Polub nas na Facebooku
Czytasz: Sok z selera – właściwości i działanie. Jak samodzielnie zrobić sok z selera?
menu
Polub nas na Facebooku

Sok z selera – właściwości i działanie. Jak samodzielnie zrobić sok z selera?

Dougal Waters/getty images

Sok z selera stał się w ostatnim czasie niezwykle popularnym daniem. Jego picie promuje wielu celebrytów, a na portalach społecznościowych tworzone są konta propagujące jego prozdrowotne właściwości. Napój najczęściej przygotowuje się z odmiany naciowej.

Sok z selera wykazuje dobroczynne działanie na ludzki organizm. Stanowi ważny element diet oczyszczających i odchudzających. Ze względu na zawartość kwasu foliowego poleca się go kobietom w ciąży. Doskonale uzupełnia niedobory beta-karotenu czy witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Może przynieść ulgę obolałym stawom, likwiduje zaparcia, pomaga trawić tłuszcze.

Seler - co z niego zrobić

Seler to znane od dawna warzywo. Doniesienia na jego temat pochodzą z czasów starożytnych, gdzie cieszył się ogromną popularnością – Rzymianie wybijali na monetach jego wizerunek. Do Polski dotarł za sprawą królowej Bony. Seler wykorzystywany jest jako składnik zup czy sałatek. Ostatnio pojawiło się wiele przepisów na sok z selera, który najczęściej sporządza się z odmiany naciowej. Ze względu na budowę jest zdecydowanie łatwiejsza w obróbce w porównaniu z korzeniową. Dodatkowo w stosunku do niej charakteryzuje się nieco większą zawartością witaminy C i składników mineralnych oraz mniejszą kalorycznością. Seler naciowy w ilości 100 g dostarcza około 16 kcal, a korzeniowy – średnio 30 kcal. Przygotowany z selera naciowego sok ma orzeźwiający smak i nie zawiera łykowatych włókien.

Sok z selera – właściwości i działanie

Sok z selera wykazuje liczne właściwości prozdrowotne. Obniża poziom ciśnienia tętniczego krwi, wpływa kojąco na system nerwowy, wspomaga pracę układu immunologicznego. Intensyfikuje proces oczyszczania organizmu z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Jego spożywanie wskazane jest zatem osobom zmagającym się z dną moczanową czy reumatyzmem. Sok selerowy wzmaga produkcję żółci oraz przeciwdziała jej zastojowi w woreczku, a w związku z tym powstawaniu kamieni. Warzywo działa moczopędnie i poprawia pracę nerek. Ułatwia trawienie, przyspiesza metabolizm i reguluje wypróżnianie. Ze względu na zawartość błonnika daje na dłużej uczucie sytości, zmniejsza apetyt, obniża poziom tzw. złego cholesterolu, zapobiega wzdęciom czy zaparciom. Polecany jest osobom zmagającym się z nadliczbowymi kilogramami oraz cukrzycą, ponieważ indeks glikemiczny (wskaźnik informujący o poziomie glukozy we krwi 2–3 godziny po jedzeniu) surowego selera naciowego wynosi 15. Warzywo wykazuje właściwości przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne.

Sok z selera jako źródło witamin i minerałów

Soki z selera to skarbnica niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i składników mineralnych. Warzywo w 100 g dostarcza takich makroelementów, jak:

  • sód – 80 mg
  • potas – 260 mg
  • magnez – 11 mg
  • wapń – 40 mg
  • fosfor – 24 mg.

W selerze znajdują się liczne mikroelementów:

  • mangan – 0,14 mg
  • cynk – 0,17 mg
  • miedź – 0,04 mg
  • żelazo – 0,20 mg
  • jod – 0,0011 mg.

W warzywie znajduje się do 2 razy więcej witaminy C niż w owocach cytrusowych. Dodatkowo w 100 g selera występują witaminy, takie jak:

  • E – 0,27 mg
  • A – 449 IU
  • K – 29,3 µg
  • B6 – 0,09 mg
  • B3 – 0,5 mg
  • B2 – 0,08 mg
  • B1 – 0,04 mg.

Sok z selera – eliksir młodości

Sok z selera naciowego i jabłek określany jest mianem „eliksiru młodości”. Nie dość, że wpływa korzystnie na kondycję skóry (nawilża ją i wygładza) i włosów, to dodatkowo likwiduje obrzęki. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które nasilają proces starzenia skóry i mogą powodować choroby nowotworowe, neurodegeneracyjne, sercowo-naczyniowe.

Sok z selera na potencję

Seler zaliczany jest do afrodyzjaków. Warzywo stymuluje krążenie krwi, dzięki czemu poprawia ukrwienie narządów płciowych. W konsekwencji wzrasta siła doznań erotycznych. Zawarte w selerze związki wpływają korzystnie na jakość nasienia i wzmagają potencję.

Jak zrobić sok z selera naciowego?

Sok z selera naciowego powinien być przygotowywany ze świeżego warzywa. Dobrze przechowywane, tj. nie myte, owinięte w ręcznik papierowy, można trzymać w lodówce nawet tydzień. Łodygi selera powinny być nieuszkodzone, jędrne, dające się łatwo łamać. Nieocenioną pomocą w przygotowywaniu napoju będzie wyciskarka wolnoobrotowa. Ze względu na dość specyficzny zapach i smak seler bywa łączony z różnymi owocami, w tym z kiwi, ananasem, pomarańczą, marchewką czy wspomnianymi wcześniej jabłkami.

Przepisy na sok z selera naciowego

Istnieje wiele rozmaitych przepisów na soki z selera naciowego. Poniżej przedstawiono wybrane z nich:

  • 3 łodygi selera, 1 mała główka brokułu, 2 cm imbiru, 3 średnie marchewki
  • 5 łodyg selera, 1/2 dużego ogórka, 1 mała główka brokułu, 2 cm imbiru
  • 4 łodygi selera, 1/2 główki czerwonej kapusty, 4 średnie marchewki
  • 5 łodyg selera, 1 jabłko, 5 liści botwinki
  • 5 łodyg selera, 1 kapusta rzymska, 4 liście botwinki, 1 jabłko
  • 7 łodyg selera, 1 duży ogórek, 100 g jarmużu, 2 jabłka, 1 pęczek natki pietruszki
  • 5 łodyg selera, 1 mały burak, 1/2 główki kapusty rzymskiej, 1 jabłko
  • 7 łodyg selera, 8 marchewek, 2 buraki, 1/2 melona, 1/2 główki kapusty rzymskiej, 2/3 główki czerwonej kapusty
  • 3 łodygi selera, 1 ogórek, 1 gruszka, 100 g liści jarmużu.

Zobacz film: Co można przygotować z selera?

źródło: x-news

Bibliografia:

1. G. Burnie, Botanica. Rośliny ogrodowe, Könemann, Kolonia 2005.

2. H. Kunachowicz, B. Przygoda, I. Nadolna, K. Iwanow, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.

3. W. Grajek, Przeciwutleniacze w żywności – aspekty zdrowotne, technologiczne, molekularne i analityczne, WNT, Warszawa 2007.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
87
8
Polecamy
Burak dobry na wszystko!
Dlaczego warto pić sok buraka?
Zobacz proste przepisy!
Burak dobry na wszystko! Dlaczego warto pić sok buraka? Zobacz proste przepisy! Dzień Dobry TVN
Sok z dyni i jego cudowne właściwości.
Przepisy
Sok z dyni i jego cudowne właściwości. Przepisy Dzień Dobry TVN
Sok marchwiowy – właściwości prozdrowotne.
Jak zrobić sok marchwiowy?
Sok marchwiowy – właściwości prozdrowotne. Jak zrobić sok marchwiowy? TVN zdrowie
Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania.
Wartości odżywcze pora
Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania. Wartości odżywcze pora TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie