Polub nas na Facebooku
Czytasz: Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?

Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?

pomarańczowe tabletki na białym talerzu ułożone w kształcie litery c

Fot. Elenakirey / Getty Images

Nadmiar witaminy C w większości przypadków nie jest szkodliwy dla zdrowia. Wyjątek może stanowić codzienne, przewlekłe przyjmowanie witaminy C w dawkach przekraczających 1000 mg na dobę.

Nadmiar witaminy C zazwyczaj nie jest szkodliwy dla zdrowia. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, co oznacza, że jest wydalana wraz z nim. Nadmiar witaminy C objawiać się może m.in. występowaniem biegunki.

Czym jest dla organizmu witamina C?

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, zaliczana jest do silnych przeciwutleniaczy. Organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć tego antyoksydantu. W związku z tym istnieje potrzeba jego dostarczania z zewnątrz. Nadmiar witaminy C rzadko daje skutki uboczne, ponieważ na ogół obserwuje się jej niedobór. Suplementacja witaminą C jest zatem niezbędna, ponieważ pełni ona kluczowe funkcje w wielu procesach, m.in. uszczelnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu, reguluje pobudzanie leukocytów do walki z drobnoustrojami, przyspiesza gojenie się ran, pobudza wydzielanie kolagenu, hamuje krwawienie z dziąseł, a także spowalnia procesy starzenia się skóry. Dziennie spożycie witaminy C określa się na poziomie 70–90 mg.

Nadal powszechny jest mit mówiący o tym, że witamina C jest niezbędna podczas przeziębienia. Dlatego w okresie jesienno-zimowym jest nieodłącznym kompanem prawie każdego Polaka. Nie jest to do końca prawda. Badania przeprowadzone w 2007 r. wykazały, że przyjmowanie witaminy C nie zawsze skraca czas infekcji i łagodzi objawy przeziębienia. U dzieci działa jednak nieco lepiej niż u dorosłych.

Witamina C wspiera układ odpornościowy poprzez zwiększenie ruchliwości komórek układu immunologicznego NK (natural killers) oraz limfocytów T i B. Komórki te mają zdolność niszczenia patogenów.

Zobaczcie, jaka jest skuteczność działania witamin C na filmie poniżej:

Zobacz film: Jaka jest skuteczność witaminy C. Źródło: Wiem, co jem 

Skutki nadmiaru witaminy C w organizmie człowieka

Nadmiar witaminy C daje skutki najczęściej mało dolegliwe. Spożywanie ilości większej niż 1000 mg może wiązać się z problemami natury gastrycznej. Po pierwsze nadmiar witaminy C wywołuje biegunkę, szczególnie gdy jednorazowo przyjmie się zbyt dużą ilość. Po drugie może powodować lekki dyskomfort i ból brzucha. Czasami nadmiar witaminy C skutkuje wysypką na skórze.

Ważne jest, aby nie przyjmować witaminy C przy poważnej niewydolności nerek. Pomimo że zbyt duża jej ilość wydalana jest z moczem, to badania kliniczne dowiodły, iż przewlekłe przyjmowanie witaminy C w dawce większej niż 1000 mg może zakończyć się powstawaniem kamieni nerkowych. Dzieje się tak, ponieważ w drogach moczowych witamina C przekształca się w kwas szczawiowy, który wytrąca się wraz z wapniem w postaci kamieni. U osób, które cierpią na anemię sierpowatą, wysokie stężenia witaminy C mogą wywołać ostry kryzys komórek sierpowatych (sytuacja kiedy czerwone krwinki są zniekształcone i przez to blokują naczynia krwionośne).

Komu potrzebna jest witamina C?

Niektóre rośliny i zwierzęta (psy i koty) mogą same syntetyzować witaminę C. Niestety ludzie nie mają takiej umiejętności. Zapotrzebowanie na znany antyoksydant różni się w zależności od kraju i klimatu. Jednakże istnieje grupa osób, które potrzebują jej szczególnie dużo (około 20–40 mg więcej niż osoby bez wskazań): palacze, alkoholicy, diabetycy, osoby otyłe oraz z nadciśnieniem tętniczym, prowadzące stresujący tryb życia, kobiety w ciąży i stosujące antykoncepcję hormonalną. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C mają również ludzie, którzy uprawiają sport lub często trenują, cierpią z powodu grypy żołądkowej lub zatrucia.

Czym grozi niedobór witaminy C?

Niedobory kwasu askorbinowego powodują przede wszystkim szkorbut, czyli gnilec. Choroba ta występuje dzisiaj bardzo rzadko. W przeszłości była to choroba marynarzy (szacuje się, że we flocie brytyjskiej na szkorbut zmarło około miliona marynarzy) oraz więźniów np. zesłanych na Sybir. Objawiała się krwawieniem z dziąseł, patologicznymi złamaniami, osłabieniem całego organizmu, wypadaniem włosów oraz bólem kości i stawów.

Witamina C w żywności

Witaminy C jest najwięcej w produktach roślinnych. Oczywiście jej dokładne stężenie uzależnione jest od rodzaju uprawy, gruntów i pielęgnacji. Co ciekawe, ilość witaminy C w owocach i warzywach może różnić się ze względu na pochodzenie uprawy. Dowiedziono, że banany, które rosną w Pakistanie, są wyjątkowo bogate w kwas askorbinowy, a te ze Stanów Zjednoczonych już niekoniecznie. Wbrew powszechnej opinii, cytryny nie są owocami, które zawierają najwięcej witaminy C. Szczególnie dużo można jej znaleźć z kolei w rokitniku, zielu pokrzywy, szczypiorku oraz lebiodce pospolitej. Bogate w witaminę C są papryka, kalarepa i brukselka oraz owoce dzikiej róży i czarnej porzeczki.


Bibliografia:

1. Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Katarzyna Janda, Magdalena Kasprzak, Jolanta Wolska. Pom J Life Sci 2015, 61, 4, 419–425.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
6
1
Polecamy
Sok z grejpfruta – jakie daje korzyści? Czy każdy może go pić?
Sok z grejpfruta – jakie daje korzyści? Czy każdy może go pić? Dzień Dobry TVN
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Działanie witaminy C w organizmie – jakie są objawy i skutki nadmiaru kwasu askorbinowego?
Działanie witaminy C w organizmie – jakie są objawy i skutki nadmiaru kwasu askorbinowego? TVN zdrowie
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych
Ekologiczne mycie i sprzątanie, czyli sposoby na ograniczenie środków chemicznych Materiał sponsorowany
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać?
Kawa - dlaczego warto ją pić i jaki ekspres wybrać? Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany