Polub nas na Facebooku

Dieta

Dieta to każdy rodzaj planowania posiłków i restrykcji w żywieniu. Zwykle diety kojarzy się głównie z odchudzaniem, jednak nie każda z diet ma zmniejszyć masę ciała. 

Większość chorób i dolegliwości wymaga utrzymania konkretnych ograniczeń żywieniowych. Niekiedy polegają ine na unikaniu pewnych pokarmów (na przykład w diecie pooperacyjnej nie wolno jeść posiłków ciężkostrawnych), kiedy indziej skierowane są głównie na uzupełnienie niedoborów (na przyład w anemii należy wzbogacić posiłki w produkty zawierające łatwoprzyswajalne żelazo). 

Podstawowe zasady zdrowych diet, nienakierowanych na zwiększenie masy ciała, to:

  • włączenie do posiłków produktów z dużą ilością błonnika, 
  • jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,
  • unikanie cukru i soli,
  • picie dużych ilości wody,
  • dzielenie posiłów na mniejsze, cześciej spożywane,
  • ograniczenie używek (kawa, hebata, alkohol) na rzecz herbatek ziołowych i soków, 
  • unikanie produktów tłustych, smażonych na rzecz gotowanych na parze lub grillowanych

 

Rozwiń całość

Najnowsze

Dieta 1200 kalorii – zasady, efekty, przykładowy jadłospis
Dieta 1200 kalorii – zasady, efekty, przykładowy jadłospis
Dieta biegacza, czyli jak przygotować organizm do wysiłku
Dieta biegacza, czyli jak przygotować organizm do wysiłku
Czeremcha – właściwości, zastosowanie w ziołolecznictwie i kuchni
Czeremcha – właściwości, zastosowanie w ziołolecznictwie i kuchni
Co to jest post ścisły i kiedy obowiązuje? Co można jeść podczas postu?
Co to jest post ścisły i kiedy obowiązuje? Co można jeść podczas postu?
Zioła na trzustkę – które z nich warto stosować w leczeniu?
Zioła na trzustkę – które z nich warto stosować w leczeniu?
Jakie zioła na nerki warto stosować? Które z nich są skuteczne w leczeniu zapalenia nerek?
Jakie zioła na nerki warto stosować? Które z nich są skuteczne w leczeniu zapalenia nerek?
Zioła na cholesterol – czy można z ich pomocą skutecznie obniżyć jego poziom?
Zioła na cholesterol – czy można z ich pomocą skutecznie obniżyć jego poziom?
Zdrowe śniadanie – z jakich produktów powinno się składać?
Zdrowe śniadanie – z jakich produktów powinno się składać?
Seler naciowy – niskokaloryczne warzywo o właściwościach oczyszczających: wartości odżywcze, właściwości zdrowotne, propozycje podania
Seler naciowy – niskokaloryczne warzywo o właściwościach oczyszczających: wartości odżywcze, właściwości zdrowotne, propozycje podania
Pomarańcze – odmiany, wartości odżywcze i zdrowotne
Pomarańcze – odmiany, wartości odżywcze i zdrowotne
Mleko sojowe – kalorie, wartości odżywcze, właściwości i wpływ na zdrowie. Jak przyrządzić mleko sojowe w domu?
Mleko sojowe – kalorie, wartości odżywcze, właściwości i wpływ na zdrowie. Jak przyrządzić mleko sojowe w domu?
Mleko ryżowe – jak samodzielnie je przygotować i jakie ma właściwości
Mleko ryżowe – jak samodzielnie je przygotować i jakie ma właściwości
Mleko owsiane – jakie ma właściwości i kto może je pić? Przepis na domowe mleko owsiane
Mleko owsiane – jakie ma właściwości i kto może je pić? Przepis na domowe mleko owsiane
Mleko migdałowe – kalorie, właściwości, skład. Jak zrobić mleko migdałowe?
Mleko migdałowe – kalorie, właściwości, skład. Jak zrobić mleko migdałowe?
Melon – jakie są rodzaje melonów? Kalorie, właściwości i wartości odżywcze
Melon – jakie są rodzaje melonów? Kalorie, właściwości i wartości odżywcze
Mąka orkiszowa – czy zawiera gluten? Właściwości prozdrowotne i zastosowanie. Przepis na naleśniki i chleb orkiszowy
Mąka orkiszowa – czy zawiera gluten? Właściwości prozdrowotne i zastosowanie. Przepis na naleśniki i chleb orkiszowy
Mąka kokosowa – zastosowanie w kuchni, wartości odżywcze i kaloryczność. Jakie posiada właściwości prozdrowotne?
Mąka kokosowa – zastosowanie w kuchni, wartości odżywcze i kaloryczność. Jakie posiada właściwości prozdrowotne?
Mąka gryczana – wartości odżywcze, właściwości prozdrowotne i zastosowanie w kuchni
Mąka gryczana – wartości odżywcze, właściwości prozdrowotne i zastosowanie w kuchni
L-karnityna – działanie i skutki uboczne. Jak ją stosować?
L-karnityna – działanie i skutki uboczne. Jak ją stosować?
Kreatyna: działanie, rodzaje, dawkowanie suplementu
Kreatyna: działanie, rodzaje, dawkowanie suplementu
Fruktoza w owocach – czy jest wskazana dla cukrzyków? Jakie posiada właściwości?
Fruktoza w owocach – czy jest wskazana dla cukrzyków? Jakie posiada właściwości?
Flawonoidy i ich zastosowanie w profilaktyce i terapii chorób oraz w kosmetyce
Flawonoidy i ich zastosowanie w profilaktyce i terapii chorób oraz w kosmetyce
Dieta w łuszczycy – zalecenia żywieniowe. Łuszczyca a dieta bezglutenowa
Dieta w łuszczycy – zalecenia żywieniowe. Łuszczyca a dieta bezglutenowa
Dieta odkwaszająca organizm – produkty dozwolone i przeciwwskazane. Przykładowy jadłospis
Dieta odkwaszająca organizm – produkty dozwolone i przeciwwskazane. Przykładowy jadłospis
Dieta bez cukru – czy jest zdrowa? Co można jeść?
Dieta bez cukru – czy jest zdrowa? Co można jeść?
Dieta 5:2, czyli dieta dr Mosleya – jak ją prawidłowo stosować? Przykładowy jadłospis
Dieta 5:2, czyli dieta dr Mosleya – jak ją prawidłowo stosować? Przykładowy jadłospis
Detoks sokowy – w jaki sposób oczyszcza organizm?
Detoks sokowy – w jaki sposób oczyszcza organizm?
Głodówka, która przedłuża życie? Czy warto pościć dla zdrowia?
Głodówka, która przedłuża życie? Czy warto pościć dla zdrowia?
Dieta 1500 kcal – odchudzająca kuracja dla osób z nadwagą. Zasady i przykładowy jadłospis 
Dieta 1500 kcal – odchudzająca kuracja dla osób z nadwagą. Zasady i przykładowy jadłospis 
Dieta frutariańska – restrykcyjna odmiana wegetarianizmu. Zasady, zalety i wady frutarianizmu
Dieta frutariańska – restrykcyjna odmiana wegetarianizmu. Zasady, zalety i wady frutarianizmu
Borówka brusznica (czerwona) – właściwości i zastosowanie
Borówka brusznica (czerwona) – właściwości i zastosowanie
Mikroelementy: czym są, jakie mają funkcje w organizmie? Źródła mikroelementów w diecie
Mikroelementy: czym są, jakie mają funkcje w organizmie? Źródła mikroelementów w diecie