Polub nas na Facebooku
Czytasz: Suszone jabłka - czy są zdrowe? Właściwości, kalorie, wartość odżywcza. Jak suszyć jabłka w piekarniku, na kaloryferze, w suszarce 

Suszone jabłka - czy są zdrowe? Właściwości, kalorie, wartość odżywcza. Jak suszyć jabłka w piekarniku, na kaloryferze, w suszarce 

Zainteresował Cię ten artykuł?
Suszone jabłka w misce na stole.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Suszone jabłka dostarczają dużej ilości błonnika pokarmowego oraz substancji przeciwutleniających. Mają korzystny wpływ na procesy trawienne, regulują pracę jelit oraz obniżają poziom cholesterolu w surowicy krwi. Jabłka można suszyć w piekarniku, suszarce do owoców lub na domowym kaloryferze. 

Suszone jabłka są smaczną, a jednocześnie zdrową przekąską o wysokiej wartości odżywczej. Stanowią dobre źródło związków przeciwutleniających, które przeciwdziałają nowotworom i chorobom układu sercowo-naczyniowego. Przygotowując je samodzielnie w domu ma się pewność, iż suszone jabłka nie zostały wzbogacone o żadne dodatkowe substancje.

Suszone jabłka - wartość odżywcza

Suszone jabłka, nazywane również chipsami jabłkowymi posiadają wysoką wartość odżywczą i wykazują liczne korzyści dla zdrowia. Stare, angielskie powiedzenie “jedz jabłka a lekarz nie będzie ci potrzebny” skrywa w sobie wiele prawdy. Te popularne w polskiej kuchni owoce są źródłem wielu cennych dla organizmu substancji. W jabłkach zawarte są witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6, kwas foliowy), witamina K oraz należące do substancji antyoksydacyjnych: witamina C, E i beta karoten. Owoce dostarczają także cennych minerałów, takich jak: potas, magnez, żelazo, fosfor, cynk i wapń. W 100 g suszonych jabłek zawiera się: około 256 kcal, 2.1 g białka, 52 g węglowodanów oraz aż 10.3 g błonnika pokarmowego o korzystnym wpływie na funkcjonowanie układu pokarmowego.

Czy wiesz wszystko o jabłkach? Przekonaj się:

Zobacz film: Co wiesz o jabłkach? Źródło: Wiem, co jem

Suszone jabłka - właściwości

Właściwości lecznicze jabłek są znane i cenione już od tysięcy lat. Te bogate w prozdrowotne substancje owoce stanowiły przysmak starożytnych Greków i Rzymian. Suszone jabłka są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników tlenowych. Dzięki temu przyczyniają się do opóźniania procesów starzenia się skóry oraz przeciwdziałają wielu chorobom, takim jak: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, choroba niedokrwienna mięśnia sercowego, cukrzyca, choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy czy schorzenia neurodegeneracyjne. Suszone jabłka wykazują również właściwości przeciwnowotworowe. Błonnik pokarmowy występujący w dużych ilościach w suszonych jabłkach reguluje pracę przewodu pokarmowego stymulując ruchy perystaltyczne jelit, a jednocześnie przyspieszając usuwanie z organizmu toksycznych substancji i zbędnych produktów przemiany materii. 

W ten sposób błonnik pokarmowy zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób zapalnych jelit, a także raka jelita grubego. Suszone jabłka przyczyniają się do obniżania poziomu “złego” cholesterolu, który może odkładać się w ścianach tętnic powodując miażdżycę. Nieleczona choroba może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Suszone jabłka dzięki obecnym w nim związkom wzmacniają odporność zmniejszając podatność na infekcje bakteryjne i wirusowe. Mają korzystny wpływ na kości oraz wspomagają procesy trawienne, chroniąc przed dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi.

Zobaczcie na filmie dlaczego warto jeść jabłka:

Zobacz film: Wartość odżywcza jabłek. Źródło: Wiem, co jem 

Jak suszyć jabłka?

Suszenie jest jedną z metod konserwowania żywności pozwalających nie tylko na przedłużenie trwałości produktu, ale w przypadku owoców również na wydobycie ich unikalnych walorów smakowych i zapachowych. Jabłka można suszyć na kilka sposobów. Proces suszenia powinien odbywać się w stałej temperaturze oraz przy zachowanym obiegu powietrza, aby nie dopuścić do utraty cennych składników odżywczych z owoców. Pierwszą metodą jest suszenie jabłek w piekarniku z termoobiegiem w temperaturze 50-70 stopni Celsjusza przez około trzy godziny, niekiedy dłużej. Jabłka można również suszyć na grzejniku lub kaloryferze. Pokrojone w plasterki owoce układa się na folii aluminiowej lub gazecie, a następnie umieszcza na zwykłym domowym grzejniku. Ważne jest przykrycie jabłek, aby unoszący się wokół grzejnika kurz nie opadał bezpośrednio na owoce. Prostym rozwiązaniem jest suszenie jabłek w specjalnej suszarce do owoców, którą można bez problemu kupić w wielu sklepach ze sprzętem AGD. Suszenie jabłek odbywa się wówczas przy pomocy ciepłego powietrza pompowanego przez wentylator zamontowany w urządzeniu.

Suszone jabłka - jak zrobić chipsy z jabłek w piekarniku krok po kroku

Suszone jabłka są smaczną i pożywną przekąską, którą bez problemu przygotuje się samodzielnie w domu. Suszone owoce dostępne w sklepach są często wzbogacane różnymi dodatkami, np. utrwalane chemicznie związkami siarki, które w nadmiarze mogą wywoływać reakcje alergiczne oraz ogólne złe samopoczucie.

  1. Pierwszym krokiem przygotowania chipsów z jabłek jest kupienie ładnych, zdrowych i świeżych owoców, a następnie ich staranne umycie pod bieżącą wodą. Niektóre przepisy na suszone jabłka wskazują obranie owoców, należy jednak pamiętać, iż skóra zawiera najwięcej związków o korzystnym wpływie na zdrowie.
  2. Kolejnym krokiem jest wydrążenie gniazd nasiennych i pokrojenie jabłek w cienkie plasterki. W takiej postaci jabłka są gotowe do suszenia.
  3. Owoce układa się w blaszce do pieczenia wyłożonej papierem. Jabłka można delikatnie oprószyć cynamonem.
  4. Blachę z pokrojonymi w plasterki jabłkami wstawia się do nagrzanego piekarnika (temperatura nie powinna być wyższa niż 80 stopni Celsjusza) i suszy przez co najmniej 3 godziny.
Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
16
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Choroby, które dziecko może przynieść z przedszkola 
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Normy poziomu cukru we krwi i sposoby regulacji stężenia glukozy w organizmie
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Siemię lniane -  właściwości lecznicze. Jak przygotować i pić siemię?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Jakie stany chorobowe odpowiadają za podwyższone monocyty?
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Kreatynina – badanie surowicy krwi – normy i interpretacja wyników 
Podagra (dna moczanowa) – co to jest? Przyczyny, badania, leczenie
Podagra (dna moczanowa) – co to jest? Przyczyny, badania, leczenie