Polub nas na Facebooku
Czytasz: Nietrzymanie moczu - leczenie przez ćwiczenia
menu
Polub nas na Facebooku

Nietrzymanie moczu - leczenie przez ćwiczenia

Zobacz film: Nietrzymanie moczu - leczenie przez ćwiczenia. Źródło: 36,6

Nietrzymanie moczu to wstydliwy problem, jednak odpowiednie ćwiczenia są w stanie zminimalizować dyskomfort związany z tym stanem.

Problem nietrzymania moczu nie minie sam, wręcz przeciwnie - będzie się pogłębiał. Zazwyczaj pojawia się po 45. roku życia, kiedy spada poziom hormonów płciowych. Może pojawić się jednak wcześniej. Dość często z nietrzymaniem moczu mają problem kobiety zaraz po ciąży. Co ciekawe po ukończeniu 80 lat z problemem nietrzymania moczu boryka się połowa kobiet i jedna trzecia mężczyzn.

Nietrzymanie moczu można podzielić na:

  • wysiłkowe nietrzymanie moczu (podczas wysiłku fizycznego);
  • naglące nietrzymanie moczu (nagły nacisk na pęcherz, nad którym kobieta nie może zapanować);
  • nietrzymanie moczu z przepełnienia (kiedy pęcherz jest pełny).

Nietrzymanie moczu może również występować przemijająco z powodu:

  • zapalenia pęcherza;
  • przyjmowania niektórych leków (np. moczopędne lub rozluźniające mięśnie);
  • picia napojów alkoholowych i zawierających kofeinę (działają moczopędnie);
  • bywa, że cytrusy podrażniają układ moczowy u niektórych pacjentów.

Jak sobie radzić z nietrzymaniem moczu?

Przede wszystkim należy zareagować szybko. Można udać się na konsultację do fizjoterapeuty, który pokaże odpowiednie ćwiczenia wzmacniające mięśnie zwieracza. 

Można także zastosować farmakoterapię, która pomaga uspokoić pęcherz i sprawić, by nie reagował gwałtownie na każdą porcję moczu. Kobiety mogą zdecydować się także na leczenie chirurgiczne.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Ćwiczenia na wzmocnienie mięśni dna miednicy należy wykonywać regularnie - co najmniej 3 razy dziennie przez co najmniej 3 miesiące. Dopiero po takim okresie można oczekiwać poprawy. Im więcej ćwiczymy, tym lepiej dla nas - najlepsze wyniki przynosi ćwiczenie od 6 do 10 razy na dobę.

Jak ćwiczyć? Należy wyobrazić sobie, że próbujemy powstrzymać oddawanie moczu - to właśnie te mięśnie należy ćwiczyć. Przy napinaniu mięśni Kegla powinien być odczuwalny skurcz. Ćwiczenia polegają na napinaniu i rozluźnianiu w różnych rytmach czasowych.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
68
10
Polecamy
Nietrzymanie moczu.
Czy można sobie szybko pomóc?
Jak wygląda terapia uroginekologiczna? 
Nietrzymanie moczu. Czy można sobie szybko pomóc? Jak wygląda terapia uroginekologiczna?  TVN zdrowie
Nietrzymanie moczu – który lekarz je diagnozuje?
Leczenie i ćwiczenia
Nietrzymanie moczu – który lekarz je diagnozuje? Leczenie i ćwiczenia TVN zdrowie
Jak wybrać odpowiednie kulki gejszy?
Radzi Joanna Keszka
Jak wybrać odpowiednie kulki gejszy? Radzi Joanna Keszka Dzień Dobry TVN
Czym są mięśnie Kegla i jak je ćwiczyć?
Czym są mięśnie Kegla i jak je ćwiczyć? Dzień Dobry TVN
Komentarze (0)
Nie przegap
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Współcześni seniorzy są w lepszej kondycji, niż ich rówieśnicy z lat 90. - donoszą fińscy naukowcy
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Poziom cukru we krwi - o jakiej porze dnia go mierzyć i jak odczytywać wyniki?
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Ponad połowa Polaków uważa, że noszenie maseczek szkodzi zdrowiu - wynika z nowego sondażu CBOS
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Kryzysy psychiczne nastolatków. Jak rozpoznać, że dziecko ma problemy i gdzie szukać pomocy
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Para z e-papierosów jest tak samo groźna, jak dym ze zwykłych papierosów
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania
Zdrowa dieta jest ważniejsza, niż szczupła sylwetka - dowodzą najnowsze badania