Polub nas na Facebooku
Czytasz: Typy sylwetki kobiecej a wygląd brzucha – wystający brzuch może oznaczać chorobę

Typy sylwetki kobiecej a wygląd brzucha – wystający brzuch może oznaczać chorobę

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot: Annykos / fotolia.com

Wyróżnia się cztery podstawowe typy sylwetek kobiecych: klepsydrę, gruszkę, jabłko oraz kolumnę. Posiadaczki każdej z nich powinny ubierać się inaczej, by zaakcentować swoje walory i ukryć niedoskonałości figury. Wystający brzuch niezależnie od rodzaju sylwetki może być objawem choroby.

Cztery podstawowe rodzaje figur bardzo ogólnie określają typ sylwetki i są jedynie wskazówką dla kobiet szukających sposobów na podkreślenie atutów swojej figury i zamaskowanie jej mankamentów.

Typy figury: klepsydra, jabłko, gruszka, kolumna

Kobieta o sylwetce klepsydry ma duży biust, wyraźne wcięcie w talii i szerokie biodra oraz masywne uda. Ten rodzaj sylwetki uważany jest za najbardziej kobiecy. Figura klepsydry dobrze wygląda w strojach akcentujących wcięcie w talii i dekolt. Najlepiej nosić:

  • bluzki z dekoltem w kształcie litery V – podkreślają piersi,
  • żakiety i marynarki z głębokim dekoltem – podkreślają piersi i mogą zamaskować szerokie ramiona,
  • spódnice ołówkowe lub plisowane – podkreślają wcięcie w talii, większą pupę i szerokie biodra,
  • sukienki akcentujące talię i rozszerzane do dołu – maskują masywne uda,
  • spodnie z prostą nogawką – zmniejszą dysproporcje między szerokimi biodrami i masywnymi udami a szczupłymi łydkami.

Typ figury klepsydra powinien skłonić do unikania szerokich, luźnych bluzek i sukienek, dekoltów pod szyję, golfów, spodni poszerzających optycznie pupę (obcisłych lub z połyskującego materiału), szerokich rękawów, ubrań z falbanami i kokardami, a także bluzek bez rękawów i masywnej biżuterii na szyi.

Figura jabłko oznacza, że jej posiadaczka ma brzuch większy od piersi, średniej wielkości biust, płaską pupę, zwykle masywne uda oraz szczupłe i zgrabne łydki. Stroje powinny podkreślać łydki i odwracać uwagę od brzucha. Dobrym wyborem dla kobiety o typie sylwetki jabłko są:

  • bluzki i sukienki z odcięciem pod biustem – podkreślają piersi i ukrywają brzuch,
  • bluzki i t-shitry dopasowane lub marszczone, ale nie obcisłe,
  • proste żakiety i marynarki, najlepiej nieco dłuższe,
  • kardigany – obowiązkowo rozpięte, tuszują duży brzuch,
  • spodnie z rozszerzanymi nogawkami – wyrównują proporcje sylwetki,
  • spódnice i sukienki odsłaniające łydki – akcentują zgrabne nogi.

Sylwetka jabłko niekorzystnie wygląda w obcisłych bluzkach i koszulkach, ubraniach oversize, bardzo wąskich spodniach, spodniach i spódnicach kończących się na biodrach (najlepsze są takie, które sięgają pępka) oraz plisowanych spódnicach i sukienkach.

Typ figury gruszka oznacza, że jego posiadaczka ma wąskie ramiona i małe piersi, duże wcięcie w talii, dużą pupę, szerokie biodra, masywne uda i łydki oraz niezbyt długie nogi. Dla tego typu sylwetki najlepsze są:

  • bluzki z dekoltem w łódkę lub kwadratowym, z połyskujących i lejących się materiałów, zwiewne, w jasnych kolorach i z guzikami – optycznie poszerzają ramiona i zmniejszają dysproporcje między górą a dołem sylwetki,
  • sukienki odsłaniające ramiona, rozszerzane do dołu,
  • pasek akcentujący talię,
  • proste spodnie i spódnice – nie podkreślą dużej pupy ani masywnych ud.

Kobiety o sylwetce gruszki powinny unikać obcisłych spodni, zabudowanych pod szyję ciemnych bluzek i golfów, butów do kostki (optycznie skracają nogi) oraz ołówkowych spódnic i sukienek.

Sylwetka kolumna oznacza, że kobieta ma ramiona i biodra podobnej szerokości, długie nogi, wąską talię bez wcięcia lub z małym wcięciem i biust średniej wielkości. Najlepiej wygląda w:

  • rozkloszowanych i plisowanych sukienkach i spódnicach do kolan lub do połowy łydek,
  • bluzkach z okrągłym dekoltem, z falbankami, kokardkami, marszczeniami – uwydatniają biust, optycznie powiększają górną część ciała,
  • spodniach i spódnicach z akcentem na biodrach, np. suwakami czy zdobieniami – podkreślają i uwydatniają biodra,
  • rybaczkach.

Mając typ sylwetki kolumna, lepiej unikać długich i prostych sukienek, krótkich oraz luźnych bluzek.

Wystający i wzdęty brzuch: typy sylwetek a przyczyny zdrowotne

To, jak duży jest brzuch, zależy nie tylko od typu sylwetki, ale też od ogólnej masy ciała, trybu życia, a niekiedy także stanu zdrowia. Kobiecy brzuch może być wzdęty, wtedy niezależnie od wagi ciała czy typu figury wydaje się większy, niż jest. Przyczyny wzdętego brzucha to:

  • jedzenie w pośpiechu, niedokładne przeżywanie, połykanie dużej ilości powietrza podczas jedzenia,
  • spożywanie roślin strączkowych i kapustnych,
  • spożywanie tłustych, mięsnych posiłków,
  • picie napojów gazowanych,
  • nietolerancja pokarmowa glutenu, laktozy lub fruktozy.

Często wzdęty brzuch po jedzeniu powinien skłonić do zmiany nawyków żywieniowych.

Brzuch jak balon jest mocno wystający i może być twardy. To tzw. brzuch alkoholowy lub brzuch cukrowy. Może być skutkiem insulinooporności lub nadużywania alkoholu.

Brzuch tarczycowy pojawia się u osób z niedoczynnością tarczycy. W takich przypadkach brzuch staje się coraz większy i zwiększa się masa ciała oraz stopień jego otłuszczenia. Wynika to z zaburzeń hormonalnych, które mimo braku apetytu skutkują tyciem. Aby pozbyć się brzucha tarczycowego, konieczne jest stosowanie leczenia ustalonego przez endokrynologa.

Innym rodzajem wystającego brzucha jest brzuch zestresowany. Jest zwykle miękki i raczej obwisły, występuje u osób żyjących w silnym stresie. Kortyzol, uwalniany w dużych ilościach u osób zestresowanych, zaburza metabolizm m.in. węglowodanów, na skutek czego część z nich odkłada się w tkance tłuszczowej. Żeby pozbyć się brzucha zestresowanego, należy unikać stresu, można też stosować techniki relaksacyjne.

Otyłość brzuszna, nazywana też otyłością typu jabłko, częściej występuje u mężczyzn niż u kobiet. Polega na tym, że mocno rozrasta się tkanka tłuszczowa na brzuchu, sprawiając że brzuch wygląda jak balon, staje się nieproporcjonalnie duży do całej sylwetki. Aby stwierdzić otyłość brzuszną, należy zbadać, czy wskaźnik WHR (z angielskiego waist-hip ratio) jest wyższy niż 0,8 u kobiet i 0,9 u mężczyzn. Wyznacza się go, dzieląc obwód talii przez obwód bioder.

Otyłość brzuszna może skutkować cukrzycą typu 2., nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, hiperlipidemią, chorobą zakrzepową czy zwyrodnieniem stawów.

Zapobiec otyłości brzusznej można dzięki zdrowej diecie ubogiej w proste węglowodany, tłuszcze zwierzęce i żywność wysokoprzetworzoną, a także alkohol. Otyłość typu jabłko jest często spotykana u piwoszy. Korekta diety i włączenie do trybu życia aktywności fizycznej pozwalają zapobiegać otyłości brzusznej i ją zmniejszać, jeśli już wystąpiła.

Zobacz film: Jak dobrać stanik do sylwetki? Źródło: Wiem co jem. Wiem co kupuję

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
42
9
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy smog występuje tylko zimą? Co to jest smog wtórny?
Przemysł i transport - jak wpływają na smog? Co powoduje smog w Polsce?
10 rad jak chronić dziecko przed zanieczyszczonym powietrzem
Oddawanie krwi – wymagania i przeciwwskazania dla potencjalnych krwiodawców
Skuteczne domowe sposoby na przeziębienie
Domowe sposoby na duszący kaszel. Przyczyny duszącego kaszlu