Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zjada cię stres? Poznaj sprawdzone sposoby na redukcję stresu
menu
Polub nas na Facebooku

Zjada cię stres? Poznaj sprawdzone sposoby na redukcję stresu

Kobieta, która uprawia jogę

Fot: puhhha / gettyimages.com

Stresu nie da się wyeliminować całkowicie. Choć motywuje i napędza nas do działania, to w nadmiarze może być niebezpieczny. Na szczęście są sposoby, aby sobie z nim poradzić. 

Kiedy się  stresujemy organizm zaczyna wytwarzać kortyzol i adrenalinę. To dzięki tym hormonom zaczynamy funkcjonować na wyższych obrotach. Mamy więcej energii, szybciej podejmujemy decyzje. Niestety, to, co w określonych sytuacjach ułatwia nam życie, bywa też niebezpieczne.

Jak szkodzi stres?

Dla organizmu człowieka stres jest jednoznaczny z ucieczką. Mimo że w przeciwieństwie do naszych przodków nie musimy uciekać, to procesy, które zachodzą w organizmie nie zmieniły się. Cała krew i energia kumuluje się mięśniach. To wszystko sprawia, że - z punktu widzenia organizmu - pozostałe organy i procesy życiowe nie są w danej chwili ważne. Jeśli silny stres towarzyszy nam sporadycznie - niema powodów do obaw. Problemy zaczynają się w momencie, gdy żyjemy w permanentnym stresie.

Ciągłe napięcie sprawia, że organizm nie jest prawidłowo odżywiony. Układ trawienny zaczyna wytwarzać więcej soków trawienny, a to może doprowadzić do wrzodów żołądka. Z kolei podwyższone ciśnienie to prosta droga do zawału serca czy udaru.

Warto wspomnieć, że stres przyczynia się także do wzrostu masy ciała, sprzyja także depresji. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyć się rekompensować te negatywne skutki stresu.

Recepta na stres

Sposobów na redukcję stresu jest bardzo wiele. Jedną z najprostszych metod są ćwiczenia oddechowe. Na czym polegają? Wystarczy na kilka lub kilkanaście minut całą swoją uwagę skoncentrować na oddechu. Przy tego typu ćwiczeniach warto oddychać przeponą - podczas wdechu unosi się górna część brzucha, a nie klatka piersiowa.

Dobrym sposobem redukcji stresu jest aktywność fizyczna. Osoby, które zdecydują się na ten sposób muszą pamiętać, że przy dużym stresie znacznie lepiej sprawdzi się spokojny spacer niż trening na siłowni. Dlaczego? Intensywny wysiłek organizm traktuje na równi z sytuacją stresową, dlatego zamiast sobie pomóc - szkodzimy.

Wiele osób próbuje zajadać stres. Teoretycznie nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że jemy pełnowartościowe i zdrowe produkty. Niestety ogromna większość z nas napięcie stara się złagodzić słodyczami. Dlaczego tak się dzieje? Cukier kojarzy nam się energią, której brakuje nam do rozwiązania problemu. Choć słodycze sprawiaj, że czujemy się lepiej to ich działanie jest krótkotrwałe. Z czasem, aby dodać sobie energii organizm zaczyna potrzebować coraz większych dawek cukru.

Dobrym sposobem na rozładowanie stresu jest krzyczenie czy przeklinanie. Dlaczego? Dowiecie się tego naszego materiału: Kiedy stres nam szkodzi, a kiedy pomaga?

Kiedy stres boli

W niektórych przypadkach stres daje objawy fizyczne. Różnego rodzaje bóle głowy czy kręgosłupa mogą mieć podłoże psychosomatyczne. Na takie dolegliwości pomocny może być masaż. Pomaga on nie tylko zredukować negatywne skutki stresu, ale złagodzić napięcie mięśni, które pozostało po treningu. Kiedy jeszcze warto udać się na masaż? Dowiecie się tego filmu:

Zobacz film: Źródło: Dzień Dobry TVN

Mimo że masaż ma zbawienny wpływ na działanie całego organizmu, to trzeba sobie zdawać sprawę, że działa on tylko doraźnie. Jeśli masowanie nie pomaga, ból w danej części ciała nasila się warto skonsultować się ze specjalistą.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
79
8
Polecamy
Jak walczyć ze stresem?
Skuteczne sposoby, techniki i ćwiczenia
Jak walczyć ze stresem? Skuteczne sposoby, techniki i ćwiczenia Dzień Dobry TVN
Sposoby na zbadanie i obniżenie poziomu hormonów stresu
Sposoby na zbadanie i obniżenie poziomu hormonów stresu Dzień Dobry TVN
Psychosomatyczne objawy stresu i sposoby radzenia sobie z nimi 
Psychosomatyczne objawy stresu i sposoby radzenia sobie z nimi  TVN zdrowie
Kiedy stres nam szkodzi, a kiedy jest potrzebny? 
Kiedy stres nam szkodzi, a kiedy jest potrzebny?  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis