Polub nas na Facebooku
Czytasz: Witamina D dla dzieci – dawkowanie, właściwości i działanie

Witamina D dla dzieci – dawkowanie, właściwości i działanie

Zainteresował Cię ten artykuł?
Witamina D

Fot: photka / gettyimages.com

Witamina D dla dzieci jest niezbędna do zapewnienia ogólnego prawidłowego rozwoju organizmu. Najbardziej znana jest z pozytywnego wpływu na stan kości najmłodszych. Niestety specjaliści wskazują na duży problem niedoboru witaminy D w populacji dzieci.

Witamina D dla dzieci to czynnik regulujący gospodarkę wapniowo-fosforanową, warunkujący tym samym prawidłową budowę kości. Badania donoszą, że bardzo mało dzieci w Polsce otrzymuje odpowiednią dawkę witaminy D. Skala tego zjawiska jest na tyle duża, że uznano je za pandemię. Dlatego też konieczne jest dostarczanie witaminy D razem z pożywieniem, w postaci preparatów farmakologicznych i przez ekspozycję na słońce.

Źródła witaminy D dla dzieci

Za podstawowe źródło witaminy D dla dzieci uważa się ekspozycję na promieniowanie słoneczne (warstwy UVB o długości fali 290–320 nm). Badacze donoszą, że wystarczy 15 minut działania słońca na 18% powierzchni ciała, aby wytworzyła się odpowiednia ilość witaminy D. W naszym klimacie liczba dni słonecznych jest jednak dość ograniczona i dlatego skórna synteza witaminy D jest możliwa właściwie tylko od końca kwietnia do początku września.

Oprócz słońca naturalną witaminę D dla dzieci dostarczają niektóre składniki pokarmowe. Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego ich spożywanie ułatwia jej przyswajanie. Do najbogatszych naturalnych źródeł witaminy D należą: łosoś, tuńczyk, dorsz, śledź, sardynki, makrela, węgorz, tran, wątroba, mleko i jego przetwory, drożdże, grzyby, jaja oraz mięso czerwone i drobiowe. W Polsce witaminą D są suplementowane produkty do żywienia niemowląt – mleka modyfikowane i kaszki błyskawiczne.

Zobacz film: Witamina D - witamina życia. Źródło: Dzień Dobry TVN.

W przypadku niedostatecznego pokrycia zapotrzebowania na witaminę D powyższymi sposobami można skorzystać ze specjalnych suplementów. Jest to wskazane zwłaszcza u małych dzieci, gdyż mleko matki zawiera bardzo małe ilości witaminy D. W 100 ml pokarmu kobiecego jest jej zaledwie 1,5 do 8 jednostek. W sprzedaży można znaleźć witaminę D w kropelkach lub kapsułkach typu twist-off. Wystarczy je otworzyć, a ich zawartość wycisnąć bezpośrednio na język dziecka. Można też zmieszać ją z odrobiną mleka i podać na łyżeczce.

Dostępny jest także tran z witaminą D dla dzieci. Najlepiej wybierać produkty sprawdzone, bez konserwantów i barwników, zawierające tylko te składniki, których dziecko faktycznie potrzebuje.

Witamina D dla dzieci – dawkowanie

Zalecana jest suplementacja witaminy D od pierwszych dni życia. Dawka witaminy D dla noworodków i niemowląt powinna wynosić:

  • 400 IU/dobę u dzieci od urodzenia do 6. miesiąca życia,
  • 400–600 IU/dobę u dzieci od 6. do 12. miesiąca życia.

W przypadku karmienia lub dokarmiania dziecka mlekiem modyfikowanym trzeba skonsultować podawanie witaminy z lekarzem. Nie ma takiej konieczności, jeśli dziecko spożywa w ciągu doby około 1000 ml mleka początkowego lub 700–800 ml mleka następnego. Dawki witaminy D dla noworodków urodzonych przedwcześnie wynoszą 400–800 IU/dobę do momentu osiągnięcia skorygowanego wieku 40. tygodnia ciąży. Po tym okresie zaleca się dawki jak u niemowląt donoszonych.

Z kolei dla dzieci od roku do 18 lat rekomendowane spożycie witaminy D wynosi 600–1000 IU/dobę od września do kwietnia lub przez cały rok, jeśli brakuje dostatecznej syntezy skórnej. U dzieci otyłych stosuje się zwiększoną dawkę witaminy D w suplementacji profilaktycznej.

Zobacz film: Słoneczna witamina D. Źródło: Dzień Dobry TVN.

Ile wynosi norma witaminy D dla dzieci?

Zaopatrzenie organizmu w witaminę D oceniane jest na podstawie stężenia jej metabolitu wątrobowego w surowicy krwi. Norma witaminy D dla dzieci nie powinna przekraczać:

  • 1000 IU/dzień w przypadku noworodków i dzieci do 1. roku życia,
  • 2000 IU/dzień wśród dzieci w wieku 1–10 lat,
  • 4000 IU/dzień wśród dzieci i nastolatków w wieku 11–18 lat.

Należy pamiętać, że witamina D w nadmiernych dawkach może być szkodliwa. Stan hiperwitaminozy występuje niezwykle rzadko.

Działanie witaminy D na organizm dzieci

Witamina D dla dzieci reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową. Jest przede wszystkim niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego, a jednocześnie hamuje ich utratę z organizmu przez nerki. Warunkuje dzięki temu prawidłową budowę kości i zębów od życia płodowego do czasu zakończenia wzrastania. Jednakże korzystny efekt witaminy D nie dotyczy tylko rozwoju kośćca. Udowodniono jej pozytywny wpływ na układ mięśniowy, nerwowy czy immunologiczny. Odpowiada za wzrost napięcia i siły mięśniowej, zmniejszenie zachorowania na niektóre nowotwory, choroby autoimmunizacyjne, łuszczycę, astmę, przewlekłą obturacyjną chorobę płuc i cukrzycę oraz poprawia odporność.

Witamina D dla dzieci – skutki niedoboru

Niedobór witaminy D u dzieci powoduje liczne niekorzystne objawy. Najbardziej znaną konsekwencją tego stanu jest krzywica, która powstaje między 3. a 24. miesiącem życia, a najbardziej zagrożone są nią dzieci urodzone przedwcześnie, szybko rosnące i nieprzebywające na świeżym powietrzu. Wśród jej początkowych objawów wymienia się drażliwość, niepokój i brak apetytu. Następnie dochodzi do rozmiękczenia kości potylicy, uwypuklenia kości czołowych, opóźnionego zarastania ciemiączka, zniekształcenia żeber, wyginania nóg i opóźnionego wyrzynania zębów.

Niedostateczna podaż witaminy D zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, niewydolności krążenia, stwardnienia rozsianego, wtórnej nadczynności przytarczyc czy cukrzycy obu typów. Wiele doniesień mówi także o związku stężenia witaminy D w surowicy krwi z występowaniem chorób atopowych, neurologicznych i psychiatrycznych. Skutkiem niedoboru są też stany zapalne skóry, częste zapalenia spojówek i pogorszenie słuchu.

Bibliografia:

1. Chlebna-Sokół D., Michałus I., Rusińska A. i wsp., Ocena stężenia witaminy D w surowicy u dzieci hospitalizowanych z powodu objawów klinicznych sugerujących zaburzenia w układzie kostnym, „Endokrynologia Pediatryczna”, 2016, 15(4), s. 23-32.

2. Rustecka A., Jung A., Jobs K., Kalicki B., Ocena stężeń witaminy D w surowicy dzieci z alergią, „Pediatria i Medycyna Rodzinna”, 2016, 12(1), s. 85–93.

3. Stolarczyk A., Rola witaminy D w żywieniu dzieci, „Żywność dla zdrowia”, 2013,1, s. 14-16.

4. Zdrojewicz Z., Chruszczewska E., Miner M., Wpływ witaminy D na organizm człowieka, „Medycyna Rodzinna”, 2015, 2(18), s. 61-66.

Zobacz film: Produkty bogate w witaminę D, A i B12. Źródło: Wiem co jem, wiem co kupuję.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
4
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?