Polub nas na Facebooku
Czytasz: Zdrowe i mocne paznokcie – jakie witaminy i minerały są im potrzebne?

Zdrowe i mocne paznokcie – jakie witaminy i minerały są im potrzebne?

Zainteresował Cię ten artykuł?
Pielęgnacja  paznokci

Fot: Henry Arden / gettyimages.com

„Witaminy na paznokcie” to jedno z najczęstszych zapytań internautów i klientów aptek, którzy pragną zadbać o urodę swoich dłoni. Pękająca, rozdwajająca się czy łamliwa płytka paznokciowa jest nie tylko problemem estetycznym – stanowi symptom zmian chorobowych w organizmie.

Zadbane paznokcie są wizytówką każdego człowieka. Ich pielęgnacja jest szczególnie istotna dla kobiet, które zwykle chcą mieć efektowny manicure. Aby płytka paznokciowa wyglądała estetycznie i nadawała się do pomalowania, należy przede wszystkim utrzymywać dietę bogatą w witaminy i minerały, które stanowią budulec paznokci. Warto także pamiętać o podstawowych zasadach ich ochrony podczas codziennych czynności.

Dlaczego paznokcie rozdwajają się, łamią, mają białe plamki?

Zniszczone, słabe, łamliwe paznokcie są najczęściej symptomem ogólnej kondycji organizmu. Świadczą o tym, że w codziennej diecie może brakować takich składników, jak:

  • witaminy A, B, C, E,
  • wapń,
  • krzem,
  • magnez,

Jak domowymi sposobami wzmocnić paznokcie? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Domowe sposoby na wzmocnienie paznokci. Źródło: Klinika urody.

Oprócz niedoborowej diety przyczynę złej kondycji paznokci może stanowić ich niewłaściwa pielęgnacja czy brak ochrony w sytuacjach, w których płytka najmocniej narażona jest na uszkodzenie. Aby zachować ją w dobrym stanie, trzeba:

  • chronić dłonie przed kontaktem z detergentami i innymi środkami chemicznymi (pracować w gumowych rękawiczkach) oraz przed przechłodzeniem (nosić ciepłe rękawiczki zimą),
  • używać kremów i odżywek do rąk,
  • skracać paznokcie poprzez piłowanie (a nie – obcinanie),
  • stosować pilniki tekturowe lub szklane (metalowe są zbyt inwazyjne),
  • piłować paznokcie w jedną stronę, by nie poszarpać ich brzegów.

Należy pamiętać, że przyczyną niedoskonałości paznokci mogą być także ich schorzenia (np. grzybica) oraz choroby ogólnoustrojowe, takie jak niedokrwistość, zaburzenia hormonalne, dna moczanowa. Jeśli mimo prawidłowej diety i pielęgnacji problemy z płytką paznokciową utrzymują się, należy skorzystać z pomocy lekarza pierwszego kontaktu lub dermatologa.

Zobacz nasz film i dowiedz się jak w prosty sposób wzmocnić paznokcie

Zobacz film:Co zrobić, żeby paznokcie były mocne i zdrowe? Źródło: Klinika urody.

Witaminy na wzmocnienie paznokci

Regeneracji i gładkości płytki paznokciowej sprzyja witamina A. Pozwala ona też na utrzymanie odpowiedniego poziomu nawilżenia skórek. Jej brak powoduje osłabienie i kruchość paznokci oraz pojawianie się podłużnych lub poprzecznych prążków na ich powierzchni.

Niedobór witamin z grupy B (w szczególności B1, B2, B6 i B12) spowalnia wzrost paznokci, powoduje ich suchość, łamliwość i zniekształcenia. Płytkę paznokciową wzmacnia witamina C. Ma ona także silne działanie przeciwbakteryjne, dzięki czemu zapobiega stanom zapalnym w obrębie paznokci.

Witamina E jest silnym antyoksydantem – chroni paznokcie przed negatywnym działaniem wolnych rodników. Ponadto wzmacnia paznokcie, poprawia mikrokrążenie pod płytkami paznokciowymi (nadmiar witaminy E może spowodować ich żółknięcie).

Minerały na zdrowe paznokcie

Kruchość, łamliwość i rozwarstwianie się paznokci mogą zostać spowodowane przez niedobór wapnia. Niedostateczna ilość tego pierwiastka w diecie bywa powodem pojawiania się białych plamek na płytce paznokciowej. Białe plamki to niekiedy objaw deficytu cynku. Pierwiastek ten zapobiega łamaniu się i rozdwajaniu paznokci. Ponadto przyspiesza ich wzrost.

Rozdwajanie się płytki paznokciowej może być skutkiem niedoboru magnezu lub krzemu. Oba minerały wzmacniają i odżywiają strukturę paznokci oraz pobudzają je do wzrostu. Aby paznokcie były zdrowe i mocne, w diecie nie może zabraknąć żelaza. Utwardza ono ich strukturę, zapobiegając łamaniu i rozwarstwianiu się.

Masz łamliwe paznokcie? Zobacz nasz film i poznaj sprawdzone sposoby na to, jak je wzmocnić

Zobacz film: Domowe sposoby na łamliwe i zniszczone paznokcie. Źródło: Klinika urody.

Mocne paznokcie a dieta

Gdy paznokcie rozdwajają się lub łamią, warto w pierwszej kolejności zadbać o wzbogacenie diety o niezbędne dla ich zdrowia witaminy i minerały. Doskonałym źródłem witaminy A są warzywa liściaste (np. szpinak, sałata, brokuły, natka pietruszki, szczaw, szczypiorek) i owoce (m.in. wiśnie, śliwki, pomarańcze, morele). Występuje ona także w wątróbce, żółtkach jaj, mleku i jego przetworach.

Niedobory witaminy B zaspokoją rośliny strączkowe, produkty mleczne, drożdże, a także niektóre warzywa, np. cukinia, ziemniaki, zielone ogórki. Witaminy z grupy B zawierają również ryby i owoce morza oraz orzechy i ziarna zbóż. Witamina C występuje w cytrusach oraz wielu rodzimych owocach – porzeczkach, jagodach, malinach. Jej bogatym źródłem są acerola i jej suplementy. Witaminy dostarczą również kapusta, brukselka, cebula, kalarepa czy szpinak. Witaminy E dodają organizmowi oleje i oliwy, a także tłuszcze roślinne zawarte w orzechach czy pełnych ziarnach zbóż. Zasobne są w nią warzywa liściaste oraz takie produkty odzwierzęce, jak jaja, mleko czy wątróbka.

Jak zadbać o skórę wokół paznokci? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Jak zadbać o skórę wokół paznokci? Źródło: Klinika urody.

Najlepsze źródło wapnia stanowią produkty mleczne – sery, kefir, maślanka itd. Cynku dostarczają produkty pełnoziarniste, a także drób, owoce morza czy suszone morele. Bogate w magnez są kasza gryczana, pestki dyni, rośliny strączkowe, zielone warzywa, kakao. Krzem znajduje się w łuskach ziaren zbóż (otrębach, razowym pieczywie) i ziołach (skrzyp polny, podbiał, pokrzywa). Niedobory żelaza uzupełniają czerwone mięso i warzywa liściaste. Dobre źródło niezbędnych dla zdrowia paznokci pierwiastków stanowi woda mineralna. Aby utrzymać płytkę paznokciową w dobrej kondycji, z codziennego jadłospisu należy usunąć żywność wysoko przetworzoną, ograniczyć spożycie potraw smażonych i wędzonych, a także kawy i herbaty.

Wszystkich niezbędnych składników odżywczych może dostarczyć pełnowartościowa, prawidłowo dieta. W wypadku silnych niedoborów, witaminy i substancje mineralne warto suplementować z użyciem preparatów dostępnych w aptekach.

Wspomaganie paznokci „z zewnątrz”

Odpowiednia dieta lub kuracja witaminowa przynoszą długofalowe efekty po mniej więcej 3 miesiącach stosowania. By je dodatkowo wzmocnić, warto natłuszczać płytkę paznokciową olejem rycynowym, arganowym czy oliwą z oliwek wymieszaną z sokiem z cytryny. Dłonie należy regularnie smarować kremem nawilżającym.

Czy problemy ze zdrowiem można wyczytać z płytki paznokcia? Odpowiedź znajdziesz w naszym filmie

Zobacz film: Jak dbać o paznokcie? Źródło: Stylowy Magazyn.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy pranie w niskiej temperaturze zabija bakterie?
Czy pranie w niskiej temperaturze zabija bakterie? Reklama
Kiedy lód w kostkach może być szkodliwy dla zdrowia?
Kiedy lód w kostkach może być szkodliwy dla zdrowia? Reklama
Jak rozmrozić lodówkę?
Jak rozmrozić lodówkę? Reklama
Jakich produktów nie należy przechowywać w lodówce?
Jakich produktów nie należy przechowywać w lodówce? Reklama
Nadmierne pocenie się może być objawem choroby. Przyczyny i sposoby na nadmierne pocenie
Nadmierne pocenie się może być objawem choroby. Przyczyny i sposoby na nadmierne pocenie
Silny ból z tyłu głowy - co może być jego przyczyną? Czy jest niebezpieczny?
Silny ból z tyłu głowy - co może być jego przyczyną? Czy jest niebezpieczny?