Polub nas na Facebooku
Czytasz: Które ryby w ciąży są bezpieczne? Z których ryb ciężarne powinny zrezygnować?

Które ryby w ciąży są bezpieczne? Z których ryb ciężarne powinny zrezygnować?

Ryby i owoce morza na czarnym tle. Łosoś, kalmary, krewetki, homary, ośmiornice, mule, małze

Fot. AlexRaths / Getty Images

Jakie ryby można jeść w ciąży? Jest to częste pytanie zdezorientowanych przyszłych mam, które z jednej strony wiedzą o pozytywnych skutkach ich spożywania, jednak często słyszą od wielu osób, że w ciąży jedzenie ryb jest niebezpieczne. 

Ryby są źródłem wielu życiowo ważnych składników, takich jak kwasy omega-3, witaminy i mikroelementy. Dlatego są bardzo ważnym elementem diety kobiet ciężarnych. Kwasy tłuszczowe omega-3 zapewniają dziecku przede wszystkim prawidłowy rozwój mózgu. Jednak nie wszystkie mogą być spożywane w ciąży. Niektóre ryby zawierają rtęć, jod czy metale ciężkie, które są bardzo niebezpieczne dla dziecka, ale również dla przyszłej mamy.

Zobaczcie, jakich ryb powinno się unikać:

Zobacz film: Jakich ryb unikać? Źródło: Wiem, co jem 

Jakie ryby można jeść w ciąży?

Każda przyszła mama powinna przyswajać ok. 2–3 porcji ryb tygodniowo. Ryby w ciąży, szczególnie w III trymestrze, gdy mózg dziecka rozwija się bardzo szybko, powinny stanowić podstawowy składnik diety ze względu na zawarte w nich kwasy omega-3, które stymulują prawidłowy rozwój mózgu płodu. Zawierają również duże ilości witaminy D, wiele makro- i mikroelementów oraz witamin, które również są niezbędne do prawidłowego rozwoju nienarodzonego dziecka, dla jego układu krwionośnego czy odpornościowego. Ryby spożywane w ciąży powinny być świeże lub świeżo mrożone. Które ryby można spożywać w ciąży? Przede wszystkim:

  • łosoś,
  • pstrąg,
  • flądra,
  • dorsz,
  • mitaj,
  • sardynki,
  • sum,
  • ryby z otwartych mórz oraz oceanów.

Ryby spożywane w ciąży powinny być przygotowywane na parze lub pieczone. Należy unikać smażenia oraz panierki. Ciężarne powinny unikać jedzenia „ciężkiego” oraz wysokokalorycznego.

Których ryb należy unikać w ciąży?

Kobiety ciężarne powinny unikać ryb nieświeżych, wędzonych lub z puszki, ponieważ w wyniku wielokrotnej obróbki i nieodpowiedniego przechowywania mogą zawierać substancje szkodliwe bądź niebezpieczne dla nienarodzonego dziecka. Niewskazane są ryby drapieżne, które żywią się innymi rybami. Ze względu na rosnące zanieczyszczenie wód z roku na rok konieczne jest kupowanie ryb w sprawdzonych, pewnych sklepach.

Zobaczcie, jak wybrać świeżą rybę:

Zobacz film: Jak wybrać świeżą rybę. Źródło: Wiem, co jem 

Ryby niewskazane:

  • ryby wędzone w ciąży, zwłaszcza na zimno, są absolutnie zabronione. Według najnowszych badań uważa się, że mogą zawierać bakterie Listeria monocytogenes, wywołujące listeriozę – bardzo poważną chorobę, niebezpieczną dla zdrowia i życia nowonarodzonego dziecka,
  • wędzony łosoś w ciąży – proces wędzenia pozbawia go wartości odżywczych, w tym kwasów omega-3,
  • rekin,
  • marlin,
  • miecznik,
  • makrela królewska.

Ostatnie cztery gatunki ryb zawierają dużo rtęci, dlatego są bardzo niebezpieczne dla rozwoju płodu. Metylortęć przenika przez łożysko, bezpośrednio atakując układ nerwowy i mózg dziecka. Zatrucie metalami ciężkimi jest niebezpieczne i groźne, a co najgorsze – leczenie jest skomplikowane i długotrwałe, gdyż trudno jest zdiagnozować zatrucie rtęcią ze względu na podobieństwo symptomów do wielu jednostek chorobowych.

W ciąży należy unikać ponadto halibutów, ryb maślanych i węgorzy.

Śledzie w ciąży – czy można? Istnieje kilka hipotez dotyczących spożywania śledzi w okresie ciąży. Obecnie uważa się, że niewielka ilość śledzia nie powinna przynieść szkód dziecku, jednak ze względu na dużą zawartość soli w śledziach powinno się ich raczej unikać. Jest to również profilaktyka niebezpiecznego nadciśnienia ciążowego.

W pierwszych trzech miesiącach ciąży powinno się unikać tłuszczu z wątroby dorsza, jak również ryb żyjących w wodach słodkowodnych, gdyż zazwyczaj mają znacznie wyższe wskaźniki zanieczyszczenia. Zabronione w okresie ciąży jest spożywanie surowego mięsa. Dotyczy to również ryb, zwłaszcza łososia, serwowanego w formie tatara lub dodawanego do sushi. Wątpliwości powinno budzić u kobiet ciężarnych jedzenie owoców morza, ponieważ bardzo szybko się psują, natomiast podawane w formie surowej, grożą zarażeniem się tasiemcem. Tasiemiec rozwija się w jelitach kobiety, pochłania większość wartościowych składników odżywczych, ograniczając ich podaż dla dziecka, przez co przestaje ono rosnąć lub rośnie zbyt wolno, a to prowadzi do rozwoju wielu wad rozwojowych, zwłaszcza związanych z układem nerwowym.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
398
38
Polecamy
Ryby morskie - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe?
Ryby morskie - które warto jeść? Jakie ryby morskie są zdrowe? Dzień Dobry TVN
Witaminy w ciąży - jakie witaminy w ciąży, jak suplementować?
Witaminy w ciąży - jakie witaminy w ciąży, jak suplementować? Dzień Dobry TVN
Czego nie można jeść w ciąży i dlaczego?
Czego nie można jeść w ciąży i dlaczego? TVN zdrowie
Czego nie można jeść i pić w ciąży? Lista owoców, ryb, serów i innych pokarmów
Czego nie można jeść i pić w ciąży? Lista owoców, ryb, serów i innych pokarmów TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?