Polub nas na Facebooku
Czytasz: Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?
menu
Polub nas na Facebooku

Nadmiar witaminy C – czy stanowi zagrożenie dla zdrowia?

pomarańczowe tabletki na białym talerzu ułożone w kształcie litery c

Fot. Elenakirey / Getty Images

Nadmiar witaminy C w większości przypadków nie jest szkodliwy dla zdrowia. Wyjątek może stanowić codzienne, przewlekłe przyjmowanie witaminy C w dawkach przekraczających 1000 mg na dobę.

Nadmiar witaminy C zazwyczaj nie jest szkodliwy dla zdrowia. Witamina C rozpuszcza się w wodzie, co oznacza, że jest wydalana wraz z nim. Nadmiar witaminy C objawiać się może m.in. występowaniem biegunki.

Czym jest dla organizmu witamina C?

Redakcja poleca:
OCZYwiście dieta. Co jeść, żeby mieć dobry wzrok?  Materiał sponsorowany
Dlaczego się topimy? Ratownik: zawodzą nas umiejętności i... psychika
10 zdrowotnych właściwości kardamonu. Na problemy trawienne i na potencję!

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, zaliczana jest do silnych przeciwutleniaczy. Organizm człowieka nie jest w stanie sam wytworzyć tego antyoksydantu. W związku z tym istnieje potrzeba jego dostarczania z zewnątrz. Nadmiar witaminy C rzadko daje skutki uboczne, ponieważ na ogół obserwuje się jej niedobór. Suplementacja witaminą C jest zatem niezbędna, ponieważ pełni ona kluczowe funkcje w wielu procesach, m.in. uszczelnia naczynia krwionośne, obniża ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu, reguluje pobudzanie leukocytów do walki z drobnoustrojami, przyspiesza gojenie się ran, pobudza wydzielanie kolagenu, hamuje krwawienie z dziąseł, a także spowalnia procesy starzenia się skóry. Dziennie spożycie witaminy C określa się na poziomie 70–90 mg.

Nadal powszechny jest mit mówiący o tym, że witamina C jest niezbędna podczas przeziębienia. Dlatego w okresie jesienno-zimowym jest nieodłącznym kompanem prawie każdego Polaka. Nie jest to do końca prawda. Badania przeprowadzone w 2007 r. wykazały, że przyjmowanie witaminy C nie zawsze skraca czas infekcji i łagodzi objawy przeziębienia. U dzieci działa jednak nieco lepiej niż u dorosłych.

Witamina C wspiera układ odpornościowy poprzez zwiększenie ruchliwości komórek układu immunologicznego NK (natural killers) oraz limfocytów T i B. Komórki te mają zdolność niszczenia patogenów.

Zobaczcie, jaka jest skuteczność działania witamin C na filmie poniżej:

Zobacz film: Jaka jest skuteczność witaminy C. Źródło: Wiem, co jem 

Skutki nadmiaru witaminy C w organizmie człowieka

Nadmiar witaminy C daje skutki najczęściej mało dolegliwe. Spożywanie ilości większej niż 1000 mg może wiązać się z problemami natury gastrycznej. Po pierwsze nadmiar witaminy C wywołuje biegunkę, szczególnie gdy jednorazowo przyjmie się zbyt dużą ilość. Po drugie może powodować lekki dyskomfort i ból brzucha. Czasami nadmiar witaminy C skutkuje wysypką na skórze.

Ważne jest, aby nie przyjmować witaminy C przy poważnej niewydolności nerek. Pomimo że zbyt duża jej ilość wydalana jest z moczem, to badania kliniczne dowiodły, iż przewlekłe przyjmowanie witaminy C w dawce większej niż 1000 mg może zakończyć się powstawaniem kamieni nerkowych. Dzieje się tak, ponieważ w drogach moczowych witamina C przekształca się w kwas szczawiowy, który wytrąca się wraz z wapniem w postaci kamieni. U osób, które cierpią na anemię sierpowatą, wysokie stężenia witaminy C mogą wywołać ostry kryzys komórek sierpowatych (sytuacja kiedy czerwone krwinki są zniekształcone i przez to blokują naczynia krwionośne).

Komu potrzebna jest witamina C?

Niektóre rośliny i zwierzęta (psy i koty) mogą same syntetyzować witaminę C. Niestety ludzie nie mają takiej umiejętności. Zapotrzebowanie na znany antyoksydant różni się w zależności od kraju i klimatu. Jednakże istnieje grupa osób, które potrzebują jej szczególnie dużo (około 20–40 mg więcej niż osoby bez wskazań): palacze, alkoholicy, diabetycy, osoby otyłe oraz z nadciśnieniem tętniczym, prowadzące stresujący tryb życia, kobiety w ciąży i stosujące antykoncepcję hormonalną. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C mają również ludzie, którzy uprawiają sport lub często trenują, cierpią z powodu grypy żołądkowej lub zatrucia.

Czym grozi niedobór witaminy C?

Niedobory kwasu askorbinowego powodują przede wszystkim szkorbut, czyli gnilec. Choroba ta występuje dzisiaj bardzo rzadko. W przeszłości była to choroba marynarzy (szacuje się, że we flocie brytyjskiej na szkorbut zmarło około miliona marynarzy) oraz więźniów np. zesłanych na Sybir. Objawiała się krwawieniem z dziąseł, patologicznymi złamaniami, osłabieniem całego organizmu, wypadaniem włosów oraz bólem kości i stawów.

Witamina C w żywności

Witaminy C jest najwięcej w produktach roślinnych. Oczywiście jej dokładne stężenie uzależnione jest od rodzaju uprawy, gruntów i pielęgnacji. Co ciekawe, ilość witaminy C w owocach i warzywach może różnić się ze względu na pochodzenie uprawy. Dowiedziono, że banany, które rosną w Pakistanie, są wyjątkowo bogate w kwas askorbinowy, a te ze Stanów Zjednoczonych już niekoniecznie. Wbrew powszechnej opinii, cytryny nie są owocami, które zawierają najwięcej witaminy C. Szczególnie dużo można jej znaleźć z kolei w rokitniku, zielu pokrzywy, szczypiorku oraz lebiodce pospolitej. Bogate w witaminę C są papryka, kalarepa i brukselka oraz owoce dzikiej róży i czarnej porzeczki.


Bibliografia:

1. Witamina C – budowa, właściwości, funkcje i występowanie. Katarzyna Janda, Magdalena Kasprzak, Jolanta Wolska. Pom J Life Sci 2015, 61, 4, 419–425.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
9
2
Polecamy
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna?
Witamina C – lepsza z laboratorium czy naturalna? Dzień Dobry TVN
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu – ich źródła i znaczenie dla zdrowia
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczu – ich źródła i znaczenie dla zdrowia Dzień Dobry TVN
Działanie witaminy C w organizmie – jakie są objawy i skutki nadmiaru kwasu askorbinowego?
Działanie witaminy C w organizmie – jakie są objawy i skutki nadmiaru kwasu askorbinowego? TVN zdrowie
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości 
Kwas askorbinowy – dawkowanie, występowanie, właściwości  TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Olejek rycynowy na włosy, rzęsy i... opaloną skórę. Skąd się bierze jego pielęgnacyjna moc?
Olejek rycynowy na włosy, rzęsy i... opaloną skórę. Skąd się bierze jego pielęgnacyjna moc?
Pluskwa. Jak rozpoznać ugryzienia przez pluskwy i jak sobie z nimi radzić?
Pluskwa. Jak rozpoznać ugryzienia przez pluskwy i jak sobie z nimi radzić?
Co to są kapary? Jakie posiadają wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
Co to są kapary? Jakie posiadają wartości odżywcze i właściwości lecznicze?
Menopauza przed 40.? To możliwe! Jak rozpoznać przedwczesną menopauzę?
Menopauza przed 40.? To możliwe! Jak rozpoznać przedwczesną menopauzę?
Kabotegrawir - lek, który w końcu pokona wirusa HIV?
Kabotegrawir - lek, który w końcu pokona wirusa HIV?
Wystawiasz blizny na słońce. To błąd! Sprawdź, dlaczego trzeba je chronić
Wystawiasz blizny na słońce. To błąd! Sprawdź, dlaczego trzeba je chronić