Polub nas na Facebooku
Czytasz: Sok z buraka - skład, właściwości prozdrowotne, przeciwwskazania

Sok z buraka - skład, właściwości prozdrowotne, przeciwwskazania

Zainteresował Cię ten artykuł?
Buraki na czarnym blacie

Fot: dominikabg / stock.adobe.com

Sok z buraka to napój o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych. Niezwykle bogate w składniki odżywcze buraki tracą większość cennych walorów, kiedy poddaje się je obróbce termicznej. Dlatego warto włączać je do codziennej diety w surowej postaci.

Na polskich stołach najczęściej goszczą buraki ćwikłowe. Stanowią podstawę aromatycznego barszczu czerwonego, są wyśmienitym dodatkiem do dań mięsnych. Przyjemne dla podniebienia walory wydobywa z tych warzyw proces gotowania czy duszenia. Buraki rzadko spożywa się na surowo, ponieważ w takiej postaci są zbyt twarde i nieco ziemiste w smaku. Tymczasem świeże bulwy są wyjątkowo zasobne w cenne dla organizmu związki, które ulegają zniszczeniu podczas obróbki termicznej. Pozyskiwanie z buraków soku jest zatem najlepszym sposobem na skorzystanie z ich leczniczych właściwości. Odpowiednio doprawiony napój jest nie tylko bardzo zdrowy, ale też orzeźwiający i smaczny.

Co kryje w sobie sok z buraka?

Warzywo potocznie nazywane burakiem to bulwa korzeniowa buraka ćwikłowego. Pełni ona funkcję spichrzową – jest magazynem substancji odżywczych, z którego roślina korzysta w okresach niesprzyjających wegetacji. To dlatego buraki są wyjątkowo zasobne w białko, cukry, witaminy i sole mineralne. Zawierają także substancje, które chronią roślinę przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych – bakterii, grzybów, pasożytów itd. Wszystkie te składniki są cenne dla ludzkiego organizmu.

Korzeń buraka ćwikłowego dostarcza m.in.:

  • witamin – jest jednym z najlepszych roślinnych źródeł kwasu foliowego (B9), a także pozostałych witamin z grupy B; zawiera też znaczne ilości witaminy C, A, E i K;
  • minerałów, głównie żelaza, potasu, magnezu, wapnia, fosforu, ale znajdują się w nim także: sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, rubid, cez;
  • kwasów organicznych, m.in. jabłkowego, cytrynowego, winnego i szczawiowego;
  • związków, takich jak polifenole, karotenoidy, glikozydy, spośród których szczególnie cenna jest betanina (czerwony barwnik buraka);

Zobacz film: Sok z kiszonych buraków z rozgrzewającym cynamonem. Źródło: X-Bank Gallery

Sok z buraka – właściwości lecznicze

Sok z buraka uznawany jest za panaceum na anemię. Zawiera pewne ilości krwiotwórczego żelaza, ale przede wszystkim mnóstwo kwasu foliowego i witaminy B12, które biorą udział w procesie syntezy czerwonych krwinek.

Obecne w soku z buraka związki wzmacniają naczynia krwionośne i poszerzają ich światło, obniżają ciśnienie tętnicze krwi, wpływają pozytywnie na poziom cholesterolu i homocysteiny. Tym samym ograniczają ryzyko wielu chorób układu sercowo-naczyniowego, np. udaru mózgu, choroby niedokrwiennej serca, zawału mięśnia sercowego.

Betanina jest bardzo silnym antyoksydantem. W połączeniu z innymi fitozwiązkami, których dostarcza sok z buraka, chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Może zatem zapobiegać kancerogenezie, zmianom miażdżycowym, spowalniać procesy starzenia się, poprawiać kondycję skóry, a nawet jakość komórek rozrodczych.

Sok z buraka zawdzięcza swoim składnikom właściwości antyseptyczne i przeciwzapalne. Warto spożywać go w czasie infekcji (zarówno bakteryjnych, jak i wirusowych), ponieważ łagodzi ich przebieg. Ze względu na działanie wykrztuśnie poleca się sok z buraka na kaszel. Cenny napój można też spożywać w celach profilaktycznych – skutecznie wzmacnia odporność.

Składniki soku z buraka wpływają korzystnie na pracę układu pokarmowego. Stymulują przemianę materii, pomagają oczyszczać organizm z jej szkodliwych produktów, a także odkwaszają go. Dzięki powyższym właściwościom sok z buraka wspomaga odchudzanie. Co więcej, jest stosunkowo niskokalorycznym napojem (około 45 kcal w 100 g czystego soku), który jednocześnie za sprawą wysokiej zawartości błonnika na długo zapewnia uczucie sytości.

Regularne spożywanie soku z buraka wspiera pracę systemu nerwowego. Witaminy z grupy B łagodzą napięcie, objawy nerwic czy depresji, regulują rytm snu i czuwania, ułatwiają koncentrację i zapamiętywanie. Funkcjonowanie mózgu wspomagają także obecne w burakach azotany, które (przekształcone w procesach metabolicznych w tlenek azotu) zwiększają jego ukrwienie. Tlenek azotu powoduje też lepsze ukrwienie mięśni, dzięki czemu podnosi się ich wydajność i ułatwiona jest ich regeneracja. Z tego względu sok z buraka często pojawia się w diecie sportowców.

Świeży sok z buraka to napój zalecany kobietom w ciąży. Jako bardzo bogate źródło kwasu foliowego wpływa korzystnie na rozwój płodu. Witamina B9 jest niezbędna m.in. do prawidłowego wykształcenia kory mózgowej dziecka.

Przeciwwskazania do spożywania soku z buraka

Jak w przypadku każdego produktu, w spożywaniu soku z buraka należy zachować umiar, choć nie istnieją doniesienia na temat jego działań toksycznych ani informacje, ile można pić dziennie tego napoju. Wbrew obiegowej opinii sok jest bezpieczny nawet dla diabetyków. Gwałtowny skok poziomu glukozy wywołują jedynie buraki gotowane. Surowe bulwy mają niski indeks glikemiczny (IG = 30). Spożywanie soku z buraka w przypadku cukrzycy jest wręcz wskazane ze względu na jego alkalizujące właściwości. Ostrożność zaleca się jedynie osobom cierpiącym na reumatyzm czy kamicę nerkową, ponieważ buraki zawierają pewne ilości szczawianów, które zaostrzają przebieg tych chorób.

Jak zrobić sok z buraka?

Sok z buraka najłatwiej jest przyrządzić z wykorzystaniem sokowirówki. Warzywo można także zblendować, choć warto je wcześniej rozdrobnić, ponieważ surowe jest bardzo twarde. W przypadku braku urządzenia wysokoobrotowego bulwę można zetrzeć na tarce, zawinąć uzyskane wiórki w czystą gazę i wycisnąć z nich sok. Aby podnieść jego walory smakowe, warto połączyć go z sokiem z jabłka, marchwi, pomarańczy czy grejpfruta. Można także doprawić go pieprzem, ziołami (np. świeżą pietruszką, miętą czy bazylią), imbirem lub sokiem z cytryny.

Zobacz film: Nowe zalecenia dietetyków. Awans warzyw i kawy. Źródło: 36,6.






Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
72
6
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy pranie w niskiej temperaturze zabija bakterie?
Czy pranie w niskiej temperaturze zabija bakterie? Reklama
Kiedy lód w kostkach może być szkodliwy dla zdrowia?
Kiedy lód w kostkach może być szkodliwy dla zdrowia? Reklama
Jakich produktów nie należy przechowywać w lodówce?
Jakich produktów nie należy przechowywać w lodówce? Reklama
Jak rozmrozić lodówkę?
Jak rozmrozić lodówkę? Reklama
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Silny ból z tyłu głowy - co może być jego przyczyną? Czy jest niebezpieczny?
Silny ból z tyłu głowy - co może być jego przyczyną? Czy jest niebezpieczny?