Polub nas na Facebooku
Czytasz: Czy ćwiczenia na zdrowy kręgosłup pomagają na ból pleców? Proste treningi w domu

Czy ćwiczenia na zdrowy kręgosłup pomagają na ból pleców? Proste treningi w domu

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: lassedesignen / fotolia.com

Ból pleców na różnych jego odcinkach jest często spotykanym schorzeniem. Leczenie często jest utrudnione z powodu braku znalezienia jednoznacznej przyczyny. Może on wynikać ze zmian zwyrodnieniowych, przeciążeń lub nabytych wad. W niektórych przypadkach problemów można uniknąć, dzięki stosowaniu ćwiczeń na zdrowy kręgosłup. 

Należy zauważyć, że przyczyny bólu pleców są wieloczynnikowe. Oznacza to, że istnieje wiele czynników, które mogą mieć wpływ na odczuwalny dyskomfort lub ból tylnej partii ciała. Często przyczyną słabej kondycji kręgosłupa jest prowadzony tryb życia. Osoby, które po kilka lub kilkanaście godzin spędzają w pozycji siedzącej przy biurku i stronią od aktywności fizycznej są zdecydowanie bardziej narażone na bóle pleców od osób aktywnych sportowo. Ponadto przyczyny bólu kręgosłupa mogą wynikać ze schorzeń i tzw. czynników pozakręgosłupowych:

  • przepuklina kręgosłupa - potocznie określa się ją jako "wypadnięcie dysku" – objawia się silnym bólem w krzyżu oraz mrowieniem w nogach podczas wykonywania skłonów w przód lub w tył,
  • zwężenie kanału kręgowego odcinka lędźwiowego - czyli pospolity ból pleców na dole,
  • przeciążenia - najczęściej wynikają ze zbyt intensywnych treningów,
  • kompresyjne złamanie kręgów - to główny objaw osteoporozy kręgosłupa, ból nasila się podczas kichania, kaszlu czy śmiania się,
  • rozwarstwienie aorty,
  • tętniak aorty brzusznej,
  • ostre zapalenie opon mózgowych,
  • schorzenia układu pokarmowego,
  • schorzenia układu moczowego,
  • schorzenia układu oddechowego,
  • półpasiec,
  • choroby autoimmunologiczne.

Lista schorzeń powodujących bóle kręgosłupa jest długa i dlatego zawsze konieczne jest postawienie odpowiedniej diagnozy. Nigdy nie wolno rozpoczynać zabiegów czy ćwiczeń bez wykonania badań i konsultacji z lekarzem, który powinien wprowadzić odpowiedni plan działania.

Zdrowy kręgosłup: o czym należy pamiętać?

Nie ma odgórnie stworzonych zasad, których stosowanie zagwarantuje zdrowy kręgosłup. Mając jednak na względzie dobro kluczowego elementu ciała, można stosować ćwiczenia na kręgosłup, które zmniejszą ryzyko powstawania problemów z nim związanych. Najistotniejszym elementami mającymi wpływ na dobrą kondycję kręgosłupa są dobrze rozwinięte i silne włókna mięśniowe znajdujące się w jego okolicy. Dlatego warto wykonywać regularne ćwiczenia na konkretne partie mięśni:

  • lędźwie - leżąc na brzuchu z wyciągniętymi nogami i dłońmi ułożonymi pod brodą, należy wykonywać skłony w tył,
  • mięsień prosty brzucha - leżąc na plecach ze stopami opartymi o ścianę (kąt między udami, a łydkami powinien wynosić 90 stopni), należy unosić ręce w kierunku stóp, najlepiej seriami po 10 skłonów,
  • mięsień skośny brzucha - leżąc na plecach ze stopami opartymi o ścianę, należy dotykać stopy, wykonując skręty tułowia w bok, seriami po 10 dotknięć raz z lewej raz z prawej strony.

Regularne wykonywanie powyższych ćwiczeń lub podobnych z regularnością 2-3 razy w ciągu tygodnia może działać jako środek zapobiegawczy przed powstawaniem bólu kręgosłupa.

Ćwiczenia na skoliozę: proste treningi w domu

Ćwiczenia na kręgosłup bardzo dobrze sprawdzają się również w przypadku osób cierpiących na skoliozę, czyli boczne skrzywienie kręgosłupa. Zestaw odpowiednio dobranych zajęć, które można z powodzeniem wykonywać w domu, może pomóc w zmniejszeniu albo nawet całkowitym pozbyciu się bólu. Przykładowy plan treningu dla osób ze skoliozą kręgosłupa:

  • Stając przy ścianie, należy oprzeć o nią całe ciało – głowa, plecy, nogi i ręce powinny dotykać ściany – a następnie starać się wyprostować i wracać do pozycji wyjściowej (10 powtórzeń).
  • Leżąc na brzuchu, należy wyprostować ręce, a następnie próbować klaskać bez zginania ich w łokciach (ćwiczenie należy wykonywać ok. 60 sekund bez przerwy).
  • Leżąc na plecach, należy ręce ułożyć wzdłuż tułowia, a nogi unieść i zgiąć w kolanach. W takiej pozycji trzeba wykonywać ruch przypominający jazdę na rowerze (trzy serie, każda po ok. 60 sekund).
  • Przyjmując pozycję stojącą ze stopami rozstawionymi na szerokość bioder, należy wykonywać naprzemiennie wykroki raz lewą, raz prawą nogą. W tym ćwiczeniu istotne jest układanie stopy z przodu – im dalej, tym lepiej (dwie serie, każda po ok. 60 sekund).

Przed wykonaniem ćwiczeń koniecznie trzeba dokonać konsultacji z lekarzem. Wszystko dlatego, że treningi należy dostosowywać do indywidualnych potrzeb. Bardzo istotne znaczenie ma stopień zaawansowania skoliozy. Ponadto często zdarzają się przypadki mylenia konkretnych chorób. Skolioza najczęściej jest mylona z postawą skoliotyczną. Różnica polega na tym, że w przypadku skoliozy dochodzi do skrzywienia trzech płaszczyzn: czołowej, strzałkowej i poprzecznej. Z kolei postawa skoliotyczna jest wstępnym stadium wady i można ją skorygować.

Zobacz film: Zdrowy kręgosłup - prawidłowe postawy. Źródło: 36,6

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
9
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy smog występuje tylko zimą? Co to jest smog wtórny?
Przemysł i transport - jak wpływają na smog? Co powoduje smog w Polsce?
10 rad jak chronić dziecko przed zanieczyszczonym powietrzem
Oddawanie krwi – wymagania i przeciwwskazania dla potencjalnych krwiodawców
Skuteczne domowe sposoby na przeziębienie
Domowe sposoby na duszący kaszel. Przyczyny duszącego kaszlu