Polub nas na Facebooku
Czytasz: Eksperyment: Jak brak snu wpływa na organizm?

Eksperyment: Jak brak snu wpływa na organizm?

Zainteresował Cię ten artykuł?

Zobacz film: Eksperyment: Jak brak snu wpływa na ciało człowieka? Źródło: 36,6

Dwaj zawodnicy sumo, w dodatku bliźniacy, zdecydowali się wziąć udział w doświadczeniu przeprowadzanym w programie 36,6. Jeden z nich nie będzie spał przez dobę, natomiast drugi - może się spokojnie wyspać. Jak ich organizmy zareagowały w obu przypadkach? Jakie zmiany zaszły? Pora to sprawdzić. 

Dr Michał Skalski, psychiatra i specjalista w leczeniu zaburzeń snu, uważa, że sen jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Sen głęboki (a fazy snu są różne) jest odpowiedzialny za regenerację mózgu, ale co ciekawe powinno się spać 6-7 godzin dziennie, a nie jak wszyscy sądzą osiem!

Sen poniżej 5 godzin i powyżej 9 godzin ma dramatyczne skutki dla zdrowia. Były nawet badania pokazujące, że osoby śpiące poniżej 5 godzin i powyżej 9 godzin miały 3 razy wyszczy odsetek zgonów.

Sen dzielimy na płytki, głęboki, zwany też wolnofalowym i REM. Dla naszego zdrowia najważniejszy jest sen głęboki, gdyż wtedy mózg nic nie robi, odpoczywa, a więc i regeneruje się. Podczas fazy REM mózg pracuje bardzo intensywnie, ale ten sen niczemu nie służy. Z kolei podczas snu płytkiego jesteśmy w stanie nieświadomości. 

Polecamy: Fazy snu NREM i REM – różnice, fazy snu dzieci i dorosłych. Zaburzenia faz snu

Czy możemy wyspać się na zapas?

Niestety - nasz organizm jest w stanie "nadrobić" tylko dwie nieprzespane noce w ciągu tygodnia. Brak snu w większej ilości prowadzi do rozregulowania zegara biologicznego. W skrajnych sytuacjach - np. lekarz na dyżurze czy kierowca zawodowy, kilka drzemek w ciągu dnia zamiast spokojnie przespanej nocy może pozwolić utrzymać nam poziom koncentracji i uwagi w ciągu dnia. 

Zobacz film: Jak prawidłowo ułożyć się do snu? Źródło: Dzień Dobry TVN

Wynik eksperymentu

Tomek nie spał dzień i noc, a im dłużej był na nogach tym gorzej się czuł. Miał problemy z koordynacją, ale najgorzej było podczas eksperymentów - w czasie jazdy samochodem był zmęczony, zdekoncentrowany, miał przyspieszony oddech i nerwowe ruchy. Z kolei literowanie słów od tyłu w ogóle mu nie szło, nie mógł się skupić! Zobaczcie na filmie, jaki wpływ na zdrowie ma brak snu, a jest to wpływ ogromny. Dr Michał Skalski przestrzega wszystkich:

Człowiek niewyspany jest jak pijany. Jedna nieprzespana noc to jak pół promila. Po nieprzespanej nocy w ogóle nie powinniśmy siadać za kółko. I szanujmy swój sen, bo dzięki niemu poprawnie funkcjonujemy.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
45
5
Więcej na temat
Zdrowy kręgosłup - prawidłowe postawy
Zdrowy kręgosłup - prawidłowe postawy
Śpiączka - walka o życie
Śpiączka - walka o życie
Eksperyment: czy produkty typu light pomagają w odchudzaniu? Zobacz w programie 36,6 °C  w sobotę o 18​
Eksperyment: czy produkty typu light pomagają w odchudzaniu? Zobacz w programie 36,6 °C w sobotę o 18​
Jak wygląda diagnostyka i leczenie wrzodów żołądka?
Jak wygląda diagnostyka i leczenie wrzodów żołądka?
Komentarze (0)
Nie przegap
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie