Polub nas na Facebooku
Czytasz: Niezwykłe właściwości zdrowotne kompotu z suszu

Niezwykłe właściwości zdrowotne kompotu z suszu

Zainteresował Cię ten artykuł?
NAN

Fot.: hdesert / stock.adobe.com

Podczas tradycyjnych świąt nie może zabraknąć kompotu z suszu. Bardzo dobrze – kompot jest bowiem bardzo zdrowy! Co zawiera tradycyjny kompot z suszu? Jak go przygotować?

Kompot wykonuje się z suszonych jabłek, gruszek i śliwek. Warto pominąć często dodawany cukier - nie jest on niezbędny, a bardzo niezdrowy. Pity w dużych ilościach łagodzi uczucie niestrawności – przyspiesza perystaltykę jelit, zapewnia szybsze uczucie sytości oraz poprawia trawienie. Znajdujące się w nim kwasy owocowe sprzyjają rozwojowi dobrych bakterii w jelitach, zawiera także dużo błonnika pokarmowego.

Warto pamiętać, aby kupować suszone owoce niesiarkowane (dostępne np. w sklepach z ekologiczną żywnością). Niektórzy producenci do procesu suszenia trzymają owoce w dwutlenku siarki przez 20-30 minut. Aby pozbyć się siarki należy susz namoczyć lub sparzyć przed wykorzystaniem go do przygotowania kompotu.

Co takiego ma w sobie kompot z suszu?

Suszone owoce są źródłem witamin: witaminy A, z grupy B, witaminy C, E oraz K. Zawierają także potas, magnez, miedź i żelazo. Warto pamiętać, że suszone owoce zawierają mniej wody niż świeże, przez co są bardziej kaloryczne. 

Na co wpływa kompot z suszu?

  • wzmacnia wzrok
  • poprawia pracę układu nerwowego
  • wzmacnia odporność
  • pomaga na problemy skórne
  • wspomaga proces krzepnięcia krwi
  • poprawia pracę wątroby i jelit
  • poprawia koncentrację
  • wzmacnia serce
  • powoduje uczucie sytości
  • odkwasza układ pokarmowy (suszona gruszka)
  • pomaga na zaparcia

Zawarty w gruszce jod wspomaga pracę tarczycy. Z kolei suszone jabłka polecane są osobom z chorobami układu krążenia, wysokim poziomem złego cholesterolu. Ich spożycie poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci. Wspierają także układ odpornościowy i neutralizują wolne rodniki, co przekłada się na spowolnienie procesu starzenia się komórek w naszym organizmie. Z kolei suszone śliwki (choć dużo bardziej kaloryczne niż świeże) są bogatym źródłem witaminy A i błonnika oraz żelaza i fosforu.

Przepis na kompot

  • 1 kg pokrojonych suszonych owoców (jabłek, gruszek, śliwek, moreli), w mniej więcej równych proporcjach
  • 4 litry wody
  • 1 laska cynamonu
  • kilka goździków
  • gwiazdka anyżu
  • kawałek skórki sparzonej pomarańczy (tylko pomarańczowa część)
  • świeże jabłko
  • 2 - 3 łyżki soku z cytryny

Owoce suszone należy umyć (lub sparzyć), a następnie włożyć do dużego garnka, zalać wodą i moczyć przez około pół godziny. Razem z owocami można też dodać przyprawy: laskę cynamonu, goździki, anyż i skórkę z pomarańczy. Następnie całość zagotować i gotować na małym ogniu przez ok. 10 minut aż owoce zmiękną.

Na koniec gotowania dodajemy pokrojone jabłko, doprawiamy sokiem z cytryny i gotowe! Kompot przed podaniem należy odstawić na około 3 godziny. 

Polecamy: Święta w wersji light - lżejsze odpowiedniki tradycyjnych potraw

Zobacz film: Czy koktajle mogą zastąpić pełnowartościowe posiłki? Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
8
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać?
Jak dbać o skórę zimą, jakie kosmetyki pielęgnacyjne wybrać? Materiał sponsorowany
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Najgroźniejsze dla naszego zdrowia sztuczne barwniki. Gdzie je znajdziemy?
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Aparaty ortodontyczne – rodzaje, zakładanie, higiena i koszty
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
Elektroniczna recepta. Wszystko, co musisz wiedzieć o e-receptach
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
E-zwolnienia lekarskie. Co trzeba wiedzieć o nowym systemie wystawiania L4?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?
Kawa z masłem – jakie ma właściwości? Jak przygotować kawę z masłem?