Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jak powinny wyglądać posiłki rocznego dziecka?

Jak powinny wyglądać posiłki rocznego dziecka?

Matka karmi dziecko w krzesełku do karmienia.

Fot. Image Source / Getty Images

Dieta rocznego dziecka nie powinna się dużo różnić od jadłospisu zdrowo odżywiającej się dorosłej osoby. Posiłki powinny być odpowiednio zbilansowane, dostarczając wszystkich składników odżywczych takich jak tłuszcz, białko, węglowodany, witaminy i minerały. Jest to niezwykle ważne, gdyż to warunkuje prawidłowy rozwój dziecka. 

Podstawy żywienia rocznego dziecka

Jadłospis powinien składać się z 5 posiłków – 3 większych, czyli śniadanie, obiad i kolacja oraz 2 mniejszych – drugie śniadanie i podwieczorek. Posiłki powinny następować po sobie w odstępie około 3 godzin, tyle mniej więcej zajmuje strawienie posiłku. Należy jeść o stałych porach, na tym etapie jest to niezwykle ważne, gdyż od tego zależy rytm metabolizmu dziecka. Jadłospis powinien być urozmaicony, składający się z różnych produktów tak, aby posiłki dostarczały różnych składników odżywczych potrzebnych to prawidłowego rozwoju malucha. Jest to dobry moment na to, aby nauczyć dziecko dobrych nawyków żywieniowych. 

Podawanie dziecku codziennie parówek na śniadanie, tłustych smażonych kotletów na obiad, które popija słodzonymi gazowanymi napojami, nie jest zbyt dobrym pomysłem, gdyż z takich posiłków organizm nie czerpie korzyści, a dziecko uczy się złych nawyków żywieniowych. Ważna jest również wielkość porcji. Jeżeli jedzenia będzie zbyt dużo na talerzu, maluch może zamienić się w niejadka. Pełny talerz demotywuje dziecko, a lepiej jest dołożyć coś później niż zabierać pełny talerz ze stołu. Jedzenie powinno odbywać się w przyjemniej atmosferze, bez krzyków i nerwów, gdyż dziecko zacznie kojarzyć jedzenie posiłków jako przykrą czynność. Należy również sadzać malucha przy stole razem z dorosłymi.

Polecamy: Jak przekonać przedszkolaka do jedzenia warzyw?

Jakie produkty można wprowadzić do jadłospisu?

Do codziennej diety należy wprowadzić produkty zbożowe. Są źródłem niezbędnych witamin z grupy B, które między innymi odpowiadają za prawidłowy wzrost dzieci, wspierają układ nerwowy, są niezbędne do metabolizmu węglowodanów, nie są ona magazynowane w organizmie, dlatego trzeba je dostarczać na bieżąco. Produkty zbożowe są również źródłem białka i błonnika. Białko niezbędne jest to prawidłowego rozwoju dziecka oraz do zachowania dobrej odporności, natomiast błonnik reguluje pracę układu trawiennego oraz zapobiega zaparciom. Produkty, które powinny się znaleźć w posiłkach to kasza jaglana, gryczana, jęczmienna, orkiszowa, płatki owsiane,orkiszowe, ryż pełnoziarnisty, kaszka kukurydziana, pieczywo i makaron pełnoziarnisty.

Warzywa są również niezwykle ważne, gdyż zawierają mnóstwo witamin i minerałów, które wspierają prawidłową pracę i rozwój organizmu. Są również dobrym źródłem błonnika. W miarę możliwości należy korzystać z warzyw sezonowych. Warzywa należą do produktów, które można jeść bez ograniczeń. Owoce też należy wybierać te sezonowe. Z cytrusami trzeba uważać i wprowadzać je ostrożnie, ponieważ często uczulają. Owoce są świetnym dodatkiem do śniadania lub jako podwieczorek. Są bogate w witaminy, w tym witaminę C, która wspiera odporność organizmu. Warto również wprowadzić suszone owoce, jednak należy wybierać te niesiarkowane.

Rośliny strączkowe, czyli np. soczewica, ciecierzyca, fasola, groch są bogatym źródłem błonnika i składników odżywczych. Należy je namoczyć (z wyjątkiem soczewicy) przed gotowaniem, a po ugotowaniu najlepiej je zmiksować na gładki krem czy purée. Najdelikatniejsza jest czerwona soczewica, świetnie się sprawdzi do zupy krem. Do dań z roślinami strączkowymi warto dodać odrobinę majeranku lub kminku, gdyż niwelują gazy i wzdęcia.

Więcej o zdrowych nawykach żywieniowych znajdziecie na filmie:

Zobacz film: Zdrowe nawyki żywieniowe. Źródło: Dzień Dobry TVN

Orzechy, pestki i nasiona, np. słonecznika, siemię lniane, chia, orzechy włoskie i laskowe. Rocznemu dziecku mogą sprawiać trudność w gryzieniu, dlatego dobrym sposobem jest zmielenie ich w młynku do kawy lub w blenderze. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielu witamin i minerałów. Będą świetnym dodatkiem do śniadania. Orzechy i nasiona często uczulają, dlatego po wprowadzeniu ich do jadłospisu należy obserwować czy nie wystąpiły u dziecka zmiany alergiczne.

Ryby niosą ze sobą wiele korzyści. Są źródłem witamin z grupy B, witaminy D₃ oraz kwasów omega 3. Najlepiej podawać je gotowane na parze, duszone lub grillowane. Należy jednak unikać tuńczyka, rekina, miecznika, pangi, tilapii, gdyż zawierają metale ciężkie np. ołów.

Tłuszcze np. oliwa, olej słonecznikowy, tłuszcz zawarty w orzechach czy rybach, są niezbędne dla rozwoju dziecka, gdyż m.in. budują błony komórkowe, osłonki mielinowe komórek nerwowych oraz w nich rozpuszczają się witamina A, D, E i K, dlatego nie można pominąć ich w diecie malucha.

Do picia zaleca się podawanie wody nisko lub średniozmineralizowanej w kubeczku. Czarna herbata ogranicza wchłanianie cynku i żelaza.

Do potraw warto dodać większą ilość ziół, które dodadzą smaku i aromatu zamiast soli. Dzisiaj bardzo łatwo o jej nadmiar w organizmie, gdyż znajduje się w wielu produktach takich jak wędliny, sery czy pieczywo. Podwyższony poziom soli w organizmie ogranicza wchłanianie wapnia i przyczynia się do ciśnienia tętniczego oraz chorób serca. Nie należy również przesadzać z ilością cukru w diecie (słodkie napoje, słodycze), gdyż przyczyniają się do nadwagi i otyłości. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Polecamy
Błonnik - niezbędny element diety. W czym jest błonnik? Jaka jest jego rola w organizmie?
Błonnik - niezbędny element diety. W czym jest błonnik? Jaka jest jego rola w organizmie? Dzień Dobry TVN
Co zjeść na kolację, aby schudnąć, lepiej spać i ćwiczyć?
Co zjeść na kolację, aby schudnąć, lepiej spać i ćwiczyć? Dzień Dobry TVN
Kiedy, co i o jakich porach jeść? Jak prawidłowo komponować posiłki?
Kiedy, co i o jakich porach jeść? Jak prawidłowo komponować posiłki? TVN zdrowie
Zdrowe śniadanie – z jakich produktów powinno się składać?
Zdrowe śniadanie – z jakich produktów powinno się składać? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Małe AGD, które warto mieć w domu
Małe AGD, które warto mieć w domu Materiał sponsorowany
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Smog latem. Jak się przed nim chronić?
Smog latem. Jak się przed nim chronić? Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego