Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zła dieta powoduje 11 milionów zgonów rocznie. Niewłaściwe odżywianie jest gorsze niż palenie
menu
Polub nas na Facebooku

Zła dieta powoduje 11 milionów zgonów rocznie. Niewłaściwe odżywianie jest gorsze niż palenie

Niezdrowe jedzenie

Fot: Da-Kuk / gettyimages.com

Najnowsze badania naukowe dowodzą, że aż 11 milionów zgonów rocznie jest spowodowanych złą dietą. Zbyt dużo cukru, soli, konserwantów i barwników z żywności wysoko przetworzonej, za dużo mięsa - taka żywność powoduje kiepską kondycję organizmu, a tym samym wywołuje coraz więcej chorób, których można uniknąć stosując racjonalną dietę. 

Z najnowszych badań opublikowanych w prestiżowym magazynie The Lancet wynika jasno, że głównym zabójcą ludzkości jest zła dieta. Złe nawyki żywieniowe, objadanie się, spożywanie posiłków gotowych, wysoko przetworzonych, z dużą zawartością konserwantów, barwników i ulepszaczy smaku oraz nadużywanie soli i cukru prowadzi m. in. do chorób układu krążenia, a te mogą spowodować zawał lub udar. 

Jeden z autorów badania, profesor Ashkan Afshin z Uniwersytetu w Waszyngtonie (Institute for Health Metrics and Evaluation at the University of Washington), dowodzi, że zła dieta zabija rocznie więcej osób niż palenie tytoniu czy wysokie ciśnienie. W raporcie przeanalizowano nawyki żywieniowe ze 195 krajów. Na podstawie danych wysnuto wniosek, że głównym sprawcą problemów ze zdrowiem jest sól, odpowiedzialna za nadciśnienie tętnicze. Rocznie, z powodu nadużywania soli, umiera 3 miliony osób! 

Wśród krajów o najmniejszym prawdopodobieństwie zgonu z powodu złej diety znalazły się: Izrael, Francja, Hiszpania i Japonia, zaś największe ryzyko zgonu jest w Uzbekistanie. Polska znajduje się na środku listy - z wynikiem od 249 do 313 zgonów na 100 000 ludzi rocznie.

Polecamy: Czym są dodatki do żywności? Podział i funkcje substancji dodatkowych

Z badania jasno wynika, że najzdrowsi są mieszkańcy rejonów, gdzie popularna jest dieta śródziemnomorska, bogata w warzywa, owoce, orzechy oraz oliwę z oliwek i ryby (chodzi o podaż zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3). Dieta śródziemnomorska jest korzystną dla układu krążenia, wpływa na ustabilizowanie się poziomu cholesterolu w organizmie oraz zapobiega problemom z układem nerwowym dzięki wysokiej zawartości witamin z grupy B. 

Współautorzy badania, profesor Christopher Murray z Uniwersytetu w Waszyngtonie oraz Evan Fraser, dyrektor Instytutu Żywności z Uniwersytetu w Guelph (Kanada) zauważają, że organizm człowieka potrzebuje nie tylko kalorii, czyli energii. Najważniejsze są składniki odżywcze, które dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem. Dieta bogata w "przekąski", produkty gotowe, cukier i sól jest prostą drogą do chorób i problemów ze zdrowiem i samopoczuciem. 

Mamy ogromny problem z tym, co powinniśmy jeść, a co jest produkowane - mówi Evan Fraser.

Przeczytaj także: Wpływ cukru na zdrowie. Rocznie cukier zabija 1400 Polaków

Czego brakuje w naszej diecie?

Z badania wynika, że w naszej diecie brakuje głównie nasion, orzechów, ziaren oraz warzyw i owoców. Zbyt mało produktów pełnoziarnistych w diecie odpowiada za śmierć 3 milionów pacjentów rocznie. Z kolei za mała ilość owoców przyczynia się do 2 milionów zgonów. Dietetycy przekonują, że zbyt dużo ludzi skupia się na tym, co należy z diety wyeliminować. Taka eliminacja może prowadzić prosto do różnych niedoborów, które mają poważne konsekwencje zdrowotne. Autorzy badania przekonują, że gorsze jest niejedzenie pewnych produktów, niż nadużywanie innych. Badanie pokazuje także, że gazowane napoje są nadużywane na całym świecie. 

Zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia

Z zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia jasno wynika, że u podstaw naszej diety powinny leżeć warzywa i owoce (w proporcji 3 do 1), zdrowe tłuszcze oraz produkty pełnoziarniste, czyli np. brązowy ryż, makaron, ciemnie pieczywo. Organizm potrzebuje także białka, które znajdziemy w orzechach, nasionach roślin strączkowych czy tofu. Również ryby, drób i jaja są jego źródłem. Pamiętajmy, że tak naprawdę powinny być one dodatkiem do warzyw!

Fot. Zdrowie.tvn.pl / Piramida Żywienia

Fot. Zdrowie.tvn.pl / Piramida Żywienia

Na samym czubku piramidy żywieniowej znajdują się: czerwone mięso, masło, białe pieczywo, biały ryż, zwykły makaron, słodzone napoje oraz słodycze. O szkodliwości mięsa mówi się coraz więcej. Kolejne badania dowodzą, że należy je ograniczać - a z tego przetworzonego najlepiej zrezygnować. Dlaczego? Zobaczcie na filmie, co powoduje spożywanie mięsa w nadmiarze:

Zobacz film: Co powoduje spożywanie wędlin i mięsa w nadmiarze? Źródło: Co nas truje?

Warto pamiętać, że zdrowy tryb życia i zdrowe nawyki żywieniowe procentują. Dietetycy zalecają, aby pić minimum 2 litry wody dziennie oraz ruszać się. Wystarczy 30 minut aktywności dziennie, przy czym może być to spacer z psem! Ruch to zdrowie.

Polecamy: Woda gasi nie tylko pragnienie. Dlaczego warto ją pić?

Sól i jej niekorzystny wpływ na zdrowie

Badanie opublikowane na łamach The Lancet jednoznacznie wykazało, ze sól jest bardzo szkodliwa dla organizmu. Jej nadmiar w diecie powoduje nadciśnienie tętnicze, które może doprowadzić do licznych powikłań głównie dotyczących serca, np. zawału mięśnia sercowego czy choroby wieńcowej oraz zaburzeń pracy nerek, udaru mózgu oraz miażdżycy, która prowadzi do zwężania się tętnic, co w efekcie ogranicza swobodny przepływ krwi w organizmie. 

Polecamy: Przepisy na potrawy przygotowywane w programie 36,6 °C. Jak ograniczyć sól w diecie?

Gdzie znajdziemy sól? Co powoduje nieleczone nadciśnienie tętnicze? Zobaczcie na filmie:

Zobacz film: Spożywanie soli powoduje nadciśnienie tętnicze. Gdzie znajdziemy sól i do czego prowadzi nieleczone nadciśnienie? Źródło: Co nas truje?

Źródła:

Bad Diets Are Responsible For More Deaths Than Smoking, Global Study Finds

The Lancet: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
7
0
Polecamy
Sprawdź, jak wygląda dieta dla osób z insulinoopornością
Sprawdź, jak wygląda dieta dla osób z insulinoopornością Dzień Dobry TVN
Jedzmy mądrze, żyjmy dłużej
Jedzmy mądrze, żyjmy dłużej Dzień Dobry TVN
Spożywanie białka zwierzęcego zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci
Spożywanie białka zwierzęcego zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci TVN zdrowie
Jesteś tym, co jesz! Do jakich problemów ze zdrowiem może doprowadzić niezdrowa dieta
Jesteś tym, co jesz! Do jakich problemów ze zdrowiem może doprowadzić niezdrowa dieta TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego