Polub nas na Facebooku
Czytasz: Suszone jabłka - czy są zdrowe? Właściwości, kalorie, wartość odżywcza. Jak suszyć jabłka w piekarniku, na kaloryferze, w suszarce 
menu
Polub nas na Facebooku

Suszone jabłka - czy są zdrowe? Właściwości, kalorie, wartość odżywcza. Jak suszyć jabłka w piekarniku, na kaloryferze, w suszarce 

Suszone jabłka w misce na stole.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Suszone jabłka dostarczają dużej ilości błonnika pokarmowego oraz substancji przeciwutleniających. Mają korzystny wpływ na procesy trawienne, regulują pracę jelit oraz obniżają poziom cholesterolu w surowicy krwi. Jabłka można suszyć w piekarniku, suszarce do owoców lub na domowym kaloryferze. 

Suszone jabłka są smaczną, a jednocześnie zdrową przekąską o wysokiej wartości odżywczej. Stanowią dobre źródło związków przeciwutleniających, które przeciwdziałają nowotworom i chorobom układu sercowo-naczyniowego. Przygotowując je samodzielnie w domu ma się pewność, iż suszone jabłka nie zostały wzbogacone o żadne dodatkowe substancje.

Suszone jabłka - wartość odżywcza

Suszone jabłka, nazywane również chipsami jabłkowymi posiadają wysoką wartość odżywczą i wykazują liczne korzyści dla zdrowia. Stare, angielskie powiedzenie “jedz jabłka a lekarz nie będzie ci potrzebny” skrywa w sobie wiele prawdy. Te popularne w polskiej kuchni owoce są źródłem wielu cennych dla organizmu substancji. W jabłkach zawarte są witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, kwas foliowy), witamina K oraz należące do substancji antyoksydacyjnych: witamina C, E i beta karoten. Owoce dostarczają także cennych minerałów, takich jak: potas, magnez, żelazo, fosfor, cynk i wapń. W 100 g suszonych jabłek zawiera się: około 256 kcal, 2.1 g białka, 52 g węglowodanów oraz aż 10.3 g błonnika pokarmowego o korzystnym wpływie na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Redakcja poleca:
Zapalenie gardła u dzieci i dorosłych - jak złagodzić ból domowymi sposobami?
Dieta eliminacyjna – na czym polega i kiedy jest zalecana?
Szczepienia na COVID-19. Rząd zmienia harmonogram szczepień

Czy wiesz wszystko o jabłkach? Przekonaj się:

Zobacz film: Co wiesz o jabłkach? Źródło: Wiem, co jem

Suszone jabłka - właściwości

Właściwości lecznicze jabłek są znane i cenione już od tysięcy lat. Te bogate w prozdrowotne substancje owoce stanowiły przysmak starożytnych Greków i Rzymian. Suszone jabłka są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników tlenowych. Dzięki temu przyczyniają się do opóźniania procesów starzenia się skóry oraz przeciwdziałają wielu chorobom, takim jak: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna mięśnia sercowego, cukrzyca, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy czy schorzenia neurodegeneracyjne. Suszone jabłka wykazują również właściwości przeciwnowotworowe. Błonnik pokarmowy występujący w dużych ilościach w suszonych jabłkach reguluje pracę przewodu pokarmowego stymulując ruchy perystaltyczne jelit, a jednocześnie przyspieszając usuwanie z organizmu toksycznych substancji i zbędnych produktów przemiany materii. 

W ten sposób błonnik pokarmowy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób zapalnych jelit, a także raka jelita grubego. Suszone jabłka przyczyniają się do obniżania poziomu “złego” cholesterolu, który może odkładać się w ścianach tętnic powodując miażdżycę. Nieleczona choroba może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Suszone jabłka dzięki obecnym w nim związkom wzmacniają odporność zmniejszając podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe. Mają korzystny wpływ na kości oraz wspomagają procesy trawienne, chroniąc przed dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi.

Zobaczcie na filmie dlaczego warto jeść jabłka:

Zobacz film: Wartość odżywcza jabłek. Źródło: Wiem, co jem 

Jak suszyć jabłka?

Suszenie jest jedną z metod konserwowania żywności pozwalających nie tylko na przedłużenie trwałości produktu, ale w przypadku owoców również na wydobycie ich unikalnych walorów smakowych i zapachowych. Jabłka można suszyć na kilka sposobów. Proces suszenia powinien odbywać się w stałej temperaturze oraz przy zachowanym obiegu powietrza, aby nie dopuścić do utraty cennych składników odżywczych z owoców. Pierwszą metodą jest suszenie jabłek w piekarniku z termoobiegiem w temperaturze 50-70 stopni Celsjusza przez około trzy godziny, niekiedy dłużej. Jabłka można również suszyć na grzejniku lub kaloryferze. Pokrojone w plasterki owoce układa się na folii aluminiowej lub gazecie, a następnie umieszcza na zwykłym domowym grzejniku. Ważne jest przykrycie jabłek, aby unoszący się wokół grzejnika kurz nie opadał bezpośrednio na owoce. Prostym rozwiązaniem jest suszenie jabłek w specjalnej suszarce do owoców, którą można bez problemu kupić w wielu sklepach ze sprzętem AGD. Suszenie jabłek odbywa się wówczas przy pomocy ciepłego powietrza pompowanego przez wentylator zamontowany w urządzeniu.

Suszone jabłka - jak zrobić chipsy z jabłek w piekarniku krok po kroku

Suszone jabłka są smaczną i pożywną przekąską, którą bez problemu przygotuje się samodzielnie w domu. Suszone owoce dostępne w sklepach są często wzbogacane różnymi dodatkami, np. utrwalane chemicznie związkami siarki, które w nadmiarze mogą wywoływać reakcje alergiczne oraz ogólne złe samopoczucie.

  1. Pierwszym krokiem przygotowania chipsów z jabłek jest kupienie ładnych, zdrowych i świeżych owoców, a następnie ich staranne umycie pod bieżącą wodą. Niektóre przepisy na suszone jabłka wskazują obranie owoców, należy jednak pamiętać, iż skóra zawiera najwięcej związków o korzystnym wpływie na zdrowie.
  2. Kolejnym krokiem jest wydrążenie gniazd nasiennych i pokrojenie jabłek w cienkie plasterki. W takiej postaci jabłka są gotowe do suszenia.
  3. Owoce układa się w blaszce do pieczenia wyłożonej papierem. Jabłka można delikatnie oprószyć cynamonem.
  4. Blachę z pokrojonymi w plasterki jabłkami wstawia się do nagrzanego piekarnika (temperatura nie powinna być wyższa niż 80 stopni Celsjusza) i suszy przez co najmniej 3 godziny.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
26
2
Polecamy
Suszone jabłka (chipsy jabłkowe) – właściwości, przygotowanie
Suszone jabłka (chipsy jabłkowe) – właściwości, przygotowanie TVN zdrowie
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek.
Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie? TVN zdrowie
Sok z rokitnika – właściwości i przeciwwskazania
Sok z rokitnika – właściwości i przeciwwskazania Dzień Dobry TVN
Arbuz - owoc doskonały na upały
Arbuz - owoc doskonały na upały Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Raka szyjki macicy można pokonać. Trwa Europejski Tydzień Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Zasady prawidłowego pomiaru ciśnienia krwi
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Hartowanie organizmu – na czym polega i jak zrobić to bezpiecznie?
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Ból kolana u dziecka – przyczyny dolegliwości, możliwe choroby
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Guarana – surowiec bogaty w kofeinę. Korzystne właściwości, dawkowanie, skutki uboczne, przeciwwskazania 
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki
Zapalenie trzustki: przyczyny, objawy, leczenie ostrego zapalenia trzustki