Polub nas na Facebooku
Czytasz: Temperamentne dziecko w przyszłości może mieć zaburzenia odżywiania
menu
Polub nas na Facebooku

Temperamentne dziecko w przyszłości może mieć zaburzenia odżywiania

Dziecko

Jose Luis Pelaez Inc/getty imgaes

Tak twierdza naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (NTNU). Ich zdaniem dzieci, które są bardziej żywiołowe i impulsywne są bardziej podatne na niezdrową i nieszczęśliwą relację z jedzeniem w dorosłym życiu.

Temperament dziecka

Temperament jest podstawowym sposobem radzenia sobie z otoczeniem i samym sobą. Z temperamentem się rodzimy. Jedne dzieci są bardziej śmiałe i otwarte na otoczenie, inne z kolei są bardziej nieśmiałe, wrażliwe i potrzebują czasu na adaptację do nowej sytuacji lub nowych ludzi. Okazuje się, że temperament ma również wpływ na nawyki żywieniowe maluchów.

Temperament a nawyki żywieniowe

Choć rodzice są niezwykle ważni w kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych u dzieci, to wpływ na nie ma również ich charakter.

Nowe badanie Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii (NTNU udowadniają, że usposobienie dziecka również odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju nawyków żywieniowych. Norweski zespół badawczy badał ten temat w ramach projektu TESS (Early Secure Study) w Trondheim (TESS), który ma siedzibę w NTNU.

Wyniki eksperymentu

W badaniu udział wzięło około 800 dzieci w wieku: 4,6,8 i 10 lat. Wyniki badań norweskiego zespołu badawczego wykazują, że dzieci, które uważa się za temperamentne, a więc często towarzyszą im wahania nastrojów, szybciej się denerwują, są szczególnie narażone na rozwój nawyków żywieniowych, następstwem czego może być niezdrowy przyrost masy ciała i trudności z jedzeniem.

Z czasem częściej sięgają po jedzenie emocjonalne, częściej jedzą, ponieważ jedzenie jest dostępne, nawet jeśli mogą być nasycone i z czasem stają się bardziej wybredni. Dzieci z tym temperamentem wykazywały później większe niedożywienie emocjonalne – to znaczy, że częściej jadły mniej, gdy były smutne, niespokojne, przestraszone lub wściekłe.

Dlatego tak istotne jest ustalenie poprawnych nawyków żywieniowych w dzieciństwie, ponieważ przynosimy je ze sobą w wieku dojrzewania i dorosłości. Naukowcy wychodzą z założenia, że dobre nawyki żywieniowe są ważne nie tylko dla utrzymywania dobrych relacji z jedzeniem, ale też dla uniknięcia nadwagi.

Zobacz film: (Nie)zdrowe nawyki żywieniowe dzieci

źródło: Dzień dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
89
6
Polecamy
Budowanie zdrowej relacji z dzieckiem.
Co chciałby wiedzieć każdy maluch?
Budowanie zdrowej relacji z dzieckiem. Co chciałby wiedzieć każdy maluch? Dzień Dobry TVN
Laboratorium do badań umysłu niemowlaka.
To nie science fiction
Laboratorium do badań umysłu niemowlaka. To nie science fiction Dzień Dobry TVN
Neofobia żywieniowa u dzieci – czym jest i jak sobie z nią radzić?
Neofobia żywieniowa u dzieci – czym jest i jak sobie z nią radzić? TVN zdrowie
Jak odpieluchować dziecko?
Ekspertka:
"Do tego procesu musi być gotowa cała rodzina”
Jak odpieluchować dziecko? Ekspertka: "Do tego procesu musi być gotowa cała rodzina” TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Suszone owoce: właściwości, metody suszenia i wpływ na zdrowie. Zdrowa przekąska czy bomba kaloryczna?
Suszone owoce: właściwości, metody suszenia i wpływ na zdrowie. Zdrowa przekąska czy bomba kaloryczna?
Napięciowy ból głowy – objawy, przyczyny, metody leczenia
Napięciowy ból głowy – objawy, przyczyny, metody leczenia
Wosk carnauba i jego zastosowanie w żywności i kosmetyce. Czy jest szkodliwy?
Wosk carnauba i jego zastosowanie w żywności i kosmetyce. Czy jest szkodliwy?
Czy pasztet jest zdrowszą alternatywą dla mięsa? Co tak naprawdę się w nim znajduje?
Czy pasztet jest zdrowszą alternatywą dla mięsa? Co tak naprawdę się w nim znajduje?
Podwójne widzenie – objawy, przyczyny, leczenie i ćwiczenia
Podwójne widzenie – objawy, przyczyny, leczenie i ćwiczenia
Jedzenie w nocy - przyczyny i skutki niezdrowego nawyku. Skuteczne porady, jak oduczyć się jedzenia w nocy 
Jedzenie w nocy - przyczyny i skutki niezdrowego nawyku. Skuteczne porady, jak oduczyć się jedzenia w nocy