Polub nas na Facebooku
Czytasz: Aktywność fizyczna w domu dla seniorów. Ekspert: "Bezruch jest groźniejszy niż koronawirus"
menu
Polub nas na Facebooku

Aktywność fizyczna w domu dla seniorów. Ekspert: "Bezruch jest groźniejszy niż koronawirus"

Kobieta ćwiczy jogę

martinedoucet/getty images

Pandemia koronawirusa zamknęła nas wszystkich w domach, co oznacza rezygnację ze wcześniejszych aktywności fizycznych na świeżym powietrzu. Niestety kwarantanna sprzyja zasiedzeniu, na którą najbardziej podatne są osoby w podeszłym wieku. Jak tego uniknąć? Poprosiliśmy eksperta o wskazówki, jakie ćwiczenia zaproponować seniorom.

Aktywność fizyczna w domu dla seniorów

W czasie trwającej pandemii szukamy alternatywnych sposobów na aktywność fizyczną. W Internecie możemy znaleźć mnóstwo filmików z przykładowymi treningami. Do ich wykonania zazwyczaj wystarczą jedynie dobre chęci i kawałek wolnej, domowej przestrzeni.

Co jednak z seniorami? W sieci na próżno szukać wskazówek skierowanych konkretnie do tej grupy wiekowej. A przecież ruch jest tak samo potrzebny osobom w podeszłym wieku, jak i nam młodym. Pamiętajmy, że aktywność i odpowiedni dobór zajęć, może przyczynić się do poprawy sprawności fizycznej, ale też intelektualnej. Sprawność ruchowa utrzymuje seniora w dobrym nastroju i poprawia jego samoocenę. Nie pozwólmy naszym bliskim na zasiedzenie.

Redakcja poleca:
OCZYwiście dieta. Co jeść, żeby mieć dobry wzrok?  Materiał sponsorowany
Dlaczego się topimy? Ratownik: zawodzą nas umiejętności i... psychika
10 zdrowotnych właściwości kardamonu. Na problemy trawienne i na potencję!

Zobacz też: Ćwicz w domu. Ekspert: „Ruszajmy się możliwie jak najczęściej, ale umiarkowanie”

Jakie ćwiczenia dla seniorów?

Zdaniem Pawła Raczyńskiego, trenera sprawności fizycznej, seniorzy powinni przede wszystkim wykonywać ruchy, które pomogą im w codziennym funkcjonowaniu. Kwarantanna odebrała osobom w podeszłym wieku możliwość spacerów na świeżym powietrzu, a więc najbardziej polecanej formy aktywności. Co możemy zaproponować im w zamian?

Nie ma tu mowy o wyczynie, "robieniu formy" itp. Im osoba starsza, tym bardziej podatna na zasiedzenie. Kwarantanna odbiera możliwość spacerów, dlatego seniorom zalecam wykonywanie delikatnych ćwiczeń z obciążeniem własnego ciała na zasadzie aktywnego zwiększania zakresów ruchu. Ponieważ przez znakomitą większość czasu siedzą, powodując przykurcze zginaczy bioder oraz osłabiając mięśnie odpowiedzialne za prawidłową posturę, zasadnym będzie skupić się na rozciąganiu i umiejętnym wzmacnianiu danych grup. Oznacza to wykonywanie ćwiczeń z pogranicza jogi i pilatesu

-mówi Paweł Raczyński.

Zobacz też: Przysiady - jak prawidłowo robić przysiady? Ze sztangą, sumo

Według naszego eksperta warto również choć odrobinę pobudzić u seniorów ich układ sercowo-naczyniowy. Oznacza to:

Dodatkowo warto zaimplementować delikatny wysiłek w formie np. wejść na podwyższenie (niski stołek, byle stabilny), chodzenia po domu z dociążonym plecakiem czy też ćwiczeń w postaci pajacyków lub truchtu w miejscu. Są to narzędzia treningowe, które będą skutecznie przeciwdziałać bezruchowi, który jest groźniejszy niż koronawirus

- tłumaczy Paweł Raczyński.

Zobacz też: Jak ćwiczyć w domu z dzieckiem? Sportsmama: „Angażujmy je do wspólnej aktywności, będzie to procentować na przyszłość”

Kim jest Paweł Raczyński?

Paweł Raczyński to trener sprawności fizycznej, w branży fitness & wellness od ponad 12 lat. Zainteresowany ogólnym przygotowaniem motorycznym i poprawą sprawności ludzkiego aparatu ruchu. Bliskie są mu tematy odchudzania, budowy masy mięśniowej oraz rekompozycji ciała. Prowadzi zajęcia indywidualne oraz grupowe w swoim klubie Training Lab. Fan zróżnicowanej aktywności fizycznej: od tenisa stołowego, siatkówki, po bieganie, gimnastykę, sztuki walki i ciężary.

Zobacz film: Joga na skołatane nerwy. Jak się odprężyć?

źródło:x-news

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
93
7
Polecamy
Ćwicz w domu.
Ekspert:
„Ruszajmy się możliwie jak najczęściej, ale umiarkowanie”
Ćwicz w domu. Ekspert: „Ruszajmy się możliwie jak najczęściej, ale umiarkowanie” TVN zdrowie
Jak ćwiczyć w domu z dzieckiem?
Sportsmama:
„Angażujmy je do wspólnej aktywności, będzie to procentować na przyszłość”
Jak ćwiczyć w domu z dzieckiem? Sportsmama: „Angażujmy je do wspólnej aktywności, będzie to procentować na przyszłość” TVN zdrowie
Chcesz wrócić do biegania?
Zacznij od marszu.
Trener:
"To forma mniej intensywna i bardzo bezpieczna"
Chcesz wrócić do biegania? Zacznij od marszu. Trener: "To forma mniej intensywna i bardzo bezpieczna" Dzień Dobry TVN
Trening ABT z Qczajem, czyli:
ćwiczenia, dzięki którym szybko zyskasz...
"absolutnie boski tyłek"!
Trening ABT z Qczajem, czyli: ćwiczenia, dzięki którym szybko zyskasz... "absolutnie boski tyłek"! Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Olejek rycynowy na włosy, rzęsy i... opaloną skórę. Skąd się bierze jego pielęgnacyjna moc?
Olejek rycynowy na włosy, rzęsy i... opaloną skórę. Skąd się bierze jego pielęgnacyjna moc?
Pluskwa. Jak rozpoznać ugryzienia przez pluskwy i jak sobie z nimi radzić?
Pluskwa. Jak rozpoznać ugryzienia przez pluskwy i jak sobie z nimi radzić?
Co to są kapary? Jakie posiadają wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
Co to są kapary? Jakie posiadają wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
Menopauza przed 40.? To możliwe! Jak rozpoznać przedwczesną menopauzę?
Menopauza przed 40.? To możliwe! Jak rozpoznać przedwczesną menopauzę?
Kabotegrawir - lek, który w końcu pokona wirusa HIV?
Kabotegrawir - lek, który w końcu pokona wirusa HIV?
Wystawiasz blizny na słońce. To błąd! Sprawdź, dlaczego trzeba je chronić
Wystawiasz blizny na słońce. To błąd! Sprawdź, dlaczego trzeba je chronić