Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czym jest pas lędźwiowy i jakie jest jego zastosowanie?                                           
menu
Polub nas na Facebooku

Czym jest pas lędźwiowy i jakie jest jego zastosowanie?                                           

Młody mężczyzna z czarnym pasem ortopedycznym stoi tyłem i trzyma się za bolące lędźwie

Fot. Staras / Getty Images

Pas na kręgosłup lędźwiowy jest coraz bardziej powszechnym narzędziem wsparcia i walki z bólem pleców. Pas lędźwiowy magnetyczny, pas stabilizujący odcinek lędźwiowy czy pas wzmacniający kręgosłup lędźwiowy to tylko kilka propozycji pasów, jakie oferuje bogaty rynek zaopatrzenia ortopedycznego. Czym jest i jak działa pas lędźwiowy?

W zależności od przyczyn schorzenia, rodzaju dolegliwości obciążających kręgosłup lędźwiowy oraz wykonywanego zajęcia, pas lędźwiowy zaleca się w celach leczniczych i profilaktycznych.

Czym jest pas lędźwiowy?

Pas lędźwiowy to ortopedyczny stabilizator lędźwiowego odcinka kręgosłupa, który wymusza odpowiednie ustawienie dolnego segmentu kręgów i mięśni przykręgosłupowych. Pas usztywniający odcinek lędźwiowy prowokuje zmianę pochylenia miednicy, wzmocnienie statyczne tego odcinka oraz zmniejszenie lordozy lędźwiowej.

Pas na odcinek lędźwiowy kręgosłupa ma szerokie zastosowanie w celach leczniczych oraz profilaktycznych, w rehabilitacji, szczególnie ortopedycznej i neurologicznej, oraz w sporcie, głównie siłowym. Każdy pas lędźwiowy może służyć jako rehabilitacyjny pas lędźwiowy, ale nie każdy pas ortopedyczny można wykorzystywać do wszystkich schorzeń i codziennej aktywności, np.:

  • pas lędźwiowy do dźwigania w swej konstrukcji jest elastyczny, ale zarazem to pas wzmacniający kręgosłup lędźwiowy; pokryty oddychającym, perforowanym materiałem; podnosi komfort noszenia i eliminuje pot w trakcie treningów sportowych;
  • pas lędźwiowy na dyskopatię to pas stabilizujący odcinek lędźwiowy; ogranicza ruchomość kręgosłupa lędźwiowego; wspiera leczenie zachowawcze zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa lędźwiowego;
  • pas lędźwiowy magnetyczny – przeznaczony do krótkotrwałego użytkowania; to często pas lędźwiowy pokryty tkaniną z owczej wełny;
  • pas lędźwiowy z fiszbinami – umożliwia wsparcie kręgosłupa lędźwiowego każdego typu sylwetki.

O tym, jak dbać o kręgosłup? dowiecie się z filmu: 

Zobacz film: Jak dbać o kręgosłup? Źródło 36,6 

Zastosowanie pasa lędźwiowego

Pas na kręgosłup lędźwiowy ma na celu kompresję i usztywnienie struktur kręgosłupa oraz mięśni przykręgosłupowych, a także wzmocnienie pracy statycznej odcinka lędźwiowego.

Polecany jest w leczeniu schorzeń kręgosłupa, m.in.:

  • o charakterze zwyrodnieniowym, związanych z ubytkiem tkanki kostnej kręgów i osłabieniem struktur kostnych kręgosłupa; w uszkodzeniach krążków międzykręgowych i przesuwania się ich w przestrzeniach międzykręgowych, np. w przebiegu przepukliny krążka międzykręgowego czy dyskopatii;
  • nadwyrężeń i przeciążeń układu mięśniowego, ścięgnistego oraz więzadłowego kręgosłupa i tkanek przykręgosłupowych, np. zmiany powstałe w wyniku wyczerpującej pracy fizycznej, długotrwałych wymuszonych pozycjach siedzących, nieprawidłowego podnoszenia i przenoszenia przedmiotów;
  • nieprawidłowej postawy ciała i wrodzonych wad postawy; polecany jest w szczególności w leczeniu skolioz dolnego odcinka kręgosłupa powyżej 20 stopni, poziomego ustawienia kości krzyżowej oraz hiperlordozy;
  • przebytych urazów mechanicznych, np. w wyniku wypadku komunikacyjnego, upadku z wysokości czy odnawiających się kontuzji po zaleczonych uszkodzeniach z przeszłości;
  • zaawansowana ciąża; pas wzmacniający kręgosłup lędźwiowy znacznie odciąża dolny odcinek pleców, wspiera struktury obręczy biodrowej, wpływa na tyłoodchylenie miednicy i w konsekwencji spłyca pogłębiona lordozę lędźwiową.

Polecamy: Dyskopatia lędźwiowa – objawy, leczenie, ćwiczenia i operacja

Pas ortopedyczny lędźwiowy zapewnia również wsparcie w profilaktyce:

  • urazów z przeciążenia oraz pracy statycznej i dynamicznej kręgosłupa sportowców, szczególnie dyscyplin siłowych i wytrzymałościowych. Pas wzmacniający odcinek lędźwiowy, czyli pas lędźwiowy do dźwigania, polecany jest w treningach podnoszenia ciężarów i kulturystyce oraz w klasycznych, siłowych ćwiczeniach na siłowni. Swoją konstrukcją pasy do dźwigania znacznie różnią się od pasów ortopedycznych na lędźwie, jednak zasada działania jest niezmienna;
  • nadwyrężenia kręgosłupa lędźwiowego w wyniku pracy fizycznej. Najbardziej polecany w profilaktyce tej grupy ryzyka jest pas lędźwiowy magnetyczny, wyposażony w magnesy emitujące pole magnetyczne w połączeniu z profilowaną konstrukcją pasa; zapewnia głęboką stymulację receptorów i tkanek przykręgosłupowych.

Wskazówki do stosowania pasa na kręgosłup lędźwiowy

Pas lędźwiowy stanowi uzupełnienie rehabilitacji ruchowej, leczenia zachowawczego i profilaktycznego. Funkcje odciążające i stabilizujące znacznie poprawiają komfort funkcjonowania pacjenta, ale nie likwidują chorób i zwyrodnień tkanek kręgosłupa lędźwiowego.

Pas ortopedyczny lędźwiowy nie powinien być długotrwale stosowany ze względu na ryzyko rozleniwienia mięśni i tkanek kręgosłupa lędźwiowego. Opaska na kręgosłup lędźwiowy ma za zadanie tymczasowe wsparcie w kryzysie zdrowotnym lub planowanym przeciążeniu sportowym w momentach świadomego narażania kręgosłupa na wysiłek.

Zakładany bez uzasadnienia pas lędźwiowy osłabia włókna i tkanki głębokie. Ponadto kręgosłup to złożony aparat ruchu, którego konstrukcja fizjologicznie przystosowana jest do pracy dynamicznej i ruchu. Długotrwałe unieruchomienie, nawet miejscowe, nie jest wskazane i może działać na jego niekorzyść.

Doraźna pomoc

Przewlekłe zmęczenie i obniżona wydajność w pracy wywołana dolegliwościami bólowymi kręgosłupa źle wpływa na zdrowie psychiczne. Doraźna pomoc pasa rehabilitacyjnego na kręgosłup lędźwiowy utrzymuje plecy w odpowiedniej pozycji, przynosząc ulgę w służbowych aktywnościach, uśmierzając ból i obniżając napięcie emocjonalne.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
21
1
Polecamy
Jak leczyć ból pleców między łopatkami i w karku?
Jak leczyć ból pleców między łopatkami i w karku? TVN zdrowie
Ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.
Jak rozciągnąć kręgosłup w bezpieczny sposób?
Ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa. Jak rozciągnąć kręgosłup w bezpieczny sposób? TVN zdrowie
Rolowanie mięśni po treningu – sposób, zasady
Rolowanie mięśni po treningu – sposób, zasady Dzień Dobry TVN
Stać, siedzieć czy klęczeć?
Testujemy jaka praca jest lepsza dla kręgosłupa!
Stać, siedzieć czy klęczeć? Testujemy jaka praca jest lepsza dla kręgosłupa! Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?