Czytasz: Joga – jakie ćwiczenia i pozycje są najlepsze do medytacji?

Joga – jakie ćwiczenia i pozycje są najlepsze do medytacji?

Kobiety na zajęciach jogi

Fot: Photographee.eu / fotolia.com

Joga jest jednym z sześciu podstawowych systemów filozofii indyjskiej, który zajmuje się związkami między ciałem a umysłem. Ćwiczyć jogę może każdy, niezależnie od wieku, wagi czy wyznawanej religii.

Wbrew powszechnej opinii, joga nie jest tylko siedzeniem na macie „po turecku” i wykonywaniem dziwnych figur. To tylko jeden z elementów, które składają się na całość treningu. Dwa pozostałe są niewidoczne, ponieważ chodzi o rozwój sfery psychicznej i emocjonalnej. Głównym celem jogi jest poznanie własnego ciała oraz możliwości oddziaływania na nie psychiki. Dlatego bardzo ważnym elementem każdych zajęć jest odpowiednie skupienie i medytacja, pomagająca obserwować różnego rodzaju wibracje ciała. W jodze wyróżnia się osiem podstawowych stopni praktyki:

  • zasady moralne (yama),
  • praca nad samym sobą (niyamy),
  • ćwiczenia fizyczne i pozycje (asana),
  • kontrola oddechu i jego regulacja (pranayama),
  • kontrola zmysłów (pratyahara),
  • koncentracja (dharana),
  • medytacja (dhyana),
  • urzeczywistnienie jaźni (samadhi).

Poprzez praktykę jogi można dogłębnie poznać związki dotyczące ciała, umysłu i emocji. Nauka jogi mówi, że dzięki niej można systematycznie odkrywać złożoność rzeczywistości oraz jak własną pracą wpływać na własne relacje z otoczeniem.

Hatha joga: na czym polega?

W Polsce jedną z najbardziej popularnych odmian jogi jest: hatha joga. Wywodzi się ona z tradycji indyjskiej i bazuje głównie na pozycjach asana, czyli siedzących. Jej podstawowym zadaniem jest fizyczne i energetyczne oczyszczanie organizmu. Hatha joga różni się od klasycznego rodzaju jogi tym, że nie jest tak mocno nastawiona na metafizykę i związanym z nią bytem człowieka, ale zawiera większość jej podstawowych elementów na czele z dążeniem do medytacji. W pojęciu hathajoga zamykają się wszystkie rodzaje jogi, które zawierają w sobie ćwiczenia fizyczne i oddechowe. Można zaliczyć do nich:

  • autorskie systemy jogi dynamicznej (są to różnego rodzaju systemy jogi opracowane przez różnych nauczycieli głównie z Indii, w których największy nacisk kładzie się na pracę nad oddechem),
  • sivananada joga (ta forma jogi bazuje na wykonywaniu kwestii nakreślonych przez mistrza: prawidłowe ćwiczenia, odpowiednie oddychanie, prawidłowa relaksacja, prawidłowa dieta, właściwa medytacja),
  • joga lyengara (jedna z najpopularniejszych form jogi w naszym kraju, w której ćwiczenia wykonuje się dokładnie i powoli z wykorzystaniem elementów dodatkowych, jak: liny, klocki, krzesła etc.),
  • asztanga wijasa joga (seria ćwiczeń wykonywanych wedle określonej kolejności, charakteryzujących się dużą dynamiką).

Joga: pozycje pomagające walczyć z osłabieniem i bezsennością

Joga w domu może być wykonywana praktycznie przez każdego. Najważniejsze jest właściwe zaplanowanie ćwiczeń na kilka kolejnych dni i sumienne realizowanie planu. W przeciwieństwie do wielu innych aktywności fizycznych, w przypadku jogi nie potrzebny jest dzień przerwy na regenerację. Dlatego zdecydowanie lepiej stworzyć krótsze sesje treningowe na każdy dzień niż dłuższe, które będą realizowane co 2-3 dni. Osoba początkująca powinna posiadać matę do jogi, która poprawi komfort podczas ćwiczeń i ułatwi ich wykonywanie.

Joga dla początkujących opiera się na ćwiczeniach z zestawu asan i nie powinna trwać dłużej niż 20-30 minut. Docelowo treningi powinny być dłuższe, ale w pierwszej fazie przygody z jogą należy odpowiednio dozować liczbę ćwiczeń. Ponadto trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • trening powinien być wykonywany boso,
  • ćwiczenia powinny być wykonywane dopiero po 1,5 godziny po posiłku,
  • nie wolno praktykować jogi na materacu lub łóżku, najlepiej robić to na specjalnej macie,
  • należy stworzyć odpowiednie warunki do medytacji (musi być cicho i spokojnie),
  • podczas ćwiczeń należy rozluźniać mięśnie twarzy,
  • pozycje powinny być utrzymywane przynajmniej przez minutę,
  • zwracać dużą uwagę na oddychanie podczas ćwiczeń (regulowanie oddechu).

W domu można praktykować różne rodzaje jogi, w zależności od efektu, jaki chce się uzyskać. Bardzo popularne są pozycje, które pomagają walczyć z osłabieniem, bezsennością i rozładowują napięcie nerwowe.

Joga w ciąży: czy jest bezpieczna?

Często pojawiającym się pytaniem dotyczącym jogi jest kwestia możliwości jej praktykowania przez kobiety w ciąży. W tym temacie decydują kwestie indywidualne, wymagana jest konsultacja z lekarzem, który powinien wydać opinię. Jeżeli ciąża przebiega bez zakłóceń, to jest spora szansa na to, że lekarz zezwoli na wykonywanie ćwiczeń. Oczywiście w tym przypadku obowiązują pewne ograniczenia, ponieważ kobiety w ciąży nie powinny wykonywać niektórych ruchów. Dozwolone są podstawowe, które można wykonać w tzw. pozycji lotosu. Ćwiczenia jogi w czasie ciąży mogą przynieść szereg korzyści, takich jak:

  • pobudzenie krążenia,
  • regulacja układu hormonalnego,
  • zapobieganie bólom kręgosłupa,
  • ułatwienie oddychania i pozwolenie na jego pełne kontrolowanie,
  • wzmocnienie mięśni brzucha, krocza i ud.

Szczególnie wzmocnienie mięśni brzucha jest istotną kwestią dla kobiet w ciąży, ponieważ są one wykorzystywane podczas porodu.

Zobacz film: Joga a rozwój dziecka. Źródło: Dzień Dobry TVN


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
0
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Jakie badania należy wykonać, aby zdiagnozować stan zdrowia?
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie