Polub nas na Facebooku

Dieta

Dieta to każdy rodzaj planowania posiłków i restrykcji w żywieniu. Zwykle diety kojarzy się głównie z odchudzaniem, jednak nie każda z diet ma zmniejszyć masę ciała. 

Większość chorób i dolegliwości wymaga utrzymania konkretnych ograniczeń żywieniowych. Niekiedy polegają ine na unikaniu pewnych pokarmów (na przykład w diecie pooperacyjnej nie wolno jeść posiłków ciężkostrawnych), kiedy indziej skierowane są głównie na uzupełnienie niedoborów (na przyład w anemii należy wzbogacić posiłki w produkty zawierające łatwoprzyswajalne żelazo). 

Podstawowe zasady zdrowych diet, nienakierowanych na zwiększenie masy ciała, to:

  • włączenie do posiłków produktów z dużą ilością błonnika, 
  • jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,
  • unikanie cukru i soli,
  • picie dużych ilości wody,
  • dzielenie posiłów na mniejsze, cześciej spożywane,
  • ograniczenie używek (kawa, hebata, alkohol) na rzecz herbatek ziołowych i soków, 
  • unikanie produktów tłustych, smażonych na rzecz gotowanych na parze lub grillowanych

 

Rozwiń całość

Najnowsze

Nutrigenetyka a nutrigenomika – ekspresja genów a efekty diety
Nutrigenetyka a nutrigenomika – ekspresja genów a efekty diety
Szarłat – gatunki, właściwości i zastosowanie amarantusa
Szarłat – gatunki, właściwości i zastosowanie amarantusa
Co to jest surowa woda? Czy jest zdrowa? Uzdatnianie wody pitnej
Co to jest surowa woda? Czy jest zdrowa? Uzdatnianie wody pitnej
Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność
Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność
Co to jest siara bydlęca? Właściwości, działanie i dawkowanie wczesnego mleka bydlęcego
Co to jest siara bydlęca? Właściwości, działanie i dawkowanie wczesnego mleka bydlęcego
Co Polacy wiedzą o zdrowym odżywianiu się?
Co Polacy wiedzą o zdrowym odżywianiu się?
Napoje energetyczne to nic złego? Niekoniecznie!
Napoje energetyczne to nic złego? Niekoniecznie!
Czy picie napojów energetycznych jest bezpieczne dla zdrowia?
Czy picie napojów energetycznych jest bezpieczne dla zdrowia?
Psychodietetyk – czym się zajmuje i komu może pomóc?
Psychodietetyk – czym się zajmuje i komu może pomóc?
Produkty wysokobiałkowe - lista. Produkty wysokobiałkowe w diecie na masę, w diecie Dukana, dla wegetarian
Produkty wysokobiałkowe - lista. Produkty wysokobiałkowe w diecie na masę, w diecie Dukana, dla wegetarian
Mięso wołowe, wieprzowe i drobiowe. Rodzaje mięs i ich zastosowanie kulinarne
Mięso wołowe, wieprzowe i drobiowe. Rodzaje mięs i ich zastosowanie kulinarne
Dietoterapia – czym się zajmuje? Jakie ma znaczenie kliniczne?
Dietoterapia – czym się zajmuje? Jakie ma znaczenie kliniczne?
Czarna porzeczka vs. jagody goji. Fakty i mity o superfood
Czarna porzeczka vs. jagody goji. Fakty i mity o superfood
Czym jest dieta aspirynowa? Lista produktów ubogich w salicylany
Czym jest dieta aspirynowa? Lista produktów ubogich w salicylany
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu?
Naleśniki ze szpinakiem – czy są zdrowe? Jakie mają wartości odżywcze oraz jak przygotować je samemu w domu?
Makaron z domowym pesto – dlaczego warto zrobić jej samemu? Jakie właściwości ma zielone pesto?
Makaron z domowym pesto – dlaczego warto zrobić jej samemu? Jakie właściwości ma zielone pesto?
Kaszotto z kaszy gryczanej i kurczaka – jak je przygotować? Jakie ma wartości i dlaczego warto je przyrządzić
Kaszotto z kaszy gryczanej i kurczaka – jak je przygotować? Jakie ma wartości i dlaczego warto je przyrządzić
Ciasteczka ryżowe – jak je przygotować?
Ciasteczka ryżowe – jak je przygotować?