Polub nas na Facebooku
Czytasz: Cytrynian magnezu – wskazania, przeciwwskazania, działanie, preparaty i dawkowanie

Cytrynian magnezu – wskazania, przeciwwskazania, działanie, preparaty i dawkowanie

Tabletki na odchudzanie, leki spalające tłuszcz.

Fot. Lecic / Getty Images

Cytrynian magnezu to forma magnezu, która charakteryzuje się dobrą rozpuszczalnością w środowisku wodnym, stabilnością i wysoką wchłanialnością. Wśród wszelkich preparatów magnezu uważa się go za najbardziej wskazany. Często spotykany jest w połączeniu z witaminą B6.

Cytrynian magnezu to suplement diety, który dostępny jest w formie kapsułek lub proszku i zalecany w przypadku niedoboru magnezu lub zapobieganiu mu. Uważany jest za najlepiej przyswajalną przez organizm formę magnezu. Preparat może być z powodzeniem stosowany przez kobiety w ciąży i podczas karmienia piersią oraz dzieci i młodzież.

Czym jest cytrynian magnezu?

Cytrynian magnezu (z łac. Magnesium citrate, wzór sumaryczny C12H10Mg3O14) to organiczny związek chemiczny, zaliczany do grupy cytrynianów. To sól kwasu cytrynowego (z łac. Acidum citricum, wzór sumaryczny C6H8O7) i magnezu (z łac. Magnesium, Mg). W nomenklaturze systematycznej Międzynarodowej Unii Chemii Czystej i Stosowanej (z ang. International Union of Pure and Applied Chemistry, IUPAC) cytrynian magnezu to 2-hydroksypropano-1,2,3-trikarboksylanem trimagnezu.

Cytrynian magnezu – preparaty

Magnez jako cytrynian znalazł szerokie zastosowanie w przemyśle farmaceutycznym. Stanowi jedną z najczęściej wybieranych form suplementacji tego pierwiastka ze względu na doskonałą przyswajalność, która wynosi nawet 90%. Zawartość jonów magnezu (Mg2+) w cytrynianie magnezu szacowana jest na 16–16,5%. Stosując cytrynian magnezu, uzyskać można ich najwyższe stężenie.

W aptekach dostępny jest cytrynian magnezu w proszku i cytrynian magnezu w tabletkach. Proszek sprzedawany jest najczęściej w opakowaniach po 50 g i 250 g, za które płaci się odpowiednio 15 zł i 50 zł. Z kolei za opakowanie 100 kapsułek zapłaci się średnio 26 zł.

Większość preparatów cytrynianu magnezu zawiera witaminę B6, która wzmacnia jego wchłanianie. Połączenie tych dwóch związków jest wskazane zwłaszcza w przypadku jednoczesnego występowania ich niedoborów. Jednak w przeciwieństwie do częstych braków magnezu, niedobory witaminy B6 zdarzają się rzadko.

Jak właściwie dawkować cytrynian magnezu?

Dawkowanie cytrynianu magnezu w formie kapsułek przedstawia się następująco: 1 kapsułka (700 mg cytrynianu magnezu, co daje 112,5 mg jonów magnezu) 1–3 razy dziennie podczas posiłku. Z kolei dawkowanie cytrynianu magnezu w proszku to: 1 miarka (750 mg cytrynianu magnezu, co daje 120 mg jonów magnezu) rozpuszczona w niewielkiej ilości niegazowanej wody 2 razy dziennie po posiłku.

Działanie

Cytrynian magnezu wykazuje korzystne działanie na ludzki organizm w bardzo szerokim zakresie. Determinuje w dużym stopniu prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i przewodzenie impulsów nerwowych. Wspomaga pracę mięśni i sprzyja ich pełnej regeneracji. Łagodzi drętwienie kończyn, skurcze mięśni, zaburzenia elektrolitowe. Wspiera system immunologiczny, reguluje poziom ciśnienia tętniczego krwi. Dodatkowo magnez w postaci cytrynianu usprawnia metabolizm, zwalcza zmęczenie i wpływa korzystnie na funkcje psychologiczne. Cytrynian magnezu wykazuje właściwości lekko przeczyszczające, stąd pomocny jest w łagodzeniu zaparć. Przyczynia się do zwiększenia ilości płynu w jelicie cienkim i pobudzenia ruchu jelit. Według najnowszych badań preparaty z cytrynianem magnezu łagodzą występowanie i uciążliwość migren. Wykazują działanie ochronne wobec ściany naczyń krwionośnych i na mięsień sercowy – przeciwdziałają jego niedotlenieniu. Cytrynian magnezu ma stabilizujące działanie na płytki krwi i jest niezbędny do rozwoju i mineralizacji kości. Jest również elementem syntezy i wykorzystania wiązań ATP (Adenozyno-5′-trifosforan) i GTP (Guanozyno-5′-trifosforan). Przyczynia się do aktywowania enzymów przemiany białkowej, węglowodanowej, tłuszczowej, związków nukleinowych.

Czy stosowanie suplementów diety to dobry pomysł? Odpowiedź znajdziesz w filmie:

Zobacz film: Suplementy diety - czy warto je stosować? Źródło: Wiem co kupuję.

Wskazania i przeciwwskazania do zażywania cytrynianu magnezu?

Magnez w postaci cytrynianu magnezu oprócz przypadków niedoboru w sposób szczególny polecany jest osobom wykonującym ciężką pracę fizyczną lub psychiczną, sportowcom i innym aktywnym fizycznie, narażonym na działanie przewlekłego stresu, w podeszłym wieku, dzieciom, młodzieży, kobietom w ciąży i w czasie laktacji. Dodatkowo: osobom zmęczonym, rozdrażnionym, zmagającym się z bólami mięśniowymi, w profilaktyce miażdżycy, zawału serca i choroby niedokrwiennej serca, w alkoholizmie, stanach przedrzucawkowych i rzucawce, depresjach.

Zastosowanie cytrynianu magnezu nie jest wskazane w przypadku: niewydolności nerek, hipermagnezemii (nadmierna ilość magnezu w organizmie; za prawidłowe uznaje się stężenie sięgające 1–1,2 mmol/litr), miastemii, hipotonii (niedociśnienie; prawidłowa wartość to 120/80 mmHg), bloku przewodnictwa przedsionkowo-komorowego (czasowe, napadowe lub stałe zaburzenie przewodzenia bodźców w sercu). Niezalecane jest też jednoczesne stosowanie preparatów magnezu i glikozydów naparstnicy oraz doustnych leków przeciwzakrzepowych.

Cytrynian magnezu – skutki uboczne

Cytrynian magnezu rzadko daje skutki uboczne, jeśli stosowany jest zgodnie z określonym dawkowaniem. Wśród możliwych działań niepożądanych wymienia się m.in.: biegunkę, skurcze żołądka, nadmierne wydzielanie potu, zawroty głowy, nudności, wymioty, spadek ciśnienia tętniczego krwi. Pojawić się mogą także zaczerwienienie skóry, bradykardia, zaburzenia snu, dezorientacja, osłabienie mięśniowe.

Bibliografia:

1. Iskra M., Krasińska B., Tykarski A., Magnez — rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka, „Nadciśnienie Tętnicze”, 2013, 17(6), s. 447–459.

2. Wyskida K., Chudek J., Suplementacja doustna magnezu – wskazania, przeciwwskazania, sytuacje niejednoznaczne, „Medycyna po Dyplomie”, 2016, 25(3), s. 12–17.

3. Jabłecka A., Korzeniowska K., Skołuda A., Cieślewicz A., Preparaty magnezu, „Farmacja Współczesna”, 2011, 4, s. 29-32.

4. Szymczyk H., Magnez – pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, „Farmacja Współczesna”, 2016, 9, s. 217–223.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Nowy rok, nowa Ty – jak mieć więcej czasu dla siebie?
Nowy rok, nowa Ty – jak mieć więcej czasu dla siebie? Materiał sponsorowany
Najczęstsze błędy popełniane podczas pielęgnacji twarzy
Najczęstsze błędy popełniane podczas pielęgnacji twarzy Materiał sponsorowany
Czynnik reumatoidalny (badanie RF) – jak odczytać wyniki badania? 
Czynnik reumatoidalny (badanie RF) – jak odczytać wyniki badania? 
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu