Polub nas na Facebooku
Czytasz: Święta pachnące bakaliami. Dlaczego warto o nich pamiętać nie tylko od święta

Święta pachnące bakaliami. Dlaczego warto o nich pamiętać nie tylko od święta

Zainteresował Cię ten artykuł?
Bakalie

Fot: RosetteJordaan / gettyimages.com

Wchodzą w skład świątecznego sernika czy kutii. Doskonale komponują się z owsianką czy jogurtem. Mimo że są łatwo dostępne i bardzo słodkie, to zazwyczaj przypominamy sobie o nich w okolicy Bożego Narodzenia. A szkoda, bo są zdrowe i warto je jeść przez cały rok!

Bakalie to nie tylko aromatyczny i słodki dodatek do potraw czy wypieków. Są doskonałym źródłem witamin i minerałów, bez których organizm nie może się obejść. Znajdziemy w nich sporo błonnika, potasu czy wapnia. Jedzone regularnie wzmocnią odporność, poprawią pamięć i ułatwią koncentrację. To jednak nie koniec ich prozdrowotnych właściwości. Które bakalie są najzdrowsze i najsmaczniejsze?

Morele – wyregulują ciśnienie i poprawią pracę serca

Morele to przede wszystkim bogactwo potasu. W 100 gramach tych suszonych owoców znajduje się aż 1666 mg tego pierwiastka, który wspomaga pracę serca oraz reguluje ciśnienie krwi. O morelach warto pamiętać także ze względu na witaminę A (mają jej najwięcej ze wszystkich bakali) oraz PP. Pierwsza poprawia wygląd skóry oraz wzrok, druga pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu. Dodatkowo jest niezbędna do syntezy hormonów. Wspomaga także funkcjonowanie układu nerwowego. Morele szczególnie polecane są osobom uprawiającym sport, ponieważ chronią przed zakwaszeniem organizmu.

Daktyle – dla chorych na anemię warto

Daktyle zawierają bardzo dużo folianów, których potrzebują przede wszystkim kobiety w ciąży. Mają one olbrzymi wpływ na rozwój cewy nerwowej, z której powstaje mózg oraz rdzeń kręgowy dziecka. Po daktyle powinny sięgnąć osoby chorujące na anemię. Owoce te są dobrym źródłem salicylanów, które działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Daktyle zawierają też magnez (wspomaga pracę serca, mięśni oraz ułatwia koncentrację) oraz witaminę PP.

Rodzynki - dla mocnych zębów i zdrowej tarczycy

To, czy zdecydujemy się na sułtanki czy koryntki nie ma większego znaczenia. Wszystkie są bogate w błonnik, który wspomaga pracę jelit i chroni przed zaparciami. Ze względu na sporą zawartość jodu polecane są osobom, które zmagają się z chorą tarczycą. Dostarczają także fosforu. Pierwiastek wchodzi w skład kości oraz zębów.

Jak nie przytyć w święta? Odpowiedź znajdziesz w filmie: 

Zobacz film: Jak nie przytyć w święta? Źródło: Dzień Dobry TVN.

Figi - skuteczne w walce z osteoporozą

Mają zdecydowanie najwięcej błonnika ze wszystkich bakalii. Tym samym doskonale poradzą sobie ze świątecznym przejedzeniem. Figi to doskonała przekąska dla kobiet w okresie menopauzy. Dostarczają bowiem wapnia i magnezu, które wzmacniają kości i chronią przed osteoporozą. Figi są bogatym źródłem potasu, fosforu i jodu.

Migdały – dla sprawnego mózgu

Zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Są one szczególnie cenne ponieważ obniżają poziom złego cholesterolu, chronią przed zwałem serca oraz udarem. Migdały są doskonałym źródłem witamin z grupy B, zwłaszcza B2, PP i folianów. Wspierają one pracę układu nerwowego oraz poprawiają pamięć. Zawierają także witaminę E, która spowalnia starzenie się organizmu i nie dopuszcza do rozwoju zmian nowotworowych.

Orzechy włoskie – zdrowe kalorie

Podobnie jak migdały są bogatym źródłem kwasów omega 3 i 6. To zdrowe tłuszcze, które chronią przed miażdżycą oraz poprawiają pracę mózgu. Niektóre badania pokazują, że jedzone regularnie mogą uchronić przed choroba Alzheimera. Są bogatym źródłem soli mineralnych, zwłaszcza fosforu i wapnia. Orzechy włoskie zawierają też sporo witamin, najwięcej B1, B6, C i E. Zawierają też przeciwutleniacze, które hamują rozwój nowotworów.

Dlaczego warto jeść orzechy włoskie? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Które orzechy są lepsze pekan czy włoskie? Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję.

Suszone śliwki - nie tylko na lepsze trawienie

Są doskonałym źródłem błonnika, który wspomaga pracę układu pokarmowego.  Dostarczają także potasu, żelaza oraz witaminy C, która wzmacnia odporność. Ponadto śliwki suszone zawierają duże ilości związków polifenolowych (kwasów fenolowych, flawanoli, flawonoli, antocyjanów), które są silnymi antyoksydantami. Więcej informacji o tych owocach znajdziesz tutaj: Śliwki suszone – wartości odżywcze i właściwości lecznicze

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Nasiona chia – właściwości i kalorie. Jakie przepisy z szałwii hiszpańskiej? 
Nasiona chia – właściwości i kalorie. Jakie przepisy z szałwii hiszpańskiej? 
Najczęstsze błędy popełniane podczas pielęgnacji twarzy
Najczęstsze błędy popełniane podczas pielęgnacji twarzy Materiał sponsorowany
Rodzaje smogu - smog londyński i smog typu Los Angeles
Rodzaje smogu - smog londyński i smog typu Los Angeles Materiał sponsorowany
Fibromialgia – co to za choroba? Czy można z nią skutecznie walczyć?
Fibromialgia – co to za choroba? Czy można z nią skutecznie walczyć?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Siemię lniane - na zapalenie, chorobę wrzodową i refluks żołądka. Jak przygotować siemię lniane na żołądek?
Siemię lniane - na zapalenie, chorobę wrzodową i refluks żołądka. Jak przygotować siemię lniane na żołądek?