Polub nas na Facebooku
Czytasz: Tofu – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie

Tofu – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie

Zainteresował Cię ten artykuł?
Tofu

Fot: eskymaks / gettyimages.com

Tofu to twaróg uzyskiwany w procesie przetwórstwa białek mleka sojowego. Produkt ten,stosowany od wieków w kuchni azjatyckiej, zyskuje coraz większą popularność w Europie ze względu na znaczne walory prozdrowotne. Stanowi bardzo dobre źródło pełno wartościowego białka, minerałów i fitohormonów.

Według legend tofu zostało odkryte w czasach starożytnych w Chinach na skutek przypadkowego ukwaszenia mleka sojowego. W krajach takich jak Japonia, Tajlandia, Korea czy Wietnam stanowi podstawę wielu dań wegetariańskich. W związku z rosnącym zainteresowaniem zdrową dietą do krajów Zachodu tofu trafiło w drugiej połowie XX w. Tofu cieszy się popularnością ze względu na uniwersalne walory kulinarne – dzięki neutralnemu smakowi komponuje się z wieloma daniami. Po produkt chętnie sięgają osoby na diecie – tofu ma 80–90 kalorii w 100 g i niski indeks glikemiczny (IG=15). Przede wszystkim jednak sojowy serek ceniony jest przez wegan i wegetarian – za wartości odżywcze, które czynią go świetnym ekwiwalentem mięsa.

Co to jest tofu i jak smakuje?

Proces wytwarzania tradycyjnego tofu jest bardzo podobny do produkcji nabiału. Najpierw trzeba jednak pozyskać mleko sojowe. W tym celu wymoczone ziarna soi mieli się i wytłacza z nich płyn. Tak powstałe mleko roślinne podgrzewa się i łączy z koagulantem, np. z sokiem z cytryny, siarczanem wapnia. Powoduje to oddzielanie się od serwatki białek mleka, które następnie formuje się w blok. Powstały twaróg jest niemal pozbawiony smaku (przypomina nieco niedoprawione białe mięso), ma zwartą konsystencję i nadaje się do dalszej obróbki, np. wędzenia, smażenia. Sojowy twaróg doskonale wchłania smaki, więc finalny produkt można przygotować z dodatkiem przypraw czy marynat. Właśnie dlatego w sklepach dostępne są liczne rodzaje tofu. Spotyka się także odmianę kremową, która powstaje na skutek pozostawienia mieszanki mleka z koagulantem do stężenia – bez odciskania serwatki. Konsystencją tofu przypomina wówczas gęstą śmietanę i jest jej dobrym zamiennikiem.

Zobacz film: Jak wybrać produkty sojowe? Źródło: Wiem co jem.

Tofu – wartości odżywcze i właściwości

Tofu z mleka sojowego to przede wszystkim bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, zawierającego niezbędne dla organizmu i niesyntezowane wewnątrzustrojowo aminokwasy egzogenne. Stanowi ono około 10% produktu. Ważąca 100 g porcja jest zatem w stanie zaspokoić około 1 / 5 przeciętnego dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na ten podstawowy budulec wszystkich komórek i jedno z ważnych źródeł energii.

Soja zawiera sporo tłuszczu, głównie zawierającego nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich obecność w diecie jest bardzo istotna, służy prawidłowej pracy mózgu, regulacji gospodarki lipidowej, normalizowaniu ciśnienia krwi, wspomaga wzrok i odporność. Tofu to w około 5% tłuszcz, zawierającego w większości cenne kwasy omega-3 i omega-6.

Serek sojowy cieszy się popularnością wśród wegan i wegetarian, ponieważ odznacza się wysoką zawartością wapnia i żelaza – minerałów, których podaż w diecie bezmięsnej jest niewielka. Są to pierwiastki odpowiedzialne za wiele istotnych funkcji w organizmie. Wapń tworzy masę kostną, reguluje pracę układu nerwowego i mięśni, wpływa na krzepliwość krwi.

Żelazo niezbędne jest przede wszystkim do tworzenia hemoglobiny, ale wspomaga też system odpornościowy i detoksykację wątroby. Oba pierwiastki uczestniczą w procesach metabolicznych. Oprócz wapnia i żelaza tofu zawiera także dużo fosforu, magnezu, cynku i potasu. Ponadto dostarcza sporo witamin z grupy B, nieco witaminy K i A.

Zobacz film: Normy spożycia białka sojowego. Źródło: Wiem co jem.

W składzie tofu znajdują się także fitoestrogeny (głównie – izoflawony) – substancje o działaniu zbliżonym do żeńskich hormonów płciowych. Przyczyniają się do zmniejszenia poziomu niekorzystnej frakcji cholesterolu (LDL) i trójglicerydów we krwi, obniżając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Utrudniają rozwój nowotworów hormonozależnych – raka piersi i prostaty. Fitoestrogeny są cenne dla kobiet, ponieważ regulują pracę jajników, a także łagodzą objawy menopauzy i ograniczają ryzyko związanej z nią często osteoporozy.

Możliwe skutki uboczne spożywania tofu

W związku z długą listą korzystnych właściwości odpowiedź na pytanie, czy tofu jest zdrowe, wydaje się oczywista. Umiar w spożywaniu tego produktu powinni jednak zachować:

  • mężczyźni – fitoestrogeny mogą powodować u nich zaburzenia hormonalne, m.in. zmniejszać produkcję plemników,
  • alergicy – soja często wywołuje reakcje uczuleniowe,
  • osoby z chorą tarczycą – może dojść do objawów niedoczynności gruczołu,
  • osoby cierpiące na dolegliwości trawienne – soja ma właściwości wzdymające i jest ciężkostrawna.

Tofu w sztuce kulinarnej

Tofu to częsty składnik przepisów kuchni azjatyckiej. Można je jednak z powodzeniem zastosować niemal do wszystkich rodzajów dań. W związku z neutralnym smakiem, a zarazem dużą zdolnością absorpcji smaków stanowi wdzięczny obiekt kulinarnych eksperymentów. Sojowy serek pasuje zarówno do potraw pikantnych, jak i słodkich. Można wykorzystać go do sałatek, zapiekanek, zup, sosów, koktajli, deserów. Odpowiednio doprawiony i zamarynowany czy grillowany nadaje się na samodzielną przekąskę.

Zobacz film: Skąd pochodzi soja? Źródło: Wiem co jem.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Śląscy kardiolodzy zbadali wpływ smogu na choroby serca i udary
Śląscy kardiolodzy zbadali wpływ smogu na choroby serca i udary Materiał sponsorowany
Cukrzyca nie musi zamykać w domu! Poznaj nowoczesny sposób pomiaru cukru we krwi
Cukrzyca nie musi zamykać w domu! Poznaj nowoczesny sposób pomiaru cukru we krwi Materiał sponsorowany
Regularne badania tętna pozwalają ochronić się przed chorobami układu krążenia
Regularne badania tętna pozwalają ochronić się przed chorobami układu krążenia Materiał sponsorowany
Olej z czarnuszki – płynne złoto z domowej apteczki
Olej z czarnuszki – płynne złoto z domowej apteczki
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym