Polub nas na Facebooku
Czytasz: Otręby orkiszowe – właściwości i zastosowanie prozdrowotne
menu
Polub nas na Facebooku

Otręby orkiszowe – właściwości i zastosowanie prozdrowotne

Miska z otrębami orkiszowymi na drewnianym blacie. Widok z góry.

Fot. gubernat / Getty Images

Otręby orkiszowe to produkt przemiału ziarna pszenicy orkisz. Bogate są w łatwo przyswajalny błonnik pokarmowy, dzięki czemu regulują pracę jelit i zapobiegają zaparciom. Dodatkowo zapewniają uczucie sytości i obniżają poziom cholesterolu.

Otręby orkiszowe, niegdyś traktowane jako odpad, dziś znane są z korzystnego działania na organizm i szerokiego zastosowania w kuchni. Mogą stanowić dodatek do musli, zup, sałatek i ciast. Dodatkowo wykorzystuje się je w kosmetyce do wytwarzania maseczek na twarz. Zawierają kwas krzemowy, który korzystnie wpływa na wygląd skóry, zapewniając jej wygładzenie i odżywienie.

Otręby orkiszowe – wiadomości ogólne

Otręby orkiszowe to grubo rozdrobnione zewnętrzne warstwy ziarna pszenicy orkisz (z łac. Triticum spelta L.), zaliczanej do rodzaju pszenica (z łac. Triticum L.) i rodziny wiechlinowate [z łac. Poaceae (R. Br.) Barnh.]. Roślina zwyczajowo określana jest szpelcem lub orkiszem. Orkisz zawiera gluten, w tym białka glutenowe o nazwie glutenina i gliadyna. Stąd też otręby orkiszowe nie powinny być spożywane przez osoby z nietolerancją glutenu.

Polecamy: Orkiszowa dieta oczyszczająca według św. Hildegardy: zasady i przepisy

Zobacz nasz film i poznaj najlepszy przepis na babeczki orkiszowe:

Zobacz film: Babeczki orkiszowe - przepis Damiana Kordasa. Źródło: 36,6.

Otręby orkiszowe – właściwości i zastosowanie prozdrowotne

Otręby orkiszowe mają liczne właściwości prozdrowotne. Stanowią doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który pęczniejąc w żołądku, zmniejsza uczucie głodu. Reguluje rytm wypróżnień i zapobiega zaparciom, gdyż skutecznie przyspiesza perystaltykę jelit i pasaż treści przez przewód pokarmowy. Korzystne działanie otrębów orkiszowych na układ pokarmowy przejawia się dodatkowo w zmniejszaniu ryzyka zachorowania na raka jelita i pobudzaniu wydzielania żółci. Otręby orkiszowe są niskokaloryczne, w związku z czym poleca się spożywanie ich osobom znajdującym się na diecie redukcyjnej. Wspomagają usuwanie z organizmu szkodliwych substancji i działają ochronnie na florę bakteryjną jelit.

Otręby orkiszowe dostarczają wielu składników mineralnych (potasu, sodu, magnezu, wapnia, żelaza) i witamin (zwłaszcza z grupy B) niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkt ten reguluje poziom glukozy i cholesterolu we krwi oraz obniża ciśnienie tętnicze krwi. W związku z tym wzmacnia serce i chroni przed rozwojem miażdżycy. Dodatkowo poprawia koncentrację i aktywność mózgu. Orkisz wpływa wzmacniająco i regenerująco na organy wewnętrzne, przez co usprawnia ich pracę. Ze względu na zawartość niacyny wykazuje korzystne oddziaływanie na pracę układu hormonalnego. Obecność tiaminy zaś zapewnia redukcję poziomu stresu i ogranicza niekorzystne skutki działania stresorów.

Polecamy: Kasza orkiszowa - archaiczny produkt powraca do diety. Właściwości, wartości odżywcze, kalorie, indeks glikemiczny, przepisy

Jak zacząć jeść zdrowo? Dowiesz się tego z naszego filmu:

Zobacz film: Jak jeść zdrowo? Źródło: Stylowy Magazyn.

Zastosowanie w kosmetyce

Otręby orkiszowe to częsty składnik domowej roboty maseczek na twarz, które wykazują działanie wygładzające i natłuszczające. Dodatkowo chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Maseczka jest bardzo prosta w przygotowaniu. Wystarczy połączyć 2 łyżki otrąb z 4 łyżkami kwaśnej śmietany. Po dokładnym wymieszaniu miksturę odstawia się na kilka minut, po czym nakłada na uprzednio oczyszczoną twarz. Maseczkę pozostawia się na skórze przez około 20 minut, a następnie zmywa letnią wodą.

Wartości odżywcze otrąb orkiszowych

Wartość odżywcza otrębów orkiszowych w 100 g produktu przedstawia się następująco:

wartość energetyczna 278 kcal,
białko  19 g,
 węglowodany 20 g,
 błonnik pokarmowy 41 g,
 tłuszcze  4,5 g, w tym kwasy tłuszczowe nasycone to 0,9 g.

Jak jeść otręby orkiszowe?

Istnieje wiele przepisów na wykorzystanie otrębów orkiszowych. Najczęściej spożywa się je na śniadanie, gotując na mleku czy wodzie lub dodając do jogurtu, kefiru lub maślanki. W sztuce kulinarnej otręby orkiszowe stanowić mogą dodatek do wypieków, a zwłaszcza ciasteczek zbożowych, sałatek, kotletów mielonych, pulpetów, czy posłużyć do panierowanego mięsa i warzyw. Należy jednak pamiętać o stopniowym włączaniu otrąb do menu.

Przepis na musli z otrębami orkiszowymi

Jednym z popularniejszych sposobów spożycia otrębów orkiszowych jest musli, które sprawdzi się na śniadanie czy smaczną przekąskę w ciągu dnia. Z poniższego przepisu uzyska się ilość musli do kilkukrotnego użycia. Niezbędne składniki: 180 g otrąb orkiszowych, 60 g nasion amarantusa, 150 g posiekanych orzechów pekan, 100 g nasion słonecznika, 200 g naturalnego miodu, garść żurawiny, 2 łyżki klarowanego masła. Wszystkie suche składniki z wykluczeniem żurawiny należy dokładnie wymieszać w misce. W rondlu podgrzewa się miód i masło. Po uzyskaniu jednolitej płynnej konsystencji dodaje się do miski z suchymi składnikami i miesza, by lekko się posklejały. Na blachę z piekarnika wyłożoną papierem do pieczenia rozprowadza się powstałą masę i piecze przez około 20 minut w 160ᵒC. Międzyczasie należy pamiętać o kilkakrotnym przemieszaniu musli. Po ostudzeniu do mieszanki dodaje się żurawinę. Musli należy przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku.

Otręby orkiszowe są dość powszechnie spotykanym produktem. Nabyć je można w sklepach ze zdrową żywnością i w większych sklepach spożywczych. Za opakowanie 500 g zapłaci się około 8 zł.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
5
0
Polecamy
Amarantus – zboże XXI wieku. Właściwości i sposób przyrządzania
Amarantus – zboże XXI wieku. Właściwości i sposób przyrządzania Dzień Dobry TVN
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik?
Dania ze słonecznikiem zwycięzcy MasterChefa, Mateusza Zielonki. Dlaczego warto jeść słonecznik? Dzień Dobry TVN
Co to jest pszenica durum? Wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne pszenicy durum
Co to jest pszenica durum? Wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne pszenicy durum TVN zdrowie
Co to jest miłka abisyńska? Właściwości prozdrowotne i wartości odżywcze ziarna teff
Co to jest miłka abisyńska? Właściwości prozdrowotne i wartości odżywcze ziarna teff TVN zdrowie
Komentarze (1)
Nie przegap
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
Woda w uchu po basenie lub kąpieli – jak ją usunąć i odetkać ucho?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Syrop z mięty na zimę – jakie ma właściwości? Jak go przygotować?
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Alzheimer w młodym wieku - przyczyny, pierwsze objawy i kolejne etapy choroby
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Czy przed okresem można zajść w ciążę? Zapłodnienie przed miesiączką
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?
Strup – jak się go pozbyć? Jak przyspieszyć gojenie?