Czytasz: Witamina B12 (kobalamina) - występowanie, dawkowanie i przyswajalność

Witamina B12 (kobalamina) - występowanie, dawkowanie i przyswajalność

NAN

Fot: natchas / stock.adobe.com

Witamina B12 ma niezwykle ważne właściwości dla organizmu człowieka - jest zaangażowana w produkcję czerwonych krwinek, wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, pobudza apetyt i zapewnia nam równowagę psychiczną.

Człowiek nie mógłby normalnie funkcjonować bez "czerwonej witaminy", jak popularnie nazywana jest witamina B12. Poza tym, jak wpływa na codzienną pracę układu krwionośnego i pokarmowego, jest też używana w medycynie - zdaniem naukowców może ona zapobiec wielu chorobom, wliczając w to nowotwory, Alzheimera i zaburzenia psychiczne. Niedobór witaminy B12 jest bardzo niebezpieczny dla naszego organizmu.

Witamina B12 - występowanie

Witamina B12 znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego, a więc mięsie, rybach, mleku, jajach, serach i wędlinach. W rankingu produktów z najwyższym wskaźnikiem witaminy B12 królują owoce morza (małże, kraby), szczupaki, makrele, komórki jajowe ryb, a także podroby (szczególnie wątroba) z jagnięciny, cielęciny, wołowiny oraz indyka.

O witaminę B12 wzbogacone są również przetwory warzywne (kiszona kapusta i kiszone ogórki ze względu na obecność kwasu mlekowego), drożdże spożywcze, płatki śniadaniowe, produkty sojowe oraz batony energetyczne. Dzięki temu wegetarianie oraz weganie mogą włączyć kobalaminę do swojej codziennej diety. Innymi sposobami na uwzględnienie witaminy B12 są specjalistyczne programy żywieniowe, takie jak dieta Genmai-Sashioku, która uwzględnia algi morskie, brązowy ryż oraz warzywa.

Witamina B12 - dawkowanie

Dawkowanie witaminy B12 jest zależne od wieku - dzieci powinny przyjmować 0,9 µg/d (1-3 lata); 1,2 µg/d (4-6 lat); 1,8 µg/d (7-9 lat), starsze dzieci i młodzież - 1,8-2,4 µg/d, dorośli 2,4 µg/d, kobiety w ciąży 2,6 µg/d, kobiety karmiące 2,8 µg/d.

Witaminę B12 wraz z kwasem foliowym należy odpowiednio dawkować, by nie doprowadzić do nadmiaru homocysteiny w organizmie. Zalecane dawkowanie to: 400 µg/d kwasu foliowego, 2,4 µg/d witaminy B12 oraz 2 mg/d witaminy B6.

Witaminę B12 trudno przedawkować, gdyż nie jest ona wydzielana wewnątrz ludzkiego organizmu. Związek rozpuszcza się w wodzie, co sprawia, że jego nadmiar jest szybko wydalany w postaci moczu lub potu. Nawet jeżeli znacznie przekroczy się dzienne zapotrzebowanie na tę substancję, organizm sam zwiększy jej absorpcję i zostanie szybko wydalona w większych ilościach.

Witamina B12 - tabletki

Można uzupełniać dietę o witaminę B12 poprzez tabletki, najlepiej razem z kwasem foliowym i wapniem, gdyż pomaga to we wchłanianiu witaminy przez organizm.

Wszystkie substancje zapobiegające m.in. hiperhomocyseinemii można przyjmować przez preparaty zawierające B12, kwas foliowy, witaminę B6 oraz biotynę. Na korzyść tych dostępnych na rynku leków przemawia fakt, iż jest to aktywna forma witaminy B12 (metylokobalamina), która jest łatwiej przyswajana przez ludzki organizm.

Witamina B12 - zastrzyki

Witaminę B12 w zastrzykach stosuje się w poważnych przypadkach niedoboru witaminy B12, który powoduje anemię i osłabienie organizmu. Są to zastrzyki domięśniowe, bolesne. Poza tym pojawiają się efekty uboczne, takie jak zawroty i bóle głowy, bóle żołądka, bóle mięśni i stawów, mdłości i biegunka. Może też zajść reakcja alergiczna, np. napuchnięcie części ciała lub ból w klatce piersiowej. Powodem takich reakcji jest zwiększona dawka witaminy B12 w zastrzyku w porównaniu do tabletek lub zmian w diecie.

Witamina B12 - niedobór

B12 jest witaminą, której brak może także spowodować miażdżycę - poważne schorzenie zachodzące wewnątrz tętnic. W połączeniu z witaminą B6 (pirydoksyną) i kwasem foliowym witamina B12 zapobiega gromadzeniu się homocysteiny, która jest substancją powstającą w czasie procesów dotyczących białek w naszym organizmie. Nadmiar homocysteiny (hiperhomocyseinemia) poza miażdżycą może doprowadzić do: chorób układu sercowo-naczyniowego, zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu, czy też zmian zakrzepowych.

Niedobór witaminy B12 - przyczyny

Do niedoboru witaminy B12 prowadzi wiele czynników, m.in. brak witaminy B12 w codziennej diecie (m.in. dieta wegetariańska lub wegańska), zaburzenia autoimmunologiczne, wrodzony niedobór czynnika wewnętrznego, anoreksja, alkoholizm, powikłania po resekcji żołądka lub jelita grubego, a także choroba Leśniowskiego i Crohna.

Niedobór witaminy B12 - objawy

Ze względu na udział witaminy B12 w wytwarzaniu erytrocytów (czerwonych krwinek), jej niedobór może powodować złośliwą anemię Addisona-Biermera. Do objawów tej choroby zaliczają się m.in. osłabienie, bladość skóry, zaburzenia układu pokarmowego (brak smaku, łaknienia, w konsekwencji utrata wagi), objawy neurologiczne (wrażenie braku czucia w kończynach, zaburzenia chodu, zanik nerwu wzrokowego), a także objawy psychiatryczne (zaburzenia zachowania i świadomości, stany depresyjne, urojenia).

To Cię zainteresuje

Dieta Atkinsa - zasady, jadłospis i efekty Witaminy dla kobiet – jakie należy brać przed ciążą, a jakie podczas ciąży? Olej palmowy – szkodliwy dla organizmu? Właściwości i zastosowanie oleju palmowego


Zobacz film: Jakie wartości odżywcze mają owoce? Źródło: Wiem co jem

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
3
0
Więcej na temat
Węgiel aktywny (leczniczy) – dawkowanie, właściwości i zastosowanie
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 
Olej MCT i tłuszcze MCT – co to takiego? Pochodzenie, właściwości i zastosowanie
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Co to jest transplantologia? Definicja, statystyki, etyka
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Fizykoterapia – laser, pole magnetyczne, ultradźwięki, elektrostymulacja