Polub nas na Facebooku
Czytasz: Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego

Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego

Witamina C. Owoce i warzywa.

Fot. cegli / Getty Images

Niedobór witaminy C, czyli kwasu askorbinowego, zaburza prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Przede wszystkim powoduje spadek odporności, co zwiększa ryzyko rozwoju infekcji. Negatywnie wpływa na kondycję skóry i błon śluzowych. Odpowiada za rozwój szkorbutu.

Niedobór witaminy C występuje bardzo rzadko. Jego główną przyczyną jest zbyt niska zawartość kwasu askorbinowego w diecie. Najbardziej znaną konsekwencją tego stanu jest choroba zwana szkorbutem. Objawem niedoboru witaminy C jest pogorszenie koncentracji i samopoczucia. Podstawowym źródłem witaminy C są świeże warzywa i owoce, a zwłaszcza czarna porzeczka, pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, pomidory, koper i jarmuż.

Zobaczcie, jaka jest skuteczność działania witamin C na filmie poniżej:

Zobacz film: Jaka jest skuteczność witaminy C. Źródło: Wiem, co jem 

Możliwe przyczyny niedoboru witaminy C

Witamina C, znana też jako kwas askorbinowy, po raz pierwszy została wyodrębniona w 1928 roku przez węgierskiego biochemika Alberta Szenta-Görgyiego, za co został uhonorowany Nagrodą Nobla. Człowiek nie posiada szlaków metabolicznych prowadzących do syntezy witaminy C, w związku z czym musi ją dostarczać z pożywieniem.

Niedobór witaminy C determinowany jest wieloczynnikowo. Jego główną przyczyną jest zbyt niska zawartość kwasu askorbinowego w diecie. Dodatkowo jego niedobory mogą się pojawić u osób odchudzających się i podejmujących duży wysiłek fizyczny. Do tego stanu przyczyniają się także zaburzenia wchłaniania w jelicie i zwiększone zapotrzebowanie organizmu na kwas askorbinowy, co zauważa się przede wszystkim u kobiet w ciąży i karmiących piersią. Ponadto większe ilości witaminy C powinny być spożywane przez diabetyków i osoby zażywające tetracyklinę, tabletki antykoncepcyjne, antydepresanty lub aspirynę. Narażenie na silne czynniki stresowe, rozległe oparzenia, spożywanie alkoholu i palenie papierosów znacznie redukują pokłady witaminy C w organizmie.

Niedobór witaminy C – szkorbut

Niedobór witaminy C skutkuje szkorbutem, określanym też gnilcem. Choroba objawia się m.in. brakiem apetytu, nadmierną sennością, ogólnym osłabieniem, obniżeniem nastroju i bólami reumatycznymi. Dodatkowo u chorych dochodzi do krwawienia i owrzodzenia dziąseł, wolniejszego gojenia ran oraz kruchości i pękania naczyń krwionośnych. Często występuje zapalenie błony śluzowej jamy ustnej i zębodołów, co sprzyja wypadaniu zębów. Nieleczony gnilec może doprowadzić do śmierci, ale w dzisiejszych czasach jest to sytuacja niezwykle rzadka.

Inne konsekwencje niedoboru witaminy C

Niedobór witaminy C objawia się osłabieniem siły mięśniowej i znaczącym spadkiem odporności organizmu, co zwiększa ryzyko rozwoju infekcji wirusowych i bakteryjnych oraz wydłuża okres terapii. Niskie spożycie kwasu askorbinowego może wywierać niekorzystny wpływ na pracę żołądka. Niedobór witaminy C jest szkodliwy dla gospodarki tłuszczowej – podnosi poziom złego cholesterolu LDL.

Osłabia także naczynia włosowate, co w prowadzi do powstawania mikrowylewów w wielu narządach. Kwas askorbinowy uczestniczy w produkcji prostaglandyn, stąd też jego niedobór zwiększa ryzyko chorób serca, miażdżycy, udaru mózgu i nadciśnienia tętniczego krwi. Chorobą spowodowaną niedoborem witaminy C jest anemia, która jest wynikiem zaburzonego wchłaniania jonów żelaza w układzie pokarmowym. U osób z niskim poziomem kwasu askorbinowego zauważa się skłonność do występowania siniaków oraz zaburzenie oczyszczania krwi z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii.

Braki witaminy C mogą odpowiadać za zaburzenia koncentracji, drażliwość, podwyższony poziom stresu, nawracające negatywne myśli i złe samopoczucie. Niedobór kwasu askorbinowego powoduje osłabienie organizmu i szybkie męczenie się podczas wysiłku fizycznego. Witamina C jest także niezbędna dla prawidłowego wchłaniania wapnia. Ponadto skutkiem niedoboru witaminy C w organizmie jest podniesione ryzyko rozwoju chorób nowotworowych. Kwas askorbinowy wykazuje działanie ochronne w nowotworach przełyku, piersi, szyjki macicy, żołądka, odbytu i jelit.

Objawy niedoboru witaminy C w wyglądzie zewnętrznym

Objawy niedoboru witaminy C zauważa się w wyglądzie zewnętrznym. Zbyt mała ilość tego składnika, który jest silnym antyutleniaczem, nie pozwala na dostateczną ochronę przed działaniem wolnych rodników, które przyczyniają się do przyspieszenia procesu starzenia się skóry i wywierają negatywny wpływ na kolagen i elastynę. Braki kwasu askorbinowego nasilają objawy trądziku różowatego, powodują cienie pod oczami i pękanie naczynek krwionośnych oraz obniżają jędrność i elastyczność skóry. Osoby z niedostateczną podażą kwasu askorbinowego zmagają się z problemem nadmiernie łuszczącej i wysuszonej skóry, która staje się dodatkowo szorstka i wiotka. Niedobór witaminy C predysponuje do rozwoju zmarszczek oraz spowalnia proces gojenia się ran. Dochodzi do nadmiernego wypadania, wysuszenia i łamliwości włosów.

Jak uzupełniać niedobór witamin C w organizmie?

Niedobory witamin C w organizmie łagodzi się, realizując urozmaiconą i pełnowartościową dietę oraz zwiększając udział produktów spożywczych zawierających duże ilości kwasu askorbinowego w jadłospisie. Doskonałym źródłem witaminy C są: acerola, owoce róży, nać pietruszki, pomarańcze, grejpfruty, kiwi, ananas, mandarynki i jarmuż, a także chrzan, papryka, czarna porzeczka, pomidory, koperek, kalafior i brukselka. Natomiast w produktach pochodzenia zwierzęcego kwas askorbinowy występuje w niewielkich ilościach.

Dodatkowo witaminę C można dostarczać w formie preparatów witaminowych, ale dawki tych środków powinny zostać ustalone przez lekarza. Witaminę C można stosować zewnętrznie na problemy skórne, gdyż stanowi ona składnik wielu kremów, maści, maseczek, ampułek i balsamów. Dzienne zapotrzebowanie na ten składnik rośnie z wiekiem. Dzieci potrzebują go około 40 mg, zaś osoby dorosłe – do 100 mg.

Bibliografia:

1. Pawlaczyk M., Korzeniowska K., Rokowska-Waluch A., Witamina C i skóra, „Farmacja Współczesna”, 2012, 5, s. 174-178.

2. Janda K., Kasprzak M., Wolska J., Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie, „Pomeranian Journal of Life Sciences”, 2015, 61(4), s. 419–425.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
15
2
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu?
Jak zadbać o właściwe nawilżenie powietrza w mieszkaniu? Materiał sponsorowany
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Witamina K i K2 MK-7 - występowanie, właściwości, przeciwdziałanie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Czerwone oczy (zespół czerwonego oka) – przyczyny, domowe sposoby, leczenie
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja)
Przepisy na pięć zdrowych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) Materiał sponsorowany
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Dieta ketogeniczna - efekty, jadłospis i przepisy
Dieta ketogeniczna - efekty, jadłospis i przepisy