Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta DASH od NFZ. Na podstawie Twoich danych NFZ przygotowuje Ci dietę DASH

Dieta DASH od NFZ. Na podstawie Twoich danych NFZ przygotowuje Ci dietę DASH

Makaron z pesto

Fot: aaboikis / gettyimages.com

Dieta DASH to dieta promująca zdrowy tryb życia, a teraz ułoży ją dla Ciebie NFZ. Jest to dieta przeznaczona dla osób z nadciśnieniem, ale nie tylko. W jej głównych zasadach znajdziemy: ograniczenie soli, zwiększenie ilości spożywanych owoców i warzyw oraz zmniejszenie kaloryczności posiłków. 

Dieta DASH, czyli dieta dla osób z nadciśnieniem tętniczym, jest od teraz dostępna na portalu NFZ. Narodowy Fundusz Zdrowia na podstawie podawanych danych wyliczy wskaźnik BMI oraz dzienne zapotrzebowanie na kalorie. Dzięki temu będziemy mogli wybrać jeden z trzech wariantów diety DASH - 1200, 1500 i 1800 kalorii.

Dane podawane w NFZ:

  • waga,
  • wzrost,
  • wiek,
  • aktywność fizyczna.

Na podstawie tych danych wyliczony zostaje wskaźnik BMI. Zgodnie z nim wiemy, czy mamy nadwagę czy niedowagę. Narzędzie przygotowuje od razu trzy warianty diety DASH w zależności od zapotrzebowania energetycznego. Wybierając jeden z nich otrzymujemy bezpłatną rozpiskę złożoną z pięciu posiłków i przepisów na nie. Dodatkowo możemy pobrać listę zakupów na dany dzień. Gdyby jednak dany przepis nam nie pasował mamy możliwość jego wymiany na inny (ilość wariantów jest ograniczona). Narzędzie opracowane przez NFZ jest proste w użyciu i bardzo pomocne:

Edukacyjne narzędzie umożliwiające w kilku prostych krokach obliczyć wskaźnik BMI, uzyskać informację o tym czy nasza waga jest prawidłowa oraz otrzymać szczegółową dietę na cały tydzień, dostosowaną do indywidualnych potrzeb - czytamy na stronie NFZ.

Dieta DASH - dla kogo?

Jadłospis w diecie DASH składa się z posiłków bogatych w owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby i orzechy. Jest to dieta mająca wyeliminować z diety sól, ale nie tylko - pomaga usystematyzować posiłki, wprowadza więcej warzyw, eliminuje alkohol i działa przeciwzapalnie. Polecana jest dla osób, które chcą zmodyfikować nawyki żywieniowe i zacząć odżywiać się zdrowo. 

Więcej: Dieta DASH - na czym polega? Produkty wskazane i przeciwwskazane, jadłospis

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia oraz piramidą żywienia powinno się spędzać czas aktywnie (minimum 30 minut aktywności dziennie), a dieta powinna być bogata w warzywa i owoce (w proporcjach 1/3 owoców i 2/3 warzyw). 

Fot. Zdrowie.tvn.pl / Piramida Żywienia

Fot. Zdrowie.tvn.pl / Piramida Żywienia

Zobaczcie na filmie, czy jest możliwe całkowite zrezygnowanie z soli:

Zobacz film: Sól w diecie - czy można z niej całkowicie zrezygnować? Źródło: 36,6


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
8
0
Polecamy
Co jeść, żeby schudnąć? Jadłospis, który służy zdrowiu
Co jeść, żeby schudnąć? Jadłospis, który służy zdrowiu Dzień Dobry TVN
Co zjeść na kolację, aby schudnąć, lepiej spać i ćwiczyć?
Co zjeść na kolację, aby schudnąć, lepiej spać i ćwiczyć? Dzień Dobry TVN
Piramida żywienia – zalecenia naukowców dotyczące zdrowej diety
Piramida żywienia – zalecenia naukowców dotyczące zdrowej diety TVN zdrowie
Dieta 5:2, czyli dieta dr Mosleya – jak ją prawidłowo stosować? Przykładowy jadłospis
Dieta 5:2, czyli dieta dr Mosleya – jak ją prawidłowo stosować? Przykładowy jadłospis TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego