Polub nas na Facebooku
Czytasz: Witaminy na jesień i zimę, z nimi nie zachorujesz
menu
Polub nas na Facebooku

Witaminy na jesień i zimę, z nimi nie zachorujesz

Kobieta sięga po owoc lub warzywa w sklepie.

Fot. Betsie Van der Meer / Getty Images

Okres jesienno-zimowy często wiąże się z obniżoną odpornością. Moment przejściowy z lata na jesień jest szczególnie zdradliwy, gdyż ubiór często jest zbyt lekki w stosunku do zmieniającej się pogody. W tym czasie warto zadbać o siebie i wzmocnić swój układ odpornościowy.

Na jakie witaminy należy zwrócić uwagę?

Witamina C

Witamina C to inaczej kwas askorbinowy. Bogatym źródłem tej witaminy jest czerwona papryka, natka pietruszki, brukselka, czarne porzeczki czy owoce dzikiej róży. Wykazuje ona działanie bakteriostatyczne i bakteriobójcze. Znacznie wzmacnia odporność organizmu, co więcej witamina C wykazuje większe działanie u osób, które są aktywne fizycznie. Kwas askorbinowy niszczy wolne rodniki co sprawia, że dobrze sobie radzi z infekcjami. Dodatkowo uszczelnia naczynia krwionośne i regeneruje tkanki. Warto spożywać produkty na surowo, gdyż witamina C ulega częściowemu zniszczeniu podczas obróbki termicznej.

Witamina A

Witamina A zwiększa odporność na zakażenia wzmacniając błony śluzowe nosa, gardła, płuc i jelit. Wpływa na zwiększenie ilości wytwarzanych ciał odpornościowych oraz skraca czas trwania chorób i zabezpiecza nabłonek skóry. Źródłem witaminy A są czerwone, żółte, pomarańczowe i zielone owoce i warzywa. Znajduje się ona w czerwonej papryce, szpinaku, brokułach, dyni i pomidorach. W produktach pochodzenia zwierzęcego znajduje się w pełnym mleku, jajach, produktach mleczarskich, tłustych rybach czy w maśle.

Witamina D

W okresie jesienno-zimowym bardzo łatwo o niedobór tej witaminy. Dzieje się tak, ponieważ organizm wytwarza ją sam, poprzez syntezę skóry ze światłem słonecznym. W tym okresie słońce raczej nie rozpieszcza, do tego promienie słonecznie mają dość ograniczony dostęp do skóry. Witamina D wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i hamuje procesy zapalne. Jej niedobór objawia się zmęczeniem, sennością i spadkiem nastroju. Ważnym jest, aby w tym czasie zadbać o jej dostarczenie poprzez żywność. Najlepszym źródłem będą ryby morskie, najlepiej pieczone, gotowane lub duszone. W mniejszych ilościach znajduje się w jajach, pełnym mleku i produktach mlecznych, olejach roślinnych, wątróbce i serach dojrzewających. Można również suplementować witaminę D poprzez kapsułki z tranem.

Zobaczcie, jak jeszcze można wspomóc odporność naszego organizmu poprzez domowe napary:

Zobacz film: Napary poprawiające odporność. Źródło: Dzień Dobry TVN

Witamina E

Jest silnym przeciwutleniaczem, dlatego skutecznie walczy z wolnymi rodnikami. Wpływa na prawidłową krzepliwość krwi, wspomaga prawidłową pracę mięśni. Jesienią i zimną skóra jest narażona na przesuszenie, jej kondycja znacznie spada, natomiast witamina E ją nawilża, regeneruje i natłuszcza. Jest nazywana witaminą młodości, gdyż opóźnia procesy starzenia się skóry i uelastycznia ją nadając jej świeży i zdrowy wygląd. Dodatkowo wzmacnia działanie witaminy A i C. Źródłem witaminy E są kiełki i zarodki pszenicy, nasiona słonecznika, szpinak, brukselka, migdały, orzechy laskowe, olej słonecznikowy i rzepakowy.

Witaminy z grupy B

Tych witamin zdecydowanie nie może zabraknąć w jesień i zimę. Sama aura tych pór roku nie wprawia w dobry nastrój, szybko robi się ciemno, na dworze zazwyczaj wieje zimny, porywisty wiatr, a opady deszczu czy śniegu to norma. Dodatkowo niedobór witamin z grupy B objawia się obniżeniem nastroju, zmęczeniem, obniżeniem zdolności intelektualnej, obniżeniem koncentracji czy nawet depresją. Witaminy z grupy B pozytywnie działają na pracę mózgu i układ nerwowy, wspierają procesy w organizmie pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie błon śluzowych dróg oddechowych oraz przewodu pokarmowego. Dodatkowo, przyczyniają się do wytwarzania przeciwciał, które zwalczają różne infekcje. Źródłem witamin z grupy B są pełnoziarniste produkty, otręby pszenne, drożdże, brązowy ryż, jaja, orzechy, śledź, makrela, wątróbka.

O czym warto pamiętać?

Miód

Miód jest produktem, który powinien znaleźć się w każdej kuchni. Jest naturalnym antybiotykiem, ma wiele właściwości, które wspierają organizm w czasie obniżonej odporności. Na jesień i zimę najlepszym wyborem będzie miód lipowy lub spadziowy. Mają działanie antybiotycznie, przeciwzapalne i bakteriobójcze. Pomagają w walce z przeziębieniem, dolegliwościami górnych dróg oddechowych. W składzie zawierają witaminy A, C i E.

Jak jeść miód?

  • miód można rozpuścić w szklance ciepłej wody, mleka lub herbaty (45°C nie więcej!), to potęguje właściwości bakteriobójcze miodu;
  • w postaci kanapek z miodem i pełnoziarnistym pieczywem;
  • z jogurtem naturalnym z płatkami owsianymi, orzechami, nasionami słonecznika, ulubionym owoc i łyżeczką miodu;
  • po prostu - w postaci 1 łyżeczki miodu codziennie.

Czosnek

Podobnie jak miód, zalicza się do naturalnych antybiotyków. Ma właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Co więcej, działa silniej niż penicylina. Wspiera naturalne mechanizmy obronne organizmu, pomaga w walce z bólem gardła, przeziębieniem, grypą czy zapaleniem oskrzeli i płuc. Dodatkowo, pomaga w odbudowie flory bakteryjnej jelit zniszczonej przez kuracje antybiotykowe. Aby czosnek był skuteczny, należy go rozdrobnić lub posiekać. Niszczenie jego struktury aktywuje wydzielanie allicyny, która wykazuje wyżej wymienione właściwości. Warto go dodawać do potraw, nada im smaku i aromatu, a przy okazji wzmocni odporność, co więcej nie traci swoich właściwości podczas obróbki termicznej.

Zobaczcie na filmie, jakie właściwości ma czosnek:

Zobacz film: Lecznicze właściwości czosnku. Źródło: Dzień Dobry TVN


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
209
20
Polecamy
Dlaczego warto stosować spirulinę? Właściwości i działanie jednego z najzdrowszych produktów na świecie
Dlaczego warto stosować spirulinę? Właściwości i działanie jednego z najzdrowszych produktów na świecie Dzień Dobry TVN
Wzmocnienie odporności domowymi sposobami – 12 sprawdzonych metod!
Wzmocnienie odporności domowymi sposobami – 12 sprawdzonych metod! Dzień Dobry TVN
Żywność, która wzmocni odporność. Co jeść, aby nie chorować?
Żywność, która wzmocni odporność. Co jeść, aby nie chorować? TVN zdrowie
Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność
Dieta na jesień powinna być bogata w witaminy i minerały, by zwiększać odporność TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Czym jest tabaka? Jakie jest działanie tabaki na organizm?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
Ból po wyrwaniu zęba – ile trwa? Jak go złagodzić?
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie
MCV w morfologii – normy, podwyższone i obniżone stężenie