Polub nas na Facebooku
Czytasz: Ogórek - kalorie, witaminy, wartości odżywcze
menu
Polub nas na Facebooku

Ogórek - kalorie, witaminy, wartości odżywcze

Ogórek pokrojony w plastry.

Fot. xxmmxx / Getty Images

Ogórek to warzywo, które w 97 proc. składa się z wody. W składzie ogórka znajdziemy także flawonoidy, luteinę, potas i kwas kawowy. Warzywo świetnie sprawdzi się w upały, a musicie wiedzieć, że ma także zastosowanie w kosmetyce. 

Ogórek w uprawie występuje w trzech wariantach:

  • ogórek gruntowy - ma szorstką skórkę pokrytą włoskami, jest mniejszy i nadaje się do kiszenia;
  • korniszony – są to ogórki niewielkich rozmiarów, nie przekraczają 6 cm i świetnie nadają się do marynowania;
  • ogórki szklarniowe – rosną nawet do 30 cm i mają gładką skórkę, pozbawioną chropowatości. Najczęściej wykorzystuje się je do sałatek.

Ogórek jest warzywem, które aż w 97 proc. składa się z wody, zawiera także bardzo dużo błonnika pokarmowego oraz bardzo mało kalorii - na 100 gramów znajdziemy zaledwie 14 kcal. Większość cennych składników zawiera skórka ogórka, a nie ich miąższ, zatem powinno się je spożywać po dokładnym umyciu, ale bez obierania!

Ogórek - właściwości odżywcze i zdrowotne

Spożywanie ogórka pomaga nawodnić organizm, a także zniwelować problemy trawienne, a dokładniej zgagę i zaparcia. Ogórki zawierają w swoim składzie bardzo długo błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego, a także zapewnia uczucie sytości na długo. Ogórki, z racji dużej zawartości wody, działają także lekko moczopędnie. 

Naukowcy wskazują także, że ogórki mogą być pomocne w walce z komórkami nowotworowymi. Kukurbitacyny zawarte w ogórkach to związki odpowiedzialne za gorzkawy smak ogórków i mogą one chronić organizm przed rozwojem nowotworu trzustki. Udowodniono tajże, że kukurbitacyny hamują rozwój komórek odpowiedzialnych za raka prostaty. Za antynowotworowe działanie ogórków odpowiedzialne są także trzy rodzaje lignanów (lariciresinol, secoisolariciresinol i pinoresinol). W ogórku znajdziemy także flawonoidy, luteinę i kwas kawowy oraz stosunkowo dużą ilość potasu, dlatego ogórka mogą bez przeszkód spożywać osoby z nadciśnieniem tętniczym i chorobami serca. 

Polecamy: Naturalne źródła potasu i jego rola w organizmie

Czy lubisz ogórki?

Zagłosuj, jeśli chcesz zobaczyć wyniki

Ogórek ze skórką - kalorie i witaminy

W ogórku znajdziemy wspomniany już potas, a także witaminy z grupy B, witaminy A,C i K. Ogórek dostarczy nam także magnezu i fosforu i bardzo mało kalorii! Ze względu na swoje właściwości ogórek jest polecany osobom, które spożywają dużo soli i żywności przetworzonej, ze skłonnościami do nadmiernego magazynowania wody w organizmie. Woda zawarta w ogórkach może pomóc w pozbyciu się obrzęków i oczyszczeniu ciała z toksyn. Spożywanie ogórków przyspiesza także metabolizm.

100 g 14 kcal 
Białko  0,7 g
Węglowodany  2,4 g
Błonnik  0,5 g
Potas  136 mg
Witamina B5 0,240 mg
Witamina B9 14 µg
Witamina C 3,2 mg
Witamina K 7,2 µg
Witamina A 72 I.U.
Magnez  12 mg
Fosfor 21 mg

Panuje przekonanie, że ogórka nie powinno się łączyć z innymi warzywami, a w szczególności z pomidorem. Wszystko przez zawarty w nim enzym - askorbinazę, która niszczy witaminę C. Działanie askorbinazy zostaje zniwelowane w kwaśnym środowisku, zatem wystarczy skropić sałatkę octem winnym. Czy ogórka można łączyć z pomidorem? Więcej dowiecie się z filmu:

Zobacz film: Czy to prawda, że nie można łączyć ogórka z pomidorem? Źródło: 36,6

Ogórki kiszone

Ogórki kiszone lub korniszony mają jeszcze mniej kalorii i dostarczają nam kwas mlekowy, będący pożywką dla dobrych bakterii bytujących w naszym układzie pokarmowym. Kiszone warzywa dostarczają nam mniej cukrów niż surowe, są lekkostrawniejsze. Ogórki można zastosować także w przemyśle kosmetycznym. 

Ogórka można wykorzystać także w kosmetyce. Zobaczcie, jak przygotować z niego oczyszczający tonik do twarzy:

Zobacz film: Oczyszczający tonik z ogórka. Źródło: Klinika urody 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Polecamy
Arbuz - owoc doskonały na upały
Arbuz - owoc doskonały na upały Dzień Dobry TVN
Brokuły mają mało kalorii i są pyszne! Dlaczego warto je jeść?
Brokuły mają mało kalorii i są pyszne! Dlaczego warto je jeść? Dzień Dobry TVN
Pomidory – odmiany, wartości odżywcze, właściwości
Pomidory – odmiany, wartości odżywcze, właściwości TVN zdrowie
Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania. Wartości odżywcze pora
Por - właściwości warzywa, przeciwskazania do spożywania. Wartości odżywcze pora TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Czym jest detektor tętna płodu i jak działa? Od kiedy można go używać?
Czym jest detektor tętna płodu i jak działa? Od kiedy można go używać?
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?