Czytasz: Cholesterol całkowity – normy i sposoby na obniżenie cholesterolu LDL. Co to jest cholesterol całkowity?

Cholesterol całkowity – normy i sposoby na obniżenie cholesterolu LDL. Co to jest cholesterol całkowity?

Lekarka trzymająca napis cholesterol

Fot: pathdoc / stock.adobe.com

Cholesterol całkowity to stężenie cholesterolu HDL i LDL we krwi. Badanie poziomu cholesterolu wykonuje się w celu profilaktyki chorób układu krążenia, a także monitorowania stanu zdrowia. Dieta bogata w warzywa, owoce oraz tłuszcze roślinne, regularna aktywność fizyczna pomagają utrzymać poziom cholesterolu w normie.

Badanie cholesterolu całkowitego w celach profilaktycznych powinno się przeprowadzać raz w roku. Podwyższony poziom cholesterolu należy obniżyć do zalecanych wartości, aby nie dopuścić do rozwoju miażdżycy. Warto również stosować napary z ziół, które regulują gospodarkę lipidową organizmu.

Cholesterol całkowity – normy

Normy cholesterolu całkowitego mogą być podane w milimolach na litr (mmol/l) bądź miligramach na decylitr (mg/dl). Badanie cholesterolu wykonuje się z próbki krwi z żyły łokciowej. Przed jego wykonaniem nie wolno nic jeść przez 12 godzin, a kilka dni wcześniej zalecane jest odstawienie słodyczy oraz tłustych potraw.

Prawidłowe wyniki cholesterolu całkowitego:

  • norma: poniżej 200 mg/dl lub 5.17 mmo/l,
  • podwyższony cholesterol (hipersterolemia): > 200 –mg/dl lub > 5.17 –

Zobacz film: Normy dotyczące cholesterolu. Źródło: 36,6

Dieta obniżająca cholesterol

Stosowanie zbilansowanej i bogatej w składniki odżywcze diety pomaga obniżyć poziom cholesterolu w krwi. Jadłospis powinien składać się przede wszystkim z warzyw i owoców, ponieważ zawierają antyoksydanty, które ograniczają utlenianie się złego cholesterolu (LDL) oraz przeciwdziałają procesom degeneracyjnym komórek. 

Silnymi antyoksydantami są również fermentowane produkty sojowe, np. tempeh. Pełnoziarniste pieczywo, grube kasze, siemię lniane, otręby i płatki zbożowe zawierają błonnik pokarmowy, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego, wspomagając wydalanie toksycznych produktów przemiany materii (w tym cholesterolu), co bardzo pozytywnie wpływa nie tylko na samopoczucie, ale również na pracę wątroby, w której dochodzi do syntezy cholesterolu LDL. 

Nadmiar cholesterolu doskonale redukuje też błonnik rozpuszczalny – pektyna. Hamuje ona absorbcję cholesterolu z pożywienia do jelit. 

W pektyny szczególnie bogate są warzywa zielone, np. groszek, kapusta, szpinak, fasolka szparagowa, oraz warzywa korzeniowe – marchew, pietruszka i seler.

Tłuste mięso warto zamienić na chudy gotowany lub pieczony drób oraz włączyć do diety tłuste ryby morskie, które są bogactwem kwasów omega-3.

Produkty obniżające poziom cholesterolu we krwi to, m. in.: awokado, siemię lniane, czosnek, grzyby shitake, płatki owsiane, kiełki lucerny, cykoria, oliwa z oliwek, migdały i orzechy, jabłka, marchew, olej rzepakowy, sok z winogron, zielona herbata, olej lniany, fasola i rośliny strączkowe, cynamon, nasiona babki płesznik oraz nasiona chia.

Oprócz stosowania diety niskocholesterolowej konieczna również jest redukcja nadwagi, rzucenie palenia, całkowita eliminacja produktów wysoko przetworzonych, białego cukru, słodzonych napojów, fast foodów i gotowej żywności.

Aktywność fizyczna na obniżenie cholesterolu

Ruch dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz kondycji organizmu to doskonały sposób na obniżenie złego cholesterolu i podwyższenie dobrego cholesterolu. Najlepsze do tego są aktywności poprawiające wytrzymałość, np. pływanie, jazda na rowerze, szybkie chodzenie. Bardzo istotna również jest regularność, 

Najlepiej ćwiczyć 3-4 razy w tygodniu przez około 30 minut. Jeżeli celem jest redukcja nadwagi, warto pamiętać, że dopiero po półgodzinnym treningu organizm zaczyna spalać tłuszcz. Warto też zamienić samochód na rower (szczególnie w okresie letnim), zamiast jeździć windą wchodzić po schodach, chodzić na spacery i w miarę możliwości wszędzie udawać się pieszo. Osoby, które cierpią na przewlekłe schorzenia, podjęcie aktywności fizycznej powinny najpierw skonsultować z lekarzem.

Tabletki czy zioła na obniżenie cholesterolu

Stosowanie tabletek na obniżenie cholesterolu powinno być ostatecznością, chyba że lekarz stwierdzi, że stosowanie leków z grupy statyn jest niezbędne. Warto najpierw skorzystać z naturalnych metod. Doskonałym zamiennikiem mogą być w tym przypadku ziołowe napary z: korzenia mniszka pospolitego, dzikiej róży, kozieradki pospolitej, hibiskusa, wierzby białej i aloesu.

To Cię zainteresuje

Choresterol HDL - norma, funkcje, naturalne sposoby na podwyższenie dobrego cholesterolu Cholesterol LDL - dieta, aktywność fizyczna - sposoby na obniżenie złego cholesterolu „Dobry cholesterol” – co to jest, jak go podwyższyć i co warto jeść?

Warto też pamiętać, że kolendra, bazylia, lubczyk ogrodowy, kozieradka, czarnuszka, to zioła, które nie tylko wzbogacają smak potraw, ale też są źródłem cennych witamin i przeciwutleniaczy szczególnie pomocnych w walce z wysokim poziomem cholesterolu.

Najlepsze metody na obniżenie cholesterolu, doskonałe samopoczucie i zdrowie to zbilansowana dieta, pozbycie się nałogów, redukcja nadwagi, regularna aktywność fizyczna i systematyczne poddawanie się badaniom profilaktycznym.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Więcej na temat
Choresterol HDL - norma, funkcje, naturalne sposoby na podwyższenie dobrego cholesterolu
Cholesterol LDL - dieta, aktywność fizyczna - sposoby na obniżenie złego cholesterolu
Trójglicerydy: ich rola w organizmie, normy, interpretacja wyników i sposoby na obniżenie
„Dobry cholesterol” – co to jest, jak go podwyższyć i co warto jeść?
Komentarze (0)
Nie przegap
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Co to jest transplantologia? Definicja, statystyki, etyka
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał
Fizykoterapia – laser, pole magnetyczne, ultradźwięki, elektrostymulacja