Polub nas na Facebooku
Czytasz: Dieta przy osteoporozie - jak ją skomponować? Lista produktów zalecanych i przeciwwskazanych
menu
Polub nas na Facebooku

Dieta przy osteoporozie - jak ją skomponować? Lista produktów zalecanych i przeciwwskazanych

istetiana/getty images

Osteoporoza to choroba szkieletu, która osłabia strukturę kości i sprzyja ich kruszeniu. Na jej rozwój szczególnie narażone są osoby, których dieta uboga jest w witaminy i składniki odżywcze. Sprawdź, jaką dietę stosować przy osteoporozie. Jakich produktów należy unikać, by mieć mocne i zdrowe kości?

Osteoporoza to choroba XXI wieku, która dotyka kilku milionów Polaków. Chociaż ujawnia się dopiero w wieku dojrzałym, to pracujemy na nią przez większość życia. Częściowo uwarunkowana jest genetycznie, jednak na jej rozwój wpływa przede wszystkim styl życia, w tym uboga dieta, stosowanie używek i brak aktywności fizycznej.

Na osteoporozę szczególnie narażone są kobiety, a jej pierwsze poważniejsze objawy dają o sobie znać w okresie pomenopauzalnym. Choroba ujawnia się poprzez bóle mięśniowe, kostne, zanikającą sprawność ruchową, zwiększoną łamliwość kości i powikłania związane z ich zrastaniem się. Osteoporoza jest chorobą słabego szkieletu, który pozbawiony składników odżywczych i minerałów, staje się kruchy.

Czytaj też:

Profilaktyka osteoporozy – dieta i jej najważniejsze składniki

Leczenie osteoporozy, chociaż wspomagane jest farmakologią, to w głównej mierze opiera się na zmianie trybu życia. Najważniejsze jest wprowadzenie do jadłospisu prawidłowych nawyków żywieniowych i wyeliminowanie używek oraz produktów niekorzystnie wpływających na gęstość kości. Żywienie jest podstawowym procesem fizjologicznym, który odpowiada za funkcjonowanie organów i szkieletu oraz odżywienie ich. Ma kluczowe znaczenie, szczególnie w wieku dojrzewania, kiedy kości gromadzą jak najwięcej składników odżywczych i mineralnych, które służą za budulec.

Najważniejsze składniki diety na osteoporozę:

  • wapń – minimalna dawka dzienna dla dzieci wynosi 1000 mg, dla dorosłych – 1300 mg. To składnik, który wspomaga prawidłowy wzrost szkieletu i dba o wytrzymałość kości. Wapń występuje w: nabiale, tłustych rybach, nasionach, zielonych warzywach (w brokułach, szpinaku);
  • witamina C – jednego ze składników biorących udział we wchłanianiu wapnia i produkcji kolagenu. To budulec kości, która zapobiega ich łamliwości. Witamina C występuje w: owocach, w szczególności w cytrusach i warzywach;
  • witamina D – czyli, jednej z najważniejszych witamin w organizmie, której niedobór osłabia wchłanianie wapnia. Witamina D nazywana jest witaminą życia i nie tylko wzmacnia szkielet, ale również odporność. Największą jej ilość znajdziemy w tłuszczu rybim, żółtkach, maśle. Dostawcą witaminy D jest słońce, które pokrywa aż 90% dziennego jej zapotrzebowania;
  • witamina K, która sprzyja wchłanialności białka i stanowi część budulcową kości i ich mineralizacji. Witamina K uodparnia szkielet, zapobiegając wielu chorobom, w tym osteoporozie. Występuje w: pomidorach, kapuście, sałacie, żółtkach;
  • fosfor, który powiązany jest z wapniem i wzmacnia jego działanie. Występuje w: białym mięsie, jajach, nabiale, nasionach roślin strączkowych;
  • magnez – czyli podstawowego składnika wspierającego budowę kości i mięśni. Wzmacnia szkielet i ukrwienie mięśni. Magnez występuje w: orzechach, nasionach, czekoladzie, warzywach liściastych, kaszach, rybach i mięsie.

Dieta przeciw osteoporozie

Wartościowa dieta to kluczowy krok zarówno w profilaktyce zachorowania na osteoporozę, jak i w zatrzymaniu rozwoju choroby. Odpowiednio skomponowany jadłospis zwiększa gęstość kości, wzmacnia ich właściwą strukturę i wysoką jakość. Dieta obok aktywności fizycznej powinna być naturalnym krokiem wspierającym szkielet w jego prawidłowym funkcjonowaniu i budowie odporności, która będzie zabezpieczeniem w wieku dojrzałym i starczym.

Produkty zalecane w diecie przy osteoporozie i profilaktyce tej choroby: 

  • nabiał z niską zawartością tłuszczu;
  • tłuste ryby (świeże, mrożone i wędzone);
  • surowe warzywa i owoce;
  • chude mięso (najlepiej pieczone lub duszone);
  • jajka;
  • wieloziarniste pieczywo;
  • kasze;
  • rośliny strączkowe;
  • nasiona i orzechy;
  • oleje roślinne: oliwa z oliwek, olej rzepakowy;
  • napoje roślinne: mleko ryżowe, mleko migdałowe, mleko owsiane;
  • wody wysokozmineralizowane;
  • galaretki, budynie (samodzielnie przygotowane).

Produkty niewskazane w diecie przy osteoporozie

Dieta przy zaawansowanej osteoporozie i w jej początkowym stadium powinna być bezwzględnie pozbawiona produktów, które sprzyjają osłabieniu i wypłukiwaniu kości. Odwapnianie postępuje stopniowo, zwiększając ryzyko złamań.

Jakich produktów należy unikać w profilaktyce osteoporozy?
Należą do nich:

  • tłuste twarogi, sery topione i serki typu fromage;
  • ryby i pasty w puszce;
  • warzywa bogate w szczawiany: szpinak, botwina, szczaw, buraki;
  • płatki śniadaniowe sztucznie dosładzane i z posypkami;
  • tłuszcze roślinne: olej słonecznikowy i kukurydziany;
  • pieczywo cukiernicze, typu: drożdżówki, słodkie bułki, ciastka z polewą;
  • wędliny, które mają w składzie fosforan;
  • energetyki i napoje gazowane;
  • alkohol;
  • papierosy;
  • kawa spożywana w ilości przekraczającej 300 mg dziennie (odpowiada to 2 filiżankom);
  • sól i słone przekąski, typu: paluszki, chipsy, krakersy;
  • gotowe sosy i dipy.

Zobacz film: Kto częściej choruje na osteoporozę?

źródło: 36,6

Bibliografia:

1. Dariusz Włodarek, Znaczenie diety w zapobieganiu osteoporozie, „Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii”, t. 5, nr 4, 2009.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
79
9
Polecamy
Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej i wegańskiej?
Czym zastąpić mięso w diecie wegetariańskiej i wegańskiej? Dzień Dobry TVN
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie?
Źródła aminokwasów
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie? Źródła aminokwasów Dzień Dobry TVN
Piramida Żywienia dla dzieci.
Jak powinni odżywiać się najmłodsi?
Piramida Żywienia dla dzieci. Jak powinni odżywiać się najmłodsi? TVN zdrowie
Źródła wapnia.
Które produkty zawierają najwięcej wapnia?
Źródła wapnia. Które produkty zawierają najwięcej wapnia? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Maść niedźwiedzia - jak działa i kiedy warto ją stosować?
Maść niedźwiedzia - jak działa i kiedy warto ją stosować?
Dzieci bezobjawowo chore na malarię mogą zakażać komary - zaskakujące wyniki badań
Dzieci bezobjawowo chore na malarię mogą zakażać komary - zaskakujące wyniki badań
Chcesz być zdrowy? Jedz kiszonki!
Chcesz być zdrowy? Jedz kiszonki!
Polacy kupują coraz więcej antydepresantów
Polacy kupują coraz więcej antydepresantów
Zwapnienie szyszynki - jakie są objawy? Jak leczyć?
Zwapnienie szyszynki - jakie są objawy? Jak leczyć?
Koronawirus. Napary z szałwii mogą pomóc w leczeniu COVID-19 - wykazały najnowsze badania 
Koronawirus. Napary z szałwii mogą pomóc w leczeniu COVID-19 - wykazały najnowsze badania