszczu dostarczanego wraz pożywieniem i obniża poziom cholesterolu. We wspieraniu odchudzania warto również zastosować sok z kiszonej kapusty.

Czy kapusta kiszona jest zdrowa?

Kapusta kiszona jest bardzo zdrowym pokarmem, jednak nie jest zalecana każdemu. Odradza się spożywanie tego produktu osobom cierpiącym na nadkwasotę i problemy z żołądkiem. Ze względu na dużą zawartość soli unikać jej powinni też cierpiący na nadciśnienie.

Czy kiszonki są zdrowe? Odpowiedź znajdziesz w filmie

Kapusta kiszona – jak ją zrobić w domu? Przepis

Kapustę można w łatwy sposób ukisić w domu. Tradycyjnie robiło się to w wielkich, drewnianych beczkach, jednak dzisiaj mało kto ma możliwości, aby umieścić tak duży pojemnik w swojej domowej przestrzeni. Można ją jednak przygotować bezpośrednio w słoikach. W tym celu należy poszatkować główki kapusty (lub kupić poszatkowaną kapustę). Przed rozpoczęciem całego procesu dobrze jest umieścić liście na 2–3 dni w ciemnym miejscu, aby pozbyć się substancji mogących wywołać gorzki smak przetworu.

Kapustę należy umieścić w dużym naczyniu i dodać do niej startą marchewkę, a następnie posolić. Można też dodać wybrane przyprawy – najczęściej używa się pieprzu, kolendry, gorczycy, kminku lub kopru. Po paru godzinach wyciąga się liście kapusty, odciskając je z soku i umieszcza w wysterylizowanych słoikach, dokładnie ugniatając. Następnie należy poczekać parę tygodni, aby móc cieszyć się smakiem domowej kapusty kiszonej.

Kapusta kiszona – najlepsze potrawy

Przepisy, w których najczęściej wykorzystuje się kapustę kiszoną, to:

  • surówka z kapusty kiszonej – z dodatkiem cebuli, jabłka, zielonej pietruszki,
  • bigos,
  • groch z kapustą,
  • zupy – kwaśnica i kapuśniak,
  • kapuśniaczki – wypieki przypominające paszteciki z nadzieniem z kapusty,
  • pierogi z kapustą,
  • łazanki z kapustą.

Zobacz, jakich produktów nie powinno zabraknąć w codziennej diecie:

Źródło: X-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
65
3
Polecamy
Kapusta kiszona.
Superfood nie tylko w święta
Kapusta kiszona. Superfood nie tylko w święta Dzień Dobry TVN
Mikołaj Rey i domowa kapusta kiszona – tradycyjne przepisy
Mikołaj Rey i domowa kapusta kiszona – tradycyjne przepisy Dzień Dobry TVN
Ogórki kiszone:
czy są zdrowe?
Dlaczego nie może zabraknąć ich w diecie?
Ogórki kiszone: czy są zdrowe? Dlaczego nie może zabraknąć ich w diecie? TVN zdrowie
Kiszone warzywa – co zawierają?
Właściwości prozdrowotne kiszonek.
Jakie warzywa można kisić?
Kiszone warzywa – co zawierają? Właściwości prozdrowotne kiszonek. Jakie warzywa można kisić? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to są odleżyny? Skala Torrance’a do klasyfikacji stopnia zaawansowania odleżyn
Co to są odleżyny? Skala Torrance’a do klasyfikacji stopnia zaawansowania odleżyn
Przeszczep rogówki – wskazania, powikłania i rekonwalescencja
Przeszczep rogówki – wskazania, powikłania i rekonwalescencja
Czym jest zespół Wallenberga? Objawy i przyczyny zespołu bocznego opuszki
Czym jest zespół Wallenberga? Objawy i przyczyny zespołu bocznego opuszki
Katar u dziecka – przyczyny i rodzaje. Jak można go zwalczyć?
Katar u dziecka – przyczyny i rodzaje. Jak można go zwalczyć?
Zdrowe odżywianie – jakie są zasady zdrowego odżywiania i o czym należy pamiętać, układając dietę?
Zdrowe odżywianie – jakie są zasady zdrowego odżywiania i o czym należy pamiętać, układając dietę?
Pękające pięty, czyli problem kosmetyczny i zdrowotny. Przyczyny pękania pięt. Leczenie – zalecane składniki preparatów i domowe sposoby na suche i spękane pięty
Pękające pięty, czyli problem kosmetyczny i zdrowotny. Przyczyny pękania pięt. Leczenie – zalecane składniki preparatów i domowe sposoby na suche i spękane pięty