Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zdrowe oczy. Co jeść, aby mieć dobry wzrok?
menu
Polub nas na Facebooku

Zdrowe oczy. Co jeść, aby mieć dobry wzrok?

Zdrowa żywność

Fot: AlexRaths / gettyimages.com

Wzrok jest najważniejszym z pięciu zmysłów. Dzięki niemu posiadamy zdolność do odbierania różnych bodźców, przez co dostarcza nam większość informacji z otoczenia. Długa praca przed ekranem komputera, spaliny czy promieniowanie słoneczne to tylko niektóre z czynników, które mogą wpłynąć na pogorszenie widzenia.

Osoby spędzające wiele godzin przed ekranem, np. komputera czy telewizora, z wadami wzroku, pracujące w ciężkich warunkach na powietrzu, powinny w szczególności zadbać o oczy. Ekran, pył, promienie słoneczne czy nawet niedobory niektórych składników odżywczych mogą prowadzić do osłabienia wzroku, do szybszego starzenia się siatkówki czy do rozwoju niebezpiecznych schorzeń. Stosowanie kropel i żeli na suche, zaczerwienione czy piekące oczy jest tylko chwilowym rozwiązaniem. Jakie składniki odżywcze wprowadzić do diety, aby wesprzeć zmysł wzroku od środka?

Zdrowe oczy – niezbędne witaminy

Witamina A

Dzięki witaminie A bodźce z zewnątrz są odbierane we właściwy sposób, ma również duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania fotoreceptorów siatkówki oka, które odpowiadające za widzenie zarówno w dzień jak i po zmroku. Witamina A jest silnym antyoksydantem, dzięki czemu skutecznie walczy z wolnymi rodnikami, które uszkadzają wzrok. Co więcej, witamina ta również zapobiega powstawaniu stanów zapalnych plamki żółtej, stymuluje wytwarzanie płynów odpowiadających za nawilżenie i obmycie powierzchni oka.

Niedobory witaminy A mogą skutkować rogowaceniem przednich warstw oka, kurzą ślepotą, owrzodzeniem i bliznowaceniem rogówki czy zespołem suchego oka. W skrajnych przypadkach może wywołać martwicę rogówki.

Co jeść, aby mieć zdrowe oczy? Odpowiedź znajdziesz w filmie:

Zobacz film: Co jeść aby mieć dobry wzrok ? Źródło: 36,6

Kurza ślepota jest niezdolnością do wyraźnego widzenia otoczenia w przypadku braku światła, np. po zmroku.

Źródłem witaminy A są czerwone, żółte, pomarańczowe i zielone owoce i warzywa, np. Słodkie ziemniaki, marchew, szpinak, dynia, jarmuż, mango, morele czy cykoria. Ta witamina obecna jest również w tranie, wątróbce i żółtku jaja.

Witaminy z grupy B

Witaminy te poprawiają pracę komórek nerwowych, zwiększają odporność oczu na zmiany wywołane przejściem różnych chorób oraz przeciwdziałają wysychaniu powierzchni oka, świądowi, pieczeniu oraz ogólnej nadwrażliwości oka na bodźce świetlne.

Produkty bogate w witaminy z grupy B to nasiona roślin strączkowych, produkty z pełnoziarniste (makarony, pieczywo), kasze, pełne mleko i jego przetwory, kapusta, rzepa, marchew oraz inne warzywa.

Witamina C

W procesie widzenia silnie współdziała z witaminą A. Jest niezbędna do syntezy kolagenu, który zapewnia odpowiednią trwałość naczyń krwionośnych oka. Wpływa również na proces produkcji płynu łzowego omywającego oko, zapobiega rozwinięciu się zaćmy, odżywia tkanki oka.

Niedobór witaminy C może wywołać kruchość naczyń krwionośnych, co może prowadzić do krwotoków i wylewów wewnętrznych oka, np. wylew podspojówkowy.

Dobrym źródłem witaminy C jest dzika róża, czarna porzeczka, pietruszka, czerwona papryka, acerola, chrzan, truskawki, brukselka.

Witamina D

Witamina D bierze udział w regulacji ciśnienia wewnętrznego gałki ocznej, a jej niedobór może wywołać jaskrę, zapalenie spojówek oraz różnorodne zwyrodnienia plamki żółtej.

Źródłem tej witaminy są ryby, np. tuńczyk, łosoś, śledź, dorsz czy makrela, pełne mleko, ser.

Jak dbać o wzrok? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Jak powinniśmy dbać o nasze oczy? Źródło: 36,6

Składniki odżywcze wspierające dobre widzenie

Cynk

Cynk jest bardzo ważnym minerałem dla wzroku. Bierze udział wytwarzaniu rodopsyny, dzięki której rozróżniamy odcienie szarości i widzimy po zmroku, zapobiega utracie wzroku związanej z wiekiem, kurzej ślepocie oraz zapewnia prawidłową akomodację oka. Najwięcej cynku znajduje się w siatkówce oka. Niedobór cynku może być przyczyną krótkowzroczności.

Źródłem cynku są pestki dyni, słonecznika, ostrygi, produkty pełnoziarniste (pieczywo, makaron), otręby pszenne, jaja, ryby, pomidory, kapusta, warzywa strączkowe.

Zobacz także: Cynk – jakie objawy daje jego niedobór, a jakie przedawkowanie? Naturalne źródła cynku

Luteina i zeaksantyna

Są to bardzo istotne barwniki wpływające na kondycję wzroku. Zapobiegają wadom oczu i chorobom, tj. zaćma, zwyrodnienie plamki żółtej, które jest najczęstszą przyczyną ślepoty u osób starszych. Udowodniono, że regularne spożycie produktów bogatych w te barwniki, zapobiega niebezpiecznym zatorom i zakrzepom tętnic gałek ocznych.

Luteinę (nawet, jako suplement) zaleca się osobom, które dużo przebywają przed komputerem czy telewizorem oraz osobom otyłym, diabetykom, chorym na nadciśnienie tętnicze, gdyż schorzenia te często towarzyszą zwyrodnieniu plamki żółtej.

Plamka żółta to punkt w siatkówce oka pełniący kluczową rolę w procesie widzenia, odpowiada za ostre widzenie i postrzeganie barw. Luteina i zeaksantyna są w niej stale obecne i działają jak filtr chroniący oczy przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Źródłem tych barwników jest, m.in. jarmuż, kapusta włoska, szpinak, pietruszka, brokuły, szczypiorek, dynia, cukinia, papryka, jeżyny, jagody, maliny.

Antocyjany

Są barwnikami obecnymi w czerwonych, niebieskich i fioletowych owocach i warzywach, np. jagody, borówki, czereśnie, wiśnie, maliny, czerwona kapusta, żurawina, bakłażan czy czerwone winogrona. Borówki zawierają, aż 15 rodzajów antocyjanów. Antocyjany regenerują wytwarzane w oku enzymy, które zostały uszkodzone przez wolne rodniki, uszczelniają naczynia krwionośne oka, zmniejszają krzepliwość krwi, dzięki czemu gałka oczna jest lepiej ukrwiona i odżywiona, u osób krótkowzrocznych poprawiają komfort widzenia poprzez odpowiednie ukrwienie siatkówki.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
3
0
Polecamy
Jakie warzywa są najzdrowsze? Które zawierają najwięcej witamin?
Jakie warzywa są najzdrowsze? Które zawierają najwięcej witamin? Dzień Dobry TVN
Niezbędny element diety - magnez. Produkty bogate w magnez - ogólnodostępne źródła
Niezbędny element diety - magnez. Produkty bogate w magnez - ogólnodostępne źródła Dzień Dobry TVN
Co jeść na poprawę wzroku? Najlepsze witaminy na oczy
Co jeść na poprawę wzroku? Najlepsze witaminy na oczy TVN zdrowie
Kurza ślepota – objawy, leczenie i przyczyny choroby
Kurza ślepota – objawy, leczenie i przyczyny choroby TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego