Polub nas na Facebooku
Czytasz: Oligofruktoza - prebiotyk obecny w żywności. Syrop oligofruktozowy - gdzie go kupić?
menu
Polub nas na Facebooku

Oligofruktoza - prebiotyk obecny w żywności. Syrop oligofruktozowy - gdzie go kupić?

Zdrowy i nagi kobiecy brzuch na jasnym tle.

Fot. DUEL / Getty Images

Oligofruktoza występuje w produktach pochodzenia roślinnego, m.in. w cykorii, bananach, pomidorach i czosnku. Wykazuje korzystny wpływ na zdrowie przyczyniając się np. do poprawy wchłaniania minerałów: wapnia, magnezu i cynku. Syrop oligofruktozowy może być stosowany jako zamiennik cukru np. do domowych wypieków. 

Oligofruktoza zaliczana jest do substancji balastowych występujących w żywności, czyli nie podlegających trawieniu w przewodzie pokarmowym. Wspomaga procesy trawienne oraz obniża poziom lipidów we krwi. Wykazuje właściwości prebiotyczne polegające na pobudzaniu rozwoju korzystnej flory bakteryjnej jelit.

Oligofruktoza - co to jest? Oligofruktoza z inuliny

Oligofruktoza jest rozpuszczalną substancją balastową składającą się z długołańcuchowych cząsteczek, które zbudowane są z kilkunastu jednostek fruktozy. Związek ten nie jest trawiony w jelicie cienkim, co oznacza, że nie przedostaje się z przewodu pokarmowego do krwi. Trafia natomiast do jelita grubego, gdzie wykazuje wiele korzystnych właściwości zdrowotnych. Oligofruktoza należy do prebiotyków wspierających naturalną, fizjologiczną mikroflorę jelit. W różnych źródłach oligofruktoza występuje również pod inną nazwą - fruktooligosacharyd. Związkiem o podobnej budowie do oligofruktozy jest inulina, która składa się ze znacznie większej liczby jednostek fruktozy. Naturalnymi źródłami oligofruktozy i inuliny są surowce roślinne, np.: pomidory, banany, cykoria, czosnek, por, szparagi, mniszek lekarski, słonecznik bulwiasty.

Oligofruktoza - właściwości i działanie

Oligofruktoza jest prebiotykiem, dzięki czemu wykazuje wiele korzystnych właściwości dla organizmu. Prebiotyki są nietrawionymi przez enzymy przewodu pokarmowego składnikami występującymi w żywności. Ich podstawową rolą jest stymulowanie wzrostu pożytecznej mikroflory jelitowej bytującej w okrężnicy, czyli w największym odcinku jelita grubego. Oligofruktoza po przedostaniu się do przewodu pokarmowego człowieka zwiększa masy kałowe, ułatwiając ich przesuwanie się. Dzięki temu przeciwdziała uciążliwym zaparciom i skraca czas kontaktu substancji toksycznych i zbędnych produktów przemiany materii ze ścianami jelit. Oligofruktoza wspiera procesy trawienne zapobiegając różnym dolegliwościom żołądkowo-jelitowym. Wykazuje również korzystne działanie na układ kostny przyczyniając się do poprawy wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego. Może być wykorzystywana jako związek wspierający leczenie osteoporozy zaliczanej do chorób cywilizacyjnych.

Oligofruktoza pozytywnie wpływa na absorpcję nie tylko wapnia, ale także innych minerałów, takich jak: magnez, żelazo, miedź i cynk. Ten prebiotyczny związek redukuje poziom “złego” cholesterolu w surowicy krwi zmniejszając ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, m.in. miażdżycy, która może doprowadzić do zawału serca i udaru mózgu. Oligofruktoza wykazuje właściwości antykancerogenne chroniąc przed rozwojem nowotworów jelit. Wspomaga funkcjonowanie układu immunologicznego przyczyniając się do wzmocnienia naturalnej odporności organizmu.

Oligofruktoza - kiedy wskazane jest jej większe spożycie?

Produkty zawierające oligofruktozę oraz inne substancje o właściwościach prebiotycznych powinny stanowić składnik codziennego, zróżnicowanego jadłospisu. Zwiększone spożycie oligofruktozy, inuliny i innych prebiotyków jest wskazane osobom należącym do grupy ryzyka lub chorującym na: miażdżycę, choroby serca, osteoporozę. Związki prebiotyczne powinny w dużych ilościach pojawić się w diecie osób z osłabioną odpornością, podwyższonych poziomem cholesterolu we krwi, nadwagą lub otyłością oraz nawracającymi problemami trawiennymi i zaparciami. Oligofruktoza jest szczególnie zalecana w okresie po antybiotykoterapii lub po biegunkach, gdyż przyczynia się do szybkiego odbudowania uszkodzonej mikroflory jelitowej.

Oligofruktoza - czy jest bezpieczna?

Dzienna dawka oligofruktozy, która wykazuje korzystny wpływ zdrowotny na organizm człowieka wynosi od 3 do 6 g. Spożycie fruktooligosacharydów w ilości przekraczającej 4 g przyczynia się do wzrostu pożytecznych bakterii jelita grubego, m.in. Bifidobacterium. Nadmierna ilość oligofruktozy w diecie (u kobiet dawka 49 g na dobę, u mężczyzn - 44 g na dobę) może powodować pewne objawy niepożądane, takie jak dolegliwości żołądkowe i biegunki.

Syrop oligofruktozowy - czym jest i gdzie kupić?

Syrop oligofruktozowy jest produktem dostępnym w sklepach ze zdrową żywnością, drogeriach i marketach. Ma słodkość odpowiadającą od 30% do 50% słodkości tradycyjnego cukru białego. Syrop oligofruktozowy może być stosowany jako zamiennik cukru, nadaje się również jako dodatek do domowych wypieków. Dużą popularność zyskał syrop oligofruktozowy pozyskiwany z południowoamerykańskiej rośliny bulwiastej o nazwie yacon. Do produkcji syropu yacon wykorzystuje się bulwy rośliny o największej zawartości fruktooligosacharydów. Syrop oligofruktozowy yacon dostarcza o połowę mniej kalorii w porównaniu z tradycyjnym białym cukrem. Dzięki zawartości fruktooligosacharydów nie powoduje nagłego wzrostu poziomu cukru we krwi, dlatego może być stosowany przez diabetyków.

Oligofruktoza w kawie i innych produktach

Oligofruktoza dodawana jest do kaw rozpuszczalnych jako substancja nadająca lekko słodkawy smak. Zawartość oligofruktozy w produkcie wspiera procesy trawienne, a także pomaga w utrzymaniu zdrowych i mocnych kości oraz zębów. Oligofruktoza naturalnie występuje w cykorii, której prażony korzeń znajduje zastosowanie w produkcji kawy. Oligofruktoza i inulina w Unii Europejskiej są zaklasyfikowane jako składniki żywności. W Stanach Zjednoczonych funkcjonują jako bezpieczne dodatki do produktów żywnościowych. Oligofruktoza wykorzystywana jest m.in. w produkcji wypieków, potraw mięsnych i produktów mlecznych, takich jak: jogurty, sery, desery oraz dipy. 

Zobaczcie, jakie są zdrowe zamienniki cukru. Można zamienić niezdrowe substancje w diecie na coś lepszego!

Zobacz film: Zdrowe zamienniki cukru. Źródło: 36,6


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
32
4
Polecamy
Stewia - zdrowa alternatywa dla cukru.
Stewia - właściwości i jak jej używać?
Stewia - zdrowa alternatywa dla cukru. Stewia - właściwości i jak jej używać? Dzień Dobry TVN
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu.
Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana
Żurawina – zdrowie zaklęte w owocu. Jakie właściwości ma ta roślina i przez kogo powinna być stosowana Dzień Dobry TVN
Żywność funkcjonalna - definicja i przykłady żywności funkcjonalnej
Żywność funkcjonalna - definicja i przykłady żywności funkcjonalnej TVN zdrowie
Inulina – co to jest?
Właściwości zdrowotne i wykorzystanie w kuchni
Inulina – co to jest? Właściwości zdrowotne i wykorzystanie w kuchni TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?