Polub nas na Facebooku
Czytasz: Najgorsza i najlepsze połączenia żywieniowe. Jak przygotować posiłek idealny?
menu
Polub nas na Facebooku

Najgorsza i najlepsze połączenia żywieniowe. Jak przygotować posiłek idealny?

zdrowe jedzenie

Fot: Enrique Díaz 7cero / gettyimages.com

Specjaliści podkreślają, że na naszych talerzach powinny dominować warzywa. Pozostała część to miejsce na mięso i produkty zbożowe. Nawet jeśli uda nam się zadbać o właściwe proporcje, to nie każde połączenie bardzie dla nas wartościowe. Na co zwrócić uwagę? Co wolno ze sobą zestawić na talerzu, a co nigdy nie powinno się ze sobą spotkać?

Piramida zdrowego żywienia jasno pokazuje, co i w jakich proporcjach powinniśmy jeść, aby nasz organizm działał prawidłowo. Nie ma na niej jednak informacji, co można ze sobą połączyć, aby posiłek był najbardziej wartościowy. A szkoda, bo błędy zdarzają na się bardzo często. O ile niektóre połączenia żywieniowe spowodują jedynie utratę substancji odżywczych, to inne mogą być groźne dla zdrowia.

Czego ze sobą nie łączyć?

  • Pomidor i zielony ogórek

To chyba najczęściej popełniany błąd. Zestawienie pomidora i świeżego ogórka sprawia, że organizm nie może przyswoić zawartej w pomidorze witaminy C. Dlaczego tak się dzieje?

Ogórek zawiera askorbinazę. Już jedna łyżka tego związku wystarczy, aby zniszczyć całą witaminę C, którą ma pomidor – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, dietetyczka.

Dlatego jeśli chcemy zjeść pomidora i ogórka to sięgnijmy po korniszona lub ogórka koszonego.

Warto zaznaczyć, że witamina C jest bardzo silnym antyoksydantem. Związki te zwalczają wolne rodniki, które mogą przyczynić się do rozwoju zmian nowotworowych.

Jeśli planujemy grilla zadbajmy o to, aby obok mięsa znalazł się właśnie pomidor (lub papryka) bogaty w witaminę C. Dodatkowo jest ona niezbędna do tego, aby organizm przyswoił żelazo zawarto w mięsie.

  • Biały ser i pomidor

Co jest złego w tym połączeniu? Otóż zawarte w pomidorach kwasy -cytrynowy, jabłkowy, chlorogenowy i kumarynowy - łączą się za wapniem.

W ten sposób powstają kryształy, które mogą odkładać się w stawach. Zbyt częste spożywanie białego serca w połączeniu z pomidorem może przyczynić do rozwoju, np. dny moczanowej – mówi specjalistka.

  • Herbaty z cytryną

W liściach herbaty znajduje się glin, a w cytrynie kwas cytrynowy. W ten sposób powstaje glinian cytrynu, który może być niebezpieczny dla zdrowia. Badania pokazują, że glinian cytrynu może przyczynić się i przyspieszyć rozwój choroby Alzheimera.

Zobacz film i dowiedz się jak jeść zdrowo i smacznie:

Zobacz film: Jak jeść zdrowo? Źródło: Stylowy Magazyn

Warto zaznaczyć, że związek ten wytrąca się tylko wtedy, gdy cytryna ma bezpośredni kontakt z liśćmi herbaty. Jeśli do zaparzonej już herbaty – bez fusów – dodamy cytrynę związek nie powstanie – mówi dietetyczka.

  • Herbata o ciasto drożdżowe

Drożdże są doskonałym źródłem witamin z grupy B. To dzięki nim skóra jest piękna i lepiej radzimy sobie ze stresem. Niestety w połączeniu z herbatą niewiele z nich zostaje.

Garbniki, które występują w herbacie łączą się z witaminami z grupy B, a to sprawia, że organizm gorzej je przyswaja – mówi specjalistka.

  • Czerwone mięso z czerwonym winem

Nie ma znacznie czy dodajemy do sosu czy popijamy przy obierze. Garbiki, które występują w czerwonym winie łączą się z żelazem hemowym, czyli tym najbardziej wartościowym, przez co organizm nie może go przyswoić.

  • Ryby z warzywami krzyżowymi

Ryba z kapustą czy brokułem to jedno z popularniejszych połączeń i niestety, niezbyt zdrowych. Zawarte w warzywach krzyżowych związki łączą z jodem i blokują jego przyswajanie. Z takiego połączenia powinny zrezygnować przede wszystkim te osoby, które mają problemy z tarczycą.

Co trzeba ze sobą łączyć?

  • Kasza gryczany i mięso

Mięso zawiera witaminę B6. Uczestniczy ona w procesach krwiotwórczych oraz odpowiada za metabolizm aminokwasów. Aby organizm mógł ją przyswoić niezbędny jest magnez, a tego bardzo dużo ma kasza gryczana.

  • Banan i produkty mleczne

Banany zawierają przede wszystkim witaminy z grupy B, które mają korzystny wpływ na układ nerwowy. W połączeniu z produktami mlecznymi i zawartym w nim magnezie organizm lepiej przyswaja witaminy z grupy B. Ale to nie koniec.

Takie połączenie pozwala się uspokoić i wyciszyć – mówi dietetyczka.

Taki mleczny koktajl dobrze jest wypić na słońcu. Dlaczego?

Dzięki witaminie D, którą organizm wytwarza dzięki promieniom słonecznym, lepiej przyswajany jest wapń obecny w mleku czy kefirze – dodaje.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
2
0
Polecamy
Warzywa i owoce to podstawa diety.
Dlaczego trzeba ich jeść jak najwięcej? 
Warzywa i owoce to podstawa diety. Dlaczego trzeba ich jeść jak najwięcej?  Dzień Dobry TVN
5 najzdrowszych zup.
Dlaczego warto na stałe wprowadzić je do menu?
5 najzdrowszych zup. Dlaczego warto na stałe wprowadzić je do menu? Dzień Dobry TVN
Chcesz zrezygnować z jedzenia mięsa?
Sprawdź, czym je zastąpić!
Chcesz zrezygnować z jedzenia mięsa? Sprawdź, czym je zastąpić! TVN zdrowie
Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno?
Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Niedobór witaminy C – przyczyny. Sposoby uzupełniania kwasu askorbinowego
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Czym jest zapaść krążeniowa? Przyczyny, objawy i leczenie
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Regulują poziom cukru, wspomagają odchudzanie, a także poprawiają nastrój. Dlaczego warto jeść daktyle?
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Idealna pora na rodzeństwo dla jedynaka
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Kawa z kardamonem ‒ właściwości i najlepsze przepisy 
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie
Rwa barkowa - przyczyny, ćwiczenia, objawy, leczenie, trwanie