Polub nas na Facebooku
Czytasz: Sok z selera – właściwości i działanie. Jak samodzielnie zrobić sok z selera?
menu
Polub nas na Facebooku

Sok z selera – właściwości i działanie. Jak samodzielnie zrobić sok z selera?

Dougal Waters/getty images

Sok z selera stał się w ostatnim czasie niezwykle popularnym daniem. Jego picie promuje wielu celebrytów, a na portalach społecznościowych tworzone są konta propagujące jego prozdrowotne właściwości. Napój najczęściej przygotowuje się z odmiany naciowej.

Sok z selera wykazuje dobroczynne działanie na ludzki organizm. Stanowi ważny element diet oczyszczających i odchudzających. Ze względu na zawartość kwasu foliowego poleca się go kobietom w ciąży. Doskonale uzupełnia niedobory beta-karotenu czy witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Może przynieść ulgę obolałym stawom, likwiduje zaparcia, pomaga trawić tłuszcze.

Seler - co z niego zrobić

Seler to znane od dawna warzywo. Doniesienia na jego temat pochodzą z czasów starożytnych, gdzie cieszył się ogromną popularnością – Rzymianie wybijali na monetach jego wizerunek. Do Polski dotarł za sprawą królowej Bony. Seler wykorzystywany jest jako składnik zup czy sałatek. Ostatnio pojawiło się wiele przepisów na sok z selera, który najczęściej sporządza się z odmiany naciowej. Ze względu na budowę jest zdecydowanie łatwiejsza w obróbce w porównaniu z korzeniową. Dodatkowo w stosunku do niej charakteryzuje się nieco większą zawartością witaminy C i składników mineralnych oraz mniejszą kalorycznością. Seler naciowy w ilości 100 g dostarcza około 16 kcal, a korzeniowy – średnio 30 kcal. Przygotowany z selera naciowego sok ma orzeźwiający smak i nie zawiera łykowatych włókien.

Sok z selera – właściwości i działanie

Sok z selera wykazuje liczne właściwości prozdrowotne. Obniża poziom ciśnienia tętniczego krwi, wpływa kojąco na system nerwowy, wspomaga pracę układu immunologicznego. Intensyfikuje proces oczyszczania organizmu z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Jego spożywanie wskazane jest zatem osobom zmagającym się z dną moczanową czy reumatyzmem. Sok selerowy wzmaga produkcję żółci oraz przeciwdziała jej zastojowi w woreczku, a w związku z tym powstawaniu kamieni. Warzywo działa moczopędnie i poprawia pracę nerek. Ułatwia trawienie, przyspiesza metabolizm i reguluje wypróżnianie. Ze względu na zawartość błonnika daje na dłużej uczucie sytości, zmniejsza apetyt, obniża poziom tzw. złego cholesterolu, zapobiega wzdęciom czy zaparciom. Polecany jest osobom zmagającym się z nadliczbowymi kilogramami oraz cukrzycą, ponieważ indeks glikemiczny (wskaźnik informujący o poziomie glukozy we krwi 2–3 godziny po jedzeniu) surowego selera naciowego wynosi 15. Warzywo wykazuje właściwości przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne.

Sok z selera jako źródło witamin i minerałów

Soki z selera to skarbnica niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i składników mineralnych. Warzywo w 100 g dostarcza takich makroelementów, jak:

  • sód – 80 mg
  • potas – 260 mg
  • magnez – 11 mg
  • wapń – 40 mg
  • fosfor – 24 mg.

W selerze znajdują się liczne mikroelementów:

  • mangan – 0,14 mg
  • cynk – 0,17 mg
  • miedź – 0,04 mg
  • żelazo – 0,20 mg
  • jod – 0,0011 mg.

W warzywie znajduje się do 2 razy więcej witaminy C niż w owocach cytrusowych. Dodatkowo w 100 g selera występują witaminy, takie jak:

  • E – 0,27 mg
  • A – 449 IU
  • K – 29,3 µg
  • B6 – 0,09 mg
  • B3 – 0,5 mg
  • B2 – 0,08 mg
  • B1 – 0,04 mg.

Sok z selera – eliksir młodości

Sok z selera naciowego i jabłek określany jest mianem „eliksiru młodości”. Nie dość, że wpływa korzystnie na kondycję skóry (nawilża ją i wygładza) i włosów, to dodatkowo likwiduje obrzęki. Dzięki zawartości przeciwutleniaczy chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które nasilają proces starzenia skóry i mogą powodować choroby nowotworowe, neurodegeneracyjne, sercowo-naczyniowe.

Sok z selera na potencję

Seler zaliczany jest do afrodyzjaków. Warzywo stymuluje krążenie krwi, dzięki czemu poprawia ukrwienie narządów płciowych. W konsekwencji wzrasta siła doznań erotycznych. Zawarte w selerze związki wpływają korzystnie na jakość nasienia i wzmagają potencję.

Jak zrobić sok z selera naciowego?

Sok z selera naciowego powinien być przygotowywany ze świeżego warzywa. Dobrze przechowywane, tj. nie myte, owinięte w ręcznik papierowy, można trzymać w lodówce nawet tydzień. Łodygi selera powinny być nieuszkodzone, jędrne, dające się łatwo łamać. Nieocenioną pomocą w przygotowywaniu napoju będzie wyciskarka wolnoobrotowa. Ze względu na dość specyficzny zapach i smak seler bywa łączony z różnymi owocami, w tym z kiwi, ananasem, pomarańczą, marchewką czy wspomnianymi wcześniej jabłkami.

Przepisy na sok z selera naciowego

Istnieje wiele rozmaitych przepisów na soki z selera naciowego. Poniżej przedstawiono wybrane z nich:

  • 3 łodygi selera, 1 mała główka brokułu, 2 cm imbiru, 3 średnie marchewki
  • 5 łodyg selera, 1/2 dużego ogórka, 1 mała główka brokułu, 2 cm imbiru
  • 4 łodygi selera, 1/2 główki czerwonej kapusty, 4 średnie marchewki
  • 5 łodyg selera, 1 jabłko, 5 liści botwinki
  • 5 łodyg selera, 1 kapusta rzymska, 4 liście botwinki, 1 jabłko
  • 7 łodyg selera, 1 duży ogórek, 100 g jarmużu, 2 jabłka, 1 pęczek natki pietruszki
  • 5 łodyg selera, 1 mały burak, 1/2 główki kapusty rzymskiej, 1 jabłko
  • 7 łodyg selera, 8 marchewek, 2 buraki, 1/2 melona, 1/2 główki kapusty rzymskiej, 2/3 główki czerwonej kapusty
  • 3 łodygi selera, 1 ogórek, 1 gruszka, 100 g liści jarmużu.

Zobacz film: Co można przygotować z selera?

źródło: x-news

Bibliografia:

1. G. Burnie, Botanica. Rośliny ogrodowe, Könemann, Kolonia 2005.

2. H. Kunachowicz, B. Przygoda, I. Nadolna, K. Iwanow, Tabele składu i wartości odżywczej żywności, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2017.

3. W. Grajek, Przeciwutleniacze w żywności – aspekty zdrowotne, technologiczne, molekularne i analityczne, WNT, Warszawa 2007.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
85
8
Polecamy
Sok z dyni i jego cudowne właściwości.
Przepisy
Sok z dyni i jego cudowne właściwości. Przepisy Dzień Dobry TVN
Burak dobry na wszystko!
Dlaczego warto pić sok buraka?
Zobacz proste przepisy!
Burak dobry na wszystko! Dlaczego warto pić sok buraka? Zobacz proste przepisy! Dzień Dobry TVN
Sok marchwiowy – właściwości prozdrowotne.
Jak zrobić sok marchwiowy?
Sok marchwiowy – właściwości prozdrowotne. Jak zrobić sok marchwiowy? TVN zdrowie
Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania.
Wartości odżywcze pora
Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania. Wartości odżywcze pora TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Suszone morele – pyszna przekąska na zdrowe serce, kości i żołądek. Dlaczego warto je jeść po chorobie?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
Atrofia jąder - czym jest? Jakie są przyczyny?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
COVID-19. Jak sprawdzić, że przeszło się zakażenie koronawirusem?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Niskorosłość - jakie są przyczyny? Jak wygląda leczenie?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Szczepionka na COVID-19 od Pfizera różni się od wielu szczepionek. Co zawiera? Kiedy będzie dostępna w Polsce?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?
Co to jest bikram joga? Jakie korzyści płyną z uprawiania tzw. gorącej jogi?