Polub nas na Facebooku
Czytasz: Laktowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 
menu
Polub nas na Facebooku

Laktowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 

dieta

Fot. Astrakan Images / Getty Images

Laktowegetarianizm to jedna z odmian diety jarskiej. Ze względów etycznych, zdrowotnych i ekologicznych zwolennicy takiego sposobu żywienia eliminują z jadłospisu mięso w każdej postaci oraz jajka. Dopuszczalnymi produktami odzwierzęcymi są przetwory mleczne.

Ortodoksyjni wegetarianie rezygnują ze spożywania i użytkowania wszelkich produktów, których pozyskanie wiąże się z zabijaniem zwierząt. Diety, które dopuszczają jedzenie ryb, owoców morza czy drobiu, nie są odmianami wegetarianizmu w sensie ścisłym – te określa się w odniesieniu do obecnych w ich jadłospisie produktów pozyskiwanych od żywych zwierząt. Należą do nich przede wszystkim mleko (łac. lactus) i jego przetwory oraz jajka (łac. ova). Laktowegetarianizm to zatem dieta, w której – oprócz produktów pochodzenia roślinnego – można spożywać wyroby mleczne (w odróżnieniu od np. owowegetarianizmu wykluczającego nabiał, ale zezwalającego na jedzenie jaj).

Jak odpowiednio dobrać dietę wegetariańską lub wegańska dla małych dzieci? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Dieta wegetariańska i wegańska u małych dzieci. Źródło: Dzień Dobry TVN

Laktowegetarianizm – co można jeść?

Laktowegetarianizm jest dietą opartą przede wszystkim o produkty pochodzenia roślinnego – warzywa, owoce, wyroby zbożowe (pieczywo, makarony, kasze, ryż), nasiona roślin strączkowych, orzechy, oleje roślinne i zioła. Zwolennicy takiego sposobu żywienia kierują się głównie pobudkami etycznymi. W trosce o dobrostan zwierząt hodowlanych ze swojego jadłospisu wyłączają surowce pozyskiwane z uboju. Są to nie tylko wszelkie gatunki mięs (wołowina, wieprzowina, baranina, dziczyzna, drób, ryby, owoce morza) i podrobów, ale też takie substancje, jak żelatyna i podpuszczka. Laktowegetarianie nie jedzą więc przetworów owocowych, jogurtów czy serów, do produkcji których wykorzystywane są surowce odzwierzęce. Niezgodne z ich przekonaniami jest również używanie produktów ze skóry naturalnej czy kosmetyków, które mają w składzie proteiny zwierzęce (np. keratynę, kolagen).

W laktowegetariańskim jadłospisie mogą znaleźć się produkty mleczne, ponieważ pozyskanie mleka nie wiąże się z zabijaniem zwierząt mlekodajnych. Dopuszczalne jest spożywanie jogurtów, kefirów, maślanek, twarogów i serów (z wyjątkiem podpuszczkowych, chyba że powstały na bazie podpuszczki syntetycznej). Laktowegetarianie jedzą także miód (nieobecny w diecie wegan, którzy rezygnują z wszelkich surowców odzwierzęcych). W odróżnieniu od innych odmian wegetarianizmu, z tej wykluczone zostały jajka. Jajo jest bowiem jedną z faz rozwoju nowych osobników u różnych gatunków zwierząt. Zawiera ono substancje odżywcze pozwalające na rozwój nowego organizmu, ale także jego zarodek. Z takiego punktu widzenia jedzenie jajek wiąże się z zabijaniem zwierząt, czemu przeciwni są laktowegetarianie. Przede wszystkim jednak protestują oni przeciwko niehumanitarnemu traktowaniu kur niosek w przemysłowych hodowlach.

Jadłospis laktowegetariański a zdrowie

Większość laktowegetarian troszczy się o środowisko naturalne, dbając jednocześnie o własne zdrowie i kondycję. Osoby takie świadomie komponują codzienny jadłospis zgodnie z rekomendacjami specjalistów w dziedzinie żywienia. Bazują na produktach ekologicznych, niskoprzetworzonych. Ograniczają spożywanie cukru, soli, tłuszczów zwierzęcych. To jeszcze jedna przesłanka do wykluczenia z diety jajek. Są one wprawdzie zasobnym źródłem pełnowartościowego białka oraz witamin i minerałów, ale należą do produktów ciężkostrawnych, zawierających znaczne ilości lipidów, w tym cholesterolu. Opinie naukowców na temat wpływu „złych” tłuszczów zawartych w jajach na ich stężenie we krwi są podzielone. Jeszcze pod koniec XX w. zalecano jedzenie nie więcej niż 3 jaj tygodniowo w związku z podejrzeniem, że nadmiar cholesterolu w diecie powoduje miażdżycę i zawały. Obecnie coraz częściej kwestionuje się taki pogląd, za przyczynę chorób sercowo-naczyniowych uznając nadpodaż nasyconych kwasów tłuszczowych (obecnych w dużych ilościach w czerwonym mięsie), ale wiele osób wciąż ogranicza spożywanie jaj ze względów zdrowotnych.

Czy znasz wszystkie odmiany wegetarianizmu?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Zalety i wady laktowegetarianizmu

Zasady laktowegetarianizmu pozwalają na skomponowanie pełnowartościowego jadłospisu, jednak znaczne ograniczenie produktów odzwierzęcych w diecie wiąże się z ryzykiem niedoborów substancji, które w świecie roślinnym występują w mniejszych ilościach lub w gorzej przyswajalnej dla ludzkiego organizmu postaci. Należą do nich witaminy z grupy B (zwłaszcza B12), witamina D, żelazo, cynk, wapń czy aminokwasy egzogenne. Laktowegetariański sposób żywienia wymaga zatem dobrej znajomości wartości odżywczych poszczególnych roślin i umiejętnego komponowania codziennego menu. Ułatwia to włączanie do niego nabiału będącego dobrym źródłem wyżej wymienionych składników.

Z dietetycznego punktu widzenia laktowegetarianizm to bardzo zdrowy sposób odżywiania. Jego zwolennicy mogą spożywać odpowiednie ilości węglowodanów złożonych, nienasyconych kwasów tłuszczowych i pełnowartościowego białka. Dzięki przewadze produktów roślinnych w jadłospisie możliwa jest właściwa podaż witamin, minerałów i fitozwiązków (polifenoli, karotenoidów, garbników, terpenów itd.), przy jednoczesnym ograniczeniu nasyconych kwasów tłuszczowych. Stosowanie dobrze zbilansowanej diety laktowegetariańskiej służy profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, nowotworowych, neurodegeneracyjnych, cukrzycy typu II i otyłości.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
8
2
Polecamy
Owowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 
Owowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia  TVN zdrowie
Laktoowowegetarianizm – na czym polega i czy warto go stosować?
Laktoowowegetarianizm – na czym polega i czy warto go stosować? TVN zdrowie
Julia Kamińska przeszła na weganizm i sporo schudła.
Zdradziła, ile teraz waży!
Julia Kamińska przeszła na weganizm i sporo schudła. Zdradziła, ile teraz waży! Dzień Dobry TVN
Dieta Alleluja - na czym polega?
Zasady, efekty, opinie
Dieta Alleluja - na czym polega? Zasady, efekty, opinie Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?