Polub nas na Facebooku
Czytasz: Suszone jabłka - czy są zdrowe? Właściwości, kalorie, wartość odżywcza. Jak suszyć jabłka w piekarniku, na kaloryferze, w suszarce 
menu
Polub nas na Facebooku

Suszone jabłka - czy są zdrowe? Właściwości, kalorie, wartość odżywcza. Jak suszyć jabłka w piekarniku, na kaloryferze, w suszarce 

Suszone jabłka w misce na stole.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Suszone jabłka dostarczają dużej ilości błonnika pokarmowego oraz substancji przeciwutleniających. Mają korzystny wpływ na procesy trawienne, regulują pracę jelit oraz obniżają poziom cholesterolu w surowicy krwi. Jabłka można suszyć w piekarniku, suszarce do owoców lub na domowym kaloryferze. 

Suszone jabłka są smaczną, a jednocześnie zdrową przekąską o wysokiej wartości odżywczej. Stanowią dobre źródło związków przeciwutleniających, które przeciwdziałają nowotworom i chorobom układu sercowo-naczyniowego. Przygotowując je samodzielnie w domu ma się pewność, iż suszone jabłka nie zostały wzbogacone o żadne dodatkowe substancje.

Suszone jabłka - wartość odżywcza

Suszone jabłka, nazywane również chipsami jabłkowymi posiadają wysoką wartość odżywczą i wykazują liczne korzyści dla zdrowia. Stare, angielskie powiedzenie “jedz jabłka a lekarz nie będzie ci potrzebny” skrywa w sobie wiele prawdy. Te popularne w polskiej kuchni owoce są źródłem wielu cennych dla organizmu substancji. W jabłkach zawarte są witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, kwas foliowy), witamina K oraz należące do substancji antyoksydacyjnych: witamina C, E i beta karoten. Owoce dostarczają także cennych minerałów, takich jak: potas, magnez, żelazo, fosfor, cynk i wapń. W 100 g suszonych jabłek zawiera się: około 256 kcal, 2.1 g białka, 52 g węglowodanów oraz aż 10.3 g błonnika pokarmowego o korzystnym wpływie na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Czy wiesz wszystko o jabłkach? Przekonaj się:

Zobacz film: Co wiesz o jabłkach? Źródło: Wiem, co jem

Suszone jabłka - właściwości

Właściwości lecznicze jabłek są znane i cenione już od tysięcy lat. Te bogate w prozdrowotne substancje owoce stanowiły przysmak starożytnych Greków i Rzymian. Suszone jabłka są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników tlenowych. Dzięki temu przyczyniają się do opóźniania procesów starzenia się skóry oraz przeciwdziałają wielu chorobom, takim jak: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna mięśnia sercowego, cukrzyca, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy czy schorzenia neurodegeneracyjne. Suszone jabłka wykazują również właściwości przeciwnowotworowe. Błonnik pokarmowy występujący w dużych ilościach w suszonych jabłkach reguluje pracę przewodu pokarmowego stymulując ruchy perystaltyczne jelit, a jednocześnie przyspieszając usuwanie z organizmu toksycznych substancji i zbędnych produktów przemiany materii. 

W ten sposób błonnik pokarmowy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób zapalnych jelit, a także raka jelita grubego. Suszone jabłka przyczyniają się do obniżania poziomu “złego” cholesterolu, który może odkładać się w ścianach tętnic powodując miażdżycę. Nieleczona choroba może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Suszone jabłka dzięki obecnym w nim związkom wzmacniają odporność zmniejszając podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe. Mają korzystny wpływ na kości oraz wspomagają procesy trawienne, chroniąc przed dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi.

Zobaczcie na filmie dlaczego warto jeść jabłka:

Zobacz film: Wartość odżywcza jabłek. Źródło: Wiem, co jem 

Jak suszyć jabłka?

Suszenie jest jedną z metod konserwowania żywności pozwalających nie tylko na przedłużenie trwałości produktu, ale w przypadku owoców również na wydobycie ich unikalnych walorów smakowych i zapachowych. Jabłka można suszyć na kilka sposobów. Proces suszenia powinien odbywać się w stałej temperaturze oraz przy zachowanym obiegu powietrza, aby nie dopuścić do utraty cennych składników odżywczych z owoców. Pierwszą metodą jest suszenie jabłek w piekarniku z termoobiegiem w temperaturze 50-70 stopni Celsjusza przez około trzy godziny, niekiedy dłużej. Jabłka można również suszyć na grzejniku lub kaloryferze. Pokrojone w plasterki owoce układa się na folii aluminiowej lub gazecie, a następnie umieszcza na zwykłym domowym grzejniku. Ważne jest przykrycie jabłek, aby unoszący się wokół grzejnika kurz nie opadał bezpośrednio na owoce. Prostym rozwiązaniem jest suszenie jabłek w specjalnej suszarce do owoców, którą można bez problemu kupić w wielu sklepach ze sprzętem AGD. Suszenie jabłek odbywa się wówczas przy pomocy ciepłego powietrza pompowanego przez wentylator zamontowany w urządzeniu.

Suszone jabłka - jak zrobić chipsy z jabłek w piekarniku krok po kroku

Suszone jabłka są smaczną i pożywną przekąską, którą bez problemu przygotuje się samodzielnie w domu. Suszone owoce dostępne w sklepach są często wzbogacane różnymi dodatkami, np. utrwalane chemicznie związkami siarki, które w nadmiarze mogą wywoływać reakcje alergiczne oraz ogólne złe samopoczucie.

  1. Pierwszym krokiem przygotowania chipsów z jabłek jest kupienie ładnych, zdrowych i świeżych owoców, a następnie ich staranne umycie pod bieżącą wodą. Niektóre przepisy na suszone jabłka wskazują obranie owoców, należy jednak pamiętać, iż skóra zawiera najwięcej związków o korzystnym wpływie na zdrowie.
  2. Kolejnym krokiem jest wydrążenie gniazd nasiennych i pokrojenie jabłek w cienkie plasterki. W takiej postaci jabłka są gotowe do suszenia.
  3. Owoce układa się w blaszce do pieczenia wyłożonej papierem. Jabłka można delikatnie oprószyć cynamonem.
  4. Blachę z pokrojonymi w plasterki jabłkami wstawia się do nagrzanego piekarnika (temperatura nie powinna być wyższa niż 80 stopni Celsjusza) i suszy przez co najmniej 3 godziny.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
27
2
Polecamy
Suszone jabłka (chipsy jabłkowe) – właściwości, przygotowanie
Suszone jabłka (chipsy jabłkowe) – właściwości, przygotowanie TVN zdrowie
Guawa - tropikalny owoc o dobroczynnym wpływie na zdrowie.
Właściwości i zastosowanie guawy
Guawa - tropikalny owoc o dobroczynnym wpływie na zdrowie. Właściwości i zastosowanie guawy Dzień Dobry TVN
Czerwone banany - jak jeść i jakie mają właściwości?
Czerwone banany - jak jeść i jakie mają właściwości? TVN zdrowie
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu.
Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Kozieradka - jak ją stosować i na co pomagają jej lecznicze właściwości?
Kozieradka - jak ją stosować i na co pomagają jej lecznicze właściwości?
CAR-T -innowacyjna metoda leczenia raka. Na czym polega?
CAR-T -innowacyjna metoda leczenia raka. Na czym polega?
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Dieta węglowodanowa, wysokowęglowodanowa, węglowodanowo-białkowa. Co można jeść? Zasady diet
Dieta węglowodanowa, wysokowęglowodanowa, węglowodanowo-białkowa. Co można jeść? Zasady diet
Zakrzepica kończyn dolnych - czy musi prowadzić do zakrzepicy płuc?
Zakrzepica kończyn dolnych - czy musi prowadzić do zakrzepicy płuc?
Co może powodować ból zęba przy nagryzaniu? Jak leczyć ból zęba podczas gryzienia?
Co może powodować ból zęba przy nagryzaniu? Jak leczyć ból zęba podczas gryzienia?