Polub nas na Facebooku
menu
Polub nas na Facebooku

Dieta

Dieta to każdy rodzaj planowania posiłków i restrykcji w żywieniu. Zwykle diety kojarzy się głównie z odchudzaniem, jednak nie każda z diet ma zmniejszyć masę ciała. 

Większość chorób i dolegliwości wymaga utrzymania konkretnych ograniczeń żywieniowych. Niekiedy polegają ine na unikaniu pewnych pokarmów (na przykład w diecie pooperacyjnej nie wolno jeść posiłków ciężkostrawnych), kiedy indziej skierowane są głównie na uzupełnienie niedoborów (na przyład w anemii należy wzbogacić posiłki w produkty zawierające łatwoprzyswajalne żelazo). 

Podstawowe zasady zdrowych diet, nienakierowanych na zwiększenie masy ciała, to:

  • włączenie do posiłków produktów z dużą ilością błonnika, 
  • jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,
  • unikanie cukru i soli,
  • picie dużych ilości wody,
  • dzielenie posiłów na mniejsze, cześciej spożywane,
  • ograniczenie używek (kawa, hebata, alkohol) na rzecz herbatek ziołowych i soków, 
  • unikanie produktów tłustych, smażonych na rzecz gotowanych na parze lub grillowanych

 

Rozwiń całość

Najnowsze

Parzenie herbaty a jej lecznicze właściwości. Dlaczego herbata jest zdrowa?
Parzenie herbaty a jej lecznicze właściwości. Dlaczego herbata jest zdrowa?
Bromatologia jako nauka zajmująca się wpływem żywności oraz sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Jak zrobić specjalizację z tej dziedziny?
Bromatologia jako nauka zajmująca się wpływem żywności oraz sposobu żywienia na zdrowie człowieka. Jak zrobić specjalizację z tej dziedziny?
Co jeść, aby nie zabrakło nam magnezu? 
Co jeść, aby nie zabrakło nam magnezu? 
Czy czerwone mięso jest bezpieczne dla zdrowia? Do czego może doprowadzić jego nadmiar w codziennej diecie?
Czy czerwone mięso jest bezpieczne dla zdrowia? Do czego może doprowadzić jego nadmiar w codziennej diecie?
Owowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 
Owowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 
Azorubina (E122) – czym wyróżnia się tzw. czerwony barwnik? Czy jego stosowanie jest bezpieczne?
Azorubina (E122) – czym wyróżnia się tzw. czerwony barwnik? Czy jego stosowanie jest bezpieczne?
Czym jest żółcień chinolinowa? E104 – zastosowanie i wpływ na ludzki organizm
Czym jest żółcień chinolinowa? E104 – zastosowanie i wpływ na ludzki organizm
Olej sojowy – zastosowanie, wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne
Olej sojowy – zastosowanie, wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne
Czym jest tartrazyna? Zastosowanie i wpływ na zdrowie barwnika E102
Czym jest tartrazyna? Zastosowanie i wpływ na zdrowie barwnika E102
Na czym polega dieta antyhistaminowa? Wykaz polecanych i zakazanych produktów
Na czym polega dieta antyhistaminowa? Wykaz polecanych i zakazanych produktów
Czym jest koji? Właściwości prozdrowotne i zastosowanie sfermentowanego ryżu
Czym jest koji? Właściwości prozdrowotne i zastosowanie sfermentowanego ryżu
Diosmina – pochodzenie, właściwości, działanie. Kiedy warto stosować diosminę?
Diosmina – pochodzenie, właściwości, działanie. Kiedy warto stosować diosminę?
Zioła na zaparcia – jakie najlepiej wybrać, aby szybko i skutecznie poradzić sobie z problemem?
Zioła na zaparcia – jakie najlepiej wybrać, aby szybko i skutecznie poradzić sobie z problemem?
Skrobia ziemniaczana a mąka ziemniaczana – właściwości zdrowotne i zastosowanie skrobi
Skrobia ziemniaczana a mąka ziemniaczana – właściwości zdrowotne i zastosowanie skrobi
Czy płatki na śniadanie to dobry wybór? Jak wybrać te najzdrowsze?
Czy płatki na śniadanie to dobry wybór? Jak wybrać te najzdrowsze?
Czy istnieje dieta uniwersalna dla wszystkich? 
Czy istnieje dieta uniwersalna dla wszystkich? 
Mięso z kurczaka – czy jest zdrowe i jak wybrać to najlepsze?
Mięso z kurczaka – czy jest zdrowe i jak wybrać to najlepsze?
Post jednodniowy: czy warto go stosować?
Post jednodniowy: czy warto go stosować?
Na czym polega dieta wolumetryczna? Grupy produktów w diecie objętościowej
Na czym polega dieta wolumetryczna? Grupy produktów w diecie objętościowej
Dieta DASH od NFZ. Na podstawie Twoich danych NFZ przygotowuje Ci dietę DASH
Dieta DASH od NFZ. Na podstawie Twoich danych NFZ przygotowuje Ci dietę DASH
Laktowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 
Laktowegetarianizm – zasady diety, korzyści, zagrożenia 
Na czym polega dieta Ornisha? Klasy produktów niezbędne do układania jadłospisu
Na czym polega dieta Ornisha? Klasy produktów niezbędne do układania jadłospisu
Wpływ cukru na zdrowie. Rocznie cukier zabija 1400 Polaków
Wpływ cukru na zdrowie. Rocznie cukier zabija 1400 Polaków
Ser żółty czy wyrób seropodobny? Jak je rozróżnić? Czy jedzenie żółtego sera jest bezpieczne dla zdrowia?
Ser żółty czy wyrób seropodobny? Jak je rozróżnić? Czy jedzenie żółtego sera jest bezpieczne dla zdrowia?
Czy Polak lubi gotować? Pora się przekonać
Czy Polak lubi gotować? Pora się przekonać
Co jeść na drugie śniadanie? Pomysły i propozycje przekąsek na zdrowe drugie śniadanie
Co jeść na drugie śniadanie? Pomysły i propozycje przekąsek na zdrowe drugie śniadanie
Fleksitarianizm – zasady diety, jadłospis, korzyści zdrowotne
Fleksitarianizm – zasady diety, jadłospis, korzyści zdrowotne
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – jakie są ich źródła?
Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – jakie są ich źródła?
Ogórki kiszone: czy są zdrowe? Dlaczego nie może zabraknąć ich w diecie?
Ogórki kiszone: czy są zdrowe? Dlaczego nie może zabraknąć ich w diecie?
Cytrynian magnezu – wskazania, przeciwwskazania, działanie, preparaty i dawkowanie
Cytrynian magnezu – wskazania, przeciwwskazania, działanie, preparaty i dawkowanie
Wskaźnik WHR – jak go obliczyć? Jak wygląda badanie i jak zebrać pomiary?
Wskaźnik WHR – jak go obliczyć? Jak wygląda badanie i jak zebrać pomiary?
Zła dieta, czyli błędy, które najczęściej popełniamy
Zła dieta, czyli błędy, które najczęściej popełniamy Materiał sponsorowany