Polub nas na Facebooku
Czytasz: Najlepsze pory posiłków, czyli kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację?

Najlepsze pory posiłków, czyli kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację?

Zdrowe jedzenie.

Fot. Compassionate Eye Foundatio / Getty Images

Zdrowa dieta to nie tylko pełnowartościowe produkty, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Jak się okazuje duże znaczenie ma również to, o jakiej porze dnia posiłki są spożywane i w jakim odstępie czasu następują po sobie.

Dlaczego warto jeść regularnie?

Aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość potrzebnej do sprawnego funkcjonowania energii, należy jeść od 4 do 5 posiłków w ciągu dnia (w myśl zasady częściej a mniej). Odstęp między nimi powinien wynosić około 3 godziny. Taki sposób odżywiania zapewnia organizmowi stały dopływ energii, witamin i składników mineralnych pod warunkiem, że są to pełnowartościowe posiłki. Dzięki regularnym posiłkom o odpowiedniej wielkości, energia jest wykorzystywana na bieżąco i nie jest magazynowana w formie tkanki tłuszczowej, jak ma to miejsce w czasie głodu. Takie żywienie ma również pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację. Mózg czerpie energię z węglowodanów, a długie przerwy między posiłkami oraz ich zbyt mała ilość w ciągu dnia czy głodówki, obniżają jego wydajność. Dodatkowo, regularne jedzenie zapobiega podjadaniu, napadom głodu i objadaniu się na noc.

Zobaczcie na filmie w jakich porach dnia spalamy najwięcej kalorii:

Zobacz film: W jakich porach dnia spalamy najwięcej kalorii? Źródło: Dzień Dobry TVN

Rozkład posiłków – jak powinien wyglądać?

Podział racji żywieniowej na 4-5 posiłków daje możliwość manipulacji kalorycznością każdego z nich. To pozwala na dostosowanie posiłków w zależności od pory aktywności fizycznej lub intelektualnej w ciągu dnia, np. praca zmianowa, nieregularny czas nauki.

Podział procentowy zapotrzebowania energetycznego przy 4 posiłkach dziennie:

  • Śniadanie – 25 - 30%,
  • II śniadanie – 5 – 10%,
  • Obiad – 35 – 40%,
  • Kolacja – 25-30%.

Przy 5 posiłkach w ciągu dnia:

  • Śniadanie – 25 – 30%.
  • II śniadanie – 5 – 10%,
  • Obiad – 35 – 40%,
  • Podwieczorek 5 – 10%,
  • Kolacja – 15 – 20%.

Śniadanie 6.00 – 10.00 (do godziny po przebudzeniu)

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Nie należy go pomijać lub odwlekać w czasie, gdyż ma to negatywne skutki w funkcjonowaniu organizmu. Po nocy metabolizm jest spowolniony, celem śniadania jest jego pobudzenie. Pomijanie i odwlekanie śniadania powoduje przejście organizmu w tryb oszczędnego gospodarowania energią, przemiana materii spowalnia jeszcze bardziej, co sprzyja magazynowaniu się tkanki tłuszczowej. Zwiększa się również ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych. Dotyczy to stężenia glukozy i insuliny we krwi. Pogorszenie tych parametrów ma bezpośredni wpływ na prawdopodobieństwo wystąpienia chorób sercowo – naczyniowych, cukrzycy typu II oraz zespołu metabolicznego.

Zalety jedzenia śniadań:

  • Przyśpieszony metabolizm.
  • Dostarczają energię, pobudzają organizm do działania.
  •  Zapewniają dobre samopoczucie, spadek nastrojów depresyjnych.
  • Brak uczucia głodu, brak chęci na podjadanie w ciągu dnia.
  • Poprawa koncentracji i pamięci krótkotrwałej.
  • Zmniejszenie ryzyka wystąpienia nadwagi, otyłości, chorób układu sercowo – naczyniowego, cukrzycy typu II, zespołu metabolicznego.
  • Niższy poziom cholesterolu całkowitego i trójglicerydów we krwi.
  • Każdy następny posiłek jest lepiej trawiony.

Z czego powinno się składać pożywne śniadanie?

  • Pełnowartościowe białko, np. chuda wędlina, jaja, pełne mleko i jego przetwory, jogurt naturalny.
  • Pełnowartościowe węglowodany, np. ciemne pieczywo, otręby pszenne, płatki owsiane.
  • Warzywa najlepiej surowe, są źródłem błonnika, który wspiera układ trawienny.
  • Owoce, najlepiej takie, które mają niski indeks glikemiczny, np. gruszka, jabłko, truskawki, maliny.

II śniadanie 11.00 – 12.00

Drugie śniadanie zalecane jest dla osób, u których przerwa między śniadaniem a obiadem wynosi około 5-6 godzin. Zbyt długa przerwa między posiłkami powoduje obniżenie koncentracji uwagi, ociężałość, zmęczenie i osłabienie. Mogą być to owoce świeże lub suszone, warzywa z dodatkiem lekkiego sosu, garść orzechów lub migdałów.

Obiad 13.00 – 15.00

W tych godzinach układ pokarmowy jest najbardziej aktywny i pracuje najwydajniej pobierając z jedzenia najwięcej witamin i składników mineralnych. Obiad powinien zawierać w sobie węglowodany złożone w celu utrzymania odpowiedniego poziomu energii do końca dnia, białka i warzyw. Spożycie obiadu zbyt późno (często jest to zbyt duża porcja), skutkuje sennością i pojawia się ochota na przekąskę w postaci czegoś słodkiego.

Podwieczorek 16.00 – 18.00

Podobnie jak w drugim śniadaniu, powinien być lekki i nie duży, np. koktajl owocowo – warzywny.

Kolacja 19.00 – 21.00 (2 – 3 godziny przed snem)

Kolacja powinna być lekkostrawna, ponieważ metabolizm na wieczór zwalnia. Gdy ostatni posiłek będzie ciężki i zbyt obfity może być nie do końca strawiony, co spowoduje odłożenie kolacji w formie tkanki tłuszczowej. Lekką kolacją będzie, np. pieczona ryba z dodatkiem warzyw czy sałatka warzywna z serem feta, garścią makaronu pełnoziarnistego z lekkim sosem na bazie jogurtu.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia
Najbrudniejsze rzeczy świata, których dotykasz każdego dnia Materiał sponsorowany
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Domowe sposoby na ból i zapalenie ucha. Jak leczyć u dziecka i u dorosłego?
Usuwanie (wyrywanie) ósemek – szczękościsk, ból i opuchlizna po usunięciu ósemki
Usuwanie (wyrywanie) ósemek – szczękościsk, ból i opuchlizna po usunięciu ósemki
Płukanie uszu – czy można bezpiecznie czyścić uszy domowymi sposobami?
Płukanie uszu – czy można bezpiecznie czyścić uszy domowymi sposobami?
Krosty na języku – o czym mogą świadczyć? Przyczyny i leczenie białych i czerwonych krost na języku
Krosty na języku – o czym mogą świadczyć? Przyczyny i leczenie białych i czerwonych krost na języku