Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu?
menu
Polub nas na Facebooku

Jak zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu?

Kobieta, która pije wodę

Fot: Laurence Monneret / gettyimages.com

O tym, że woda jest niezbędna do życia wiedzą wszyscy. Niestety pijemy jej zdecydowanie za mało. Jak zadbać o prawidłowe nawodnienie organizmu?

Ludzkie ciało w 70 proc. składa się z wody. Mimo to stale jej potrzebuje i musimy mu ją dostarczać. Zdaniem lekarzy każdy z nas powinien przyjąć w ciągu dnia co najmniej 2,5 litra płynów. Niestety, ogromna większość z nas pije za mało. Co zrobić, aby prawidłowo nawodnić organizm?

Dlaczego warto pić wodę?

Bez wody organizm nie mógłby funkcjonować. To właśnie ona ułatwia przepływ krwi, uczestniczy w transporcie witamin, substancji odżywczych czy hormonów. Ale na tym nie koniec. Woda zapewnia odpowiednie nawilżenie skóry. To dzięki niej jest ona gładka i przyjemna w dotyku, a także szybciej się regeneruje.

Woda pomaga wyregulować ciśnienie krwi oraz gospodarkę wodno-elektrolitową (to właśnie w niej znajdują się najważniejsze elektrolity - potas, wapń, magnez i sód).

Dzięki wodzie układ pokarmowy lepiej radzi sobie z trawieniem pokarmów, a nerki szybciej usuwają szkodliwe produkty przemiany materii. Woda ma także wpływ na układ nerwowy. Właściwe nawodnienie organizmu poprawia koncentrację, a także zdolność uczenia się i zapamiętywania nowych informacji. W ocenie badaczy niewłaściwe nawodnienie organizmu sprawia, że impulsy elektryczne nie przepływają prawidłowo.

Zobacz film i dowiedz się kiedy picie wody może być niebezpieczne dla zdrowia:

Zobacz film: Czy picie wody może być szkodliwe? Źródło: Zdrowie

Trzeba pamiętać, że woda odpowiada za prawidłowe odżywienie mózgu. To właśnie w niej rozpuszcza się m.in. glukoza, która stanowi najlepszy "pokarm" dla mózgu i to dzięki niej może do niego trafić.

Warto podkreślić, że żaden inny napój nie jest w stanie zastąpić wody. Tylko ona stanowi doskonałe połączenie minerałów i substancji odżywczych, który organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania i to właśnie woda powinna być pierwszym napojem, po który sięgamy. 

Gdzie jest woda?

Woda znajduje się praktycznie w każdym pokarmie, który spożywamy. Zdaniem specjalistów 20 proc. naszego dziennego zapotrzebowania na wodę powinno pochodzić z pożywienia. Zatem, co jeść? Przede wszystkim warzywa i owoce - są one doskonałym źródłem nie tylko wody, ale cennych witamin i substancji odżywczych, bez których organizm nie może się obejść. Najwięcej wody mają ogórki, truskawki, cytryna, melon, cukinia, sałata, pomidory czy marchewka.

Aby zapewnić sobie właściwe nawodnienie warto częściej jeść zupy oraz sięgać po przetwory mleczne, jak jogurty czy kefiry. Sporo wody znajduje się także w jajkach oraz rybach, zwłaszcza słodkowodnych.

Jak pić, żeby się napić?

Dzienne zapotrzebowanie na wodę zależy przede wszystkim od wieku. Już niemowlęta powinny wypijać ok. litra wody dziennie, najwięcej, bo prawie trzy litry płynów powinny przyjmować kobiety karmiące piersią. Osobom dorosłym - niezależnie od płci - zaleca się przyjmowanie od 2-2,5 litrów wody dziennie. 20 proc. tego dziennego zapotrzebowania powinna stanowić woda pochodząca z pożywienia. Resztę powinniśmy uzupełnić, ale to jak będziemy pić ma ogromne znaczenie.

Wypicie w krótkim czasie litra wody sprawi, że organizm nic z niej wyciągnie i szybko się jej pozbędzie. Aby organizm skorzystał jak najwięcej wodę trzeba pić cały czas, najlepiej małymi łykami. To najlepszy i najprostszy sposób na uniknięcie odwodnienia.

Odwodnienie - jak może dawać objawy?

 Przy lekkim odwodnieniu, poza pragnieniem, mogą się pojawić zawroty oraz bóle głowy, zmęczenie i osłabienie. Jeśli odwodnienie jest znaczne pojawiają się drżenie mięśni, przyspieszone bicie serca oraz mniejsze wydalanie moczu. Przy bardzo dużym odwodnieniu może pojawić się gorączka, drgawki, przyspieszony oddech. Niektóre osoby z powodu odwodnienia mogą stracić przytomność.

Leczenie odwodnienia zależy od jego skali. Jeśli jest niewielkie zaleca się picie wody, rozcieńczonego soku czy herbaty ziołowej. Trzeba jednak pamiętać, aby pić powoli i spokojnie, zbyt gwałtowne przyjęcie dużej ilości płynów może być niebezpieczne.

Przy dużym odwodnieniu konieczna jest hospitalizacja i dożylne podanie płynów.

Jakie mogą być pierwsze objawy odwodnienia? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Jakie są objawy odwodnienia? Źródło: X-Bank Gallery

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
72
7
Polecamy
Pijesz wodę, ale czy wiesz co z tego masz?
Poznaj 10 powodów, dla których warto pić wodę
Pijesz wodę, ale czy wiesz co z tego masz? Poznaj 10 powodów, dla których warto pić wodę TVN zdrowie
10 powodów, dlaczego warto pić wodę.
Czy warto pić wodę z cytryną?
10 powodów, dlaczego warto pić wodę. Czy warto pić wodę z cytryną? Dzień Dobry TVN
Jakie wybierać napoje by ugasić pragnienie?
Jakie wybierać napoje by ugasić pragnienie? TVN zdrowie
Za co odpowiada woda w organizmie?
Zatrzymywanie wody w organizmie - przyczyny, objawy, jak się jej pozbyć
Za co odpowiada woda w organizmie? Zatrzymywanie wody w organizmie - przyczyny, objawy, jak się jej pozbyć Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?
Jak szybko urosnąć? Czy są na to sposoby?
Jak szybko urosnąć? Czy są na to sposoby?
Pozycja misjonarska. Jak wygląda pozycja na misjonarza (na misjonarkę)?
Pozycja misjonarska. Jak wygląda pozycja na misjonarza (na misjonarkę)?
Krosty na brzuchu – jakie mogą być przyczyny ich pojawienia się?
Krosty na brzuchu – jakie mogą być przyczyny ich pojawienia się?
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii
Antybiotyki i leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe – zasady terapii