Polub nas na Facebooku

Dieta

Dieta to każdy rodzaj planowania posiłków i restrykcji w żywieniu. Zwykle diety kojarzy się głównie z odchudzaniem, jednak nie każda z diet ma zmniejszyć masę ciała. 

Większość chorób i dolegliwości wymaga utrzymania konkretnych ograniczeń żywieniowych. Niekiedy polegają ine na unikaniu pewnych pokarmów (na przykład w diecie pooperacyjnej nie wolno jeść posiłków ciężkostrawnych), kiedy indziej skierowane są głównie na uzupełnienie niedoborów (na przyład w anemii należy wzbogacić posiłki w produkty zawierające łatwoprzyswajalne żelazo). 

Podstawowe zasady zdrowych diet, nienakierowanych na zwiększenie masy ciała, to:

  • włączenie do posiłków produktów z dużą ilością błonnika, 
  • jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,
  • unikanie cukru i soli,
  • picie dużych ilości wody,
  • dzielenie posiłów na mniejsze, cześciej spożywane,
  • ograniczenie używek (kawa, hebata, alkohol) na rzecz herbatek ziołowych i soków, 
  • unikanie produktów tłustych, smażonych na rzecz gotowanych na parze lub grillowanych

 

Rozwiń całość

Najnowsze

Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne oraz jak je obliczyć?
Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne oraz jak je obliczyć?
Brukiew – właściwości odżywcze, uprawa, przepisy
Brukiew – właściwości odżywcze, uprawa, przepisy
Masło czy margaryna? Co jest zdrowsze?
Masło czy margaryna? Co jest zdrowsze? Materiał sponsorowany
Co to jest mięso oddzielone mechanicznie (MOM)? Czy jest zdrowe?
Co to jest mięso oddzielone mechanicznie (MOM)? Czy jest zdrowe?
Sztuczne słodziki - co trzeba o nich wiedzieć? 
Sztuczne słodziki - co trzeba o nich wiedzieć? 
Rodzynki – jakie mają wartości odżywcze? Do jakich potraw można je dodawać?
Rodzynki – jakie mają wartości odżywcze? Do jakich potraw można je dodawać?
Czy temperatura w lodówce ma znaczenie? Czy trzeba ją zmieniać latem?
Czy temperatura w lodówce ma znaczenie? Czy trzeba ją zmieniać latem? Materiał sponsorowany
Peganizm – zasady, korzyści i ujemne skutki stosowania diety
Peganizm – zasady, korzyści i ujemne skutki stosowania diety
Genodieta – dieta zgodna z DNA. Testy, wyniki i korzyści
Genodieta – dieta zgodna z DNA. Testy, wyniki i korzyści
Cheat meal - co to jest i jak często można stosować oszukany posiłek na diecie?
Cheat meal - co to jest i jak często można stosować oszukany posiłek na diecie?
Szalotka. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze i jak ją podawać?
Szalotka. Dlaczego warto ją jeść? Jakie ma wartości odżywcze i jak ją podawać?
Dieta truskawkowa – jadłospis, korzyści i efekty niepożądane
Dieta truskawkowa – jadłospis, korzyści i efekty niepożądane
Kimchi - przepis, zupa, właściwości, jak zrobić?
Kimchi - przepis, zupa, właściwości, jak zrobić?
Mleko wielbłądzie – wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne
Mleko wielbłądzie – wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne
Batony proteinowe – czym są, kiedy je jeść i jak je samodzielnie zrobić?
Batony proteinowe – czym są, kiedy je jeść i jak je samodzielnie zrobić?
Mintaj – co to za ryba? Jakie ma wartości odżywcze? Jak wybrać najlepszą rybę?
Mintaj – co to za ryba? Jakie ma wartości odżywcze? Jak wybrać najlepszą rybę?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Rydze – czy są zdrowe? Jak rozpoznać i jak podawać rydze?
Rydze – czy są zdrowe? Jak rozpoznać i jak podawać rydze?
Dieta czekoladowa – zasady, efekty, przeciwwskazania
Dieta czekoladowa – zasady, efekty, przeciwwskazania
Morszczuk - wartości odżywcze, kalorie. Czy rybę można jeść w ciąży?
Morszczuk - wartości odżywcze, kalorie. Czy rybę można jeść w ciąży?
Kakao – jakie ma wartości odżywcze?
Kakao – jakie ma wartości odżywcze?
Halibut – jakie ma wartości odżywcze i dlaczego warto go jeść?
Halibut – jakie ma wartości odżywcze i dlaczego warto go jeść?
Buraki – dlaczego warto je jeść i jakie mają wartości odżywcze?
Buraki – dlaczego warto je jeść i jakie mają wartości odżywcze?
Oliwa z oliwek. Dlaczego warto ją stosować? Która oliwa z oliwek jest najbardziej wartościowa?
Oliwa z oliwek. Dlaczego warto ją stosować? Która oliwa z oliwek jest najbardziej wartościowa?
Owoce morza – czy zdrowe? Które warto jeść? ?Jak wybrać te najlepsze?
Owoce morza – czy zdrowe? Które warto jeść? ?Jak wybrać te najlepsze?
Mleko skondensowane – co to jest? Jak powstaje i jaki ma wpływ na zdrowie?
Mleko skondensowane – co to jest? Jak powstaje i jaki ma wpływ na zdrowie?
Miruna – jakie ma wartości odżywcze? Jak ją przygotować?
Miruna – jakie ma wartości odżywcze? Jak ją przygotować?
Co wiesz o konserwantach w jedzeniu? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę!
Co wiesz o konserwantach w jedzeniu? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę! Materiał sponsorowany
Co jeść, żeby schudnąć i nie być głodnym?
Co jeść, żeby schudnąć i nie być głodnym?
Koktajle odchudzające - przepisy na koktajle warzywne i owocowe. Koktajle na płaski brzuch i spalanie tłuszczu
Koktajle odchudzające - przepisy na koktajle warzywne i owocowe. Koktajle na płaski brzuch i spalanie tłuszczu
Dynia piżmowa - właściwości i składniki odżywcze. Przepisy na potrawy z dyni piżmowej
Dynia piżmowa - właściwości i składniki odżywcze. Przepisy na potrawy z dyni piżmowej
Produkty spożywcze, które przyspieszają starzenie się organizmu. Co jeść, a czego nie?
Produkty spożywcze, które przyspieszają starzenie się organizmu. Co jeść, a czego nie?