Polub nas na Facebooku
Czytasz: Tofu – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie
menu
Polub nas na Facebooku

Tofu – wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie

Tofu

Fot: eskymaks / gettyimages.com

Tofu to twaróg uzyskiwany w procesie przetwórstwa białek mleka sojowego. Produkt ten,stosowany od wieków w kuchni azjatyckiej, zyskuje coraz większą popularność w Europie ze względu na znaczne walory prozdrowotne. Stanowi bardzo dobre źródło pełno wartościowego białka, minerałów i fitohormonów.

Według legend tofu zostało odkryte w czasach starożytnych w Chinach na skutek przypadkowego ukwaszenia mleka sojowego. W krajach takich jak Japonia, Tajlandia, Korea czy Wietnam stanowi podstawę wielu dań wegetariańskich. W związku z rosnącym zainteresowaniem zdrową dietą do krajów Zachodu tofu trafiło w drugiej połowie XX w. Tofu cieszy się popularnością ze względu na uniwersalne walory kulinarne – dzięki neutralnemu smakowi komponuje się z wieloma daniami. Po produkt chętnie sięgają osoby na diecie – tofu ma 80–90 kalorii w 100 g i niski indeks glikemiczny (IG=15). Przede wszystkim jednak sojowy serek ceniony jest przez wegan i wegetarian – za wartości odżywcze, które czynią go świetnym ekwiwalentem mięsa.

Co to jest tofu i jak smakuje?

Proces wytwarzania tradycyjnego tofu jest bardzo podobny do produkcji nabiału. Najpierw trzeba jednak pozyskać mleko sojowe. W tym celu wymoczone ziarna soi mieli się i wytłacza z nich płyn. Tak powstałe mleko roślinne podgrzewa się i łączy z koagulantem, np. z sokiem z cytryny, siarczanem wapnia. Powoduje to oddzielanie się od serwatki białek mleka, które następnie formuje się w blok. Powstały twaróg jest niemal pozbawiony smaku (przypomina nieco niedoprawione białe mięso), ma zwartą konsystencję i nadaje się do dalszej obróbki, np. wędzenia, smażenia. Sojowy twaróg doskonale wchłania smaki, więc finalny produkt można przygotować z dodatkiem przypraw czy marynat. Właśnie dlatego w sklepach dostępne są liczne rodzaje tofu. Spotyka się także odmianę kremową, która powstaje na skutek pozostawienia mieszanki mleka z koagulantem do stężenia – bez odciskania serwatki. Konsystencją tofu przypomina wówczas gęstą śmietanę i jest jej dobrym zamiennikiem.

Zobacz film: Jak wybrać produkty sojowe? Źródło: Wiem co jem.

Tofu – wartości odżywcze i właściwości

Tofu z mleka sojowego to przede wszystkim bardzo dobre źródło pełnowartościowego białka, zawierającego niezbędne dla organizmu i niesyntezowane wewnątrzustrojowo aminokwasy egzogenne. Stanowi ono około 10% produktu. Ważąca 100 g porcja jest zatem w stanie zaspokoić około 1 / 5 przeciętnego dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na ten podstawowy budulec wszystkich komórek i jedno z ważnych źródeł energii.

Soja zawiera sporo tłuszczu, głównie zawierającego nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich obecność w diecie jest bardzo istotna, służy prawidłowej pracy mózgu, regulacji gospodarki lipidowej, normalizowaniu ciśnienia krwi, wspomaga wzrok i odporność. Tofu to w około 5% tłuszcz, zawierającego w większości cenne kwasy omega-3 i omega-6.

Serek sojowy cieszy się popularnością wśród wegan i wegetarian, ponieważ odznacza się wysoką zawartością wapnia i żelaza – minerałów, których podaż w diecie bezmięsnej jest niewielka. Są to pierwiastki odpowiedzialne za wiele istotnych funkcji w organizmie. Wapń tworzy masę kostną, reguluje pracę układu nerwowego i mięśni, wpływa na krzepliwość krwi.

Żelazo niezbędne jest przede wszystkim do tworzenia hemoglobiny, ale wspomaga też system odpornościowy i detoksykację wątroby. Oba pierwiastki uczestniczą w procesach metabolicznych. Oprócz wapnia i żelaza tofu zawiera także dużo fosforu, magnezu, cynku i potasu. Ponadto dostarcza sporo witamin z grupy B, nieco witaminy K i A.

Zobacz film: Normy spożycia białka sojowego. Źródło: Wiem co jem.

W składzie tofu znajdują się także fitoestrogeny (głównie – izoflawony) – substancje o działaniu zbliżonym do żeńskich hormonów płciowych. Przyczyniają się do zmniejszenia poziomu niekorzystnej frakcji cholesterolu (LDL) i trójglicerydów we krwi, obniżając ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Utrudniają rozwój nowotworów hormonozależnych – raka piersi i prostaty. Fitoestrogeny są cenne dla kobiet, ponieważ regulują pracę jajników, a także łagodzą objawy menopauzy i ograniczają ryzyko związanej z nią często osteoporozy.

Możliwe skutki uboczne spożywania tofu

W związku z długą listą korzystnych właściwości odpowiedź na pytanie, czy tofu jest zdrowe, wydaje się oczywista. Umiar w spożywaniu tego produktu powinni jednak zachować:

  • mężczyźni – fitoestrogeny mogą powodować u nich zaburzenia hormonalne, m.in. zmniejszać produkcję plemników,
  • alergicy – soja często wywołuje reakcje uczuleniowe,
  • osoby z chorą tarczycą – może dojść do objawów niedoczynności gruczołu,
  • osoby cierpiące na dolegliwości trawienne – soja ma właściwości wzdymające i jest ciężkostrawna.

Tofu w sztuce kulinarnej

Tofu to częsty składnik przepisów kuchni azjatyckiej. Można je jednak z powodzeniem zastosować niemal do wszystkich rodzajów dań. W związku z neutralnym smakiem, a zarazem dużą zdolnością absorpcji smaków stanowi wdzięczny obiekt kulinarnych eksperymentów. Sojowy serek pasuje zarówno do potraw pikantnych, jak i słodkich. Można wykorzystać go do sałatek, zapiekanek, zup, sosów, koktajli, deserów. Odpowiednio doprawiony i zamarynowany czy grillowany nadaje się na samodzielną przekąskę.

Zobacz film: Skąd pochodzi soja? Źródło: Wiem co jem.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
10
3
Polecamy
Jajecznica z tofu, czyli tofucznica – przepis
Jajecznica z tofu, czyli tofucznica – przepis Dzień Dobry TVN
Czerwone mięso - rodzaje, wpływ na zdrowie, wartość odżywcza
Czerwone mięso - rodzaje, wpływ na zdrowie, wartość odżywcza Dzień Dobry TVN
Żółty ser – wartości odżywcze, właściwości. Ile i jaki spożywać? 
Żółty ser – wartości odżywcze, właściwości. Ile i jaki spożywać?  TVN zdrowie
Ser mozzarella – powstawanie, właściwości, zastosowanie
Ser mozzarella – powstawanie, właściwości, zastosowanie TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?