Polub nas na Facebooku
Czytasz: Migdały – właściwości i kalorie. Zdrowe czy trujące?
menu
Polub nas na Facebooku

Migdały – właściwości i kalorie. Zdrowe czy trujące?

migdały

Fot. artJazz / Getty Images

Migdały często uznaje się za orzechy, choć w rzeczywistości są to nasiona owoców migdałowca zwyczajnego – rośliny przybierającej postać krzewu lub niewielkiego drzewa. Mają zastosowanie w przemyśle spożywczym i kosmetycznym, ceni się je również za właściwości lecznicze.

Migdały to nasiona blisko spokrewnionego z brzoskwinią migdałowca zwyczajnego (Amygdalus communis) – ciepłolubnej rośliny pochodzącej z Azji Środkowej i Mniejszej, która przez wieki rozprzestrzeniła się w Europie Południowej, Afryce Północnej czy na Kaukazie. Przyjmuje postać krzewu lub niewielkiego drzewa. Owoc, podobny do brzoskwini, charakteryzuje się szarozieloną, włóknistą okrywą, która jesienią, pękając, uwalnia pestkę zawierającą nasienie – jedyną zdatną do konsumpcji część rośliny.

Z jednego drzewa można zebrać rocznie około 20 kg migdałów, które są bardzo popularnym produktem spożywczym, dlatego wciąż poszerza się obszar uprawy migdałowca. Największym producentem migdałów na świecie są Stany Zjednoczone, a zwłaszcza Kalifornia.

Migdały – właściwości

Właściwości czynią z migdałów bardzo wartościową przekąskę czy dodatek do potraw lub deserów. Nasiona dostarczają m.in. dużo składników mineralnych, zwłaszcza:

  • wapnia (podstawowy budulec kości i zębów),
  • magnezu (niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mięśni oraz układu nerwowego, przyczyniający się do złagodzenia uczucia zmęczenia),
  • cynku (dba o utrzymanie prawidłowego widzenia, pozwala zachować zdrową skórę, włosy czy paznokcie),
  • żelaza (pomaga w transporcie tlenu, a także produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny),
  • manganu (ważny dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego),
  • fosforu (podobnie jak wapń wspomaga utrzymanie mocnych kości i zębów).

Właściwości zdrowotne migdałów wynikają również z wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Obniżają one ciśnienie krwi oraz stężenie „złego” cholesterolu (LDL), przeciwdziałają miażdżycy, zawałowi serca oraz innym problemom z układem krążenia, a także zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy.

Wartości odżywcze migdałów to ponadto zasługa innych cennych składników nasion migdałowca zwyczajnego, czyli wpływającego korzystnie na pracę jelit błonnika, łatwo przyswajalnego białka, a zwłaszcza witaminy E, która wspomaga procesy widzenia, wpływa na wydolność mięśni i jest silnym przeciwutleniaczem, hamującym procesy starzenia organizmu, szczególnie skóry. To dlatego migdały są chętnie stosowane w przemyśle kosmetycznym, można je znaleźć w składzie balsamów do kąpieli, kremów do twarzy czy preparatów do pielęgnacji włosów.

Migdały – kalorie

Migdały dostarczają sporo kalorii – 100 g zawiera około 580 kcal. Jednak nie oznacza to, że osoby z nadwagą lub obawiające się nadprogramowych kilogramów powinny całkowicie zrezygnować ze spożywania nasion migdałowca zwyczajnego. Duża zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które skutecznie regulują przemianę materii i zapobiegają rozrostowi tkanki tłuszczowej, powoduje, że migdały mogą być wartościową przekąską. Dostarczają one także sporo błonnika, wypełniającego żołądek i przeciwdziałającego szybkiemu atakowi głodu.

Ile migdałów dziennie można zjeść?

Ze spożywaniem migdałów na pewno nie należy przesadzać. Ich nadmiar w jadłospisie grozi wystąpieniem zaparć i innych problemów żołądkowych. Przyjmuje się, że dziennie powinno się zjadać nie więcej niż 4 migdały, w postaci przekąski między posiłkami lub dodatku do potraw czy deserów.

Mleko migdałowe

W wartości odżywcze bogate jest mleko migdałowe, które można kupić w sklepie lub samodzielnie przygotować w domu. Szklankę obranych ze skórki migdałów zalewa się trzema szklankami wody mineralnej i zostawia na noc. Następnie całość należy zmiksować blenderem, dosłodzić (np. syropem klonowym), przecedzić przez sito i dodać jeszcze szklankę wody mineralnej. Napój można przyprawić do smaku cynamonem.

Polecamy: Mleko migdałowe – kalorie, właściwości, skład. Jak zrobić mleko migdałowe?

Migdały w ciąży

Nie ma przeciwwskazań do jedzenia migdałów w ciąży, oczywiście pod warunkiem, że kobieta nie jest na nie uczulona. Trzeba bowiem pamiętać, że nasiona migdałowca zwyczajnego należą do dość silnych alergenów, które mogą wywoływać reakcje uczuleniowe.

Kobieta spodziewająca się dziecka czasami nawet powinna wprowadzić do diety migdały, ponieważ – dzięki zasadowemu odczynowi – zobojętniają kwasy żołądkowego i pomagają zapobiegać zgadze, czyli dolegliwości dość często pojawiającej się w ciąży. Pomagają też uporać się z porannymi mdłościami. Cenne składniki migdałów, zwłaszcza wapń, miedź, mangan, witamina B2 (ryboflawina) czy kwas foliowy, są potrzebne zarówno organizmowi kobiety, jak i jej dziecka.

Migdały – zdrowe czy trujące?

Wyróżnia się dwa rodzaje migdałów: słodkie i gorzkie. Pierwsze z nich wykazują duże właściwości odżywcze i mogą być bez obaw spożywane. Migdały gorzkie zawierają natomiast amigdalinę, czyli naturalną toksynę roślinną, która podczas rozkładu w organizmie wydziela silnie trujący kwas pruski. Jego nadmiar powoduje ból i zawroty głowy, zaburzenia psychiczne czy ruchowe, a w ciężkich przypadkach zatrzymanie akcji serca, śpiączkę, a nawet śmierć.

Nie należy jeść migdałów gorzkich, które dopiero po odpowiednim przetworzeniu przemysłowym używane są do wzbogacania smaku żywności i napojów, w tym likierów (np. amaretto), ciastek i ciast.

Zobacz film: Jak jeść zdrowo i smacznie? Źródło: Stylowy Magazyn


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
40
3
Polecamy
Bardzo modne jagody acai – jak je stosować i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu?
Bardzo modne jagody acai – jak je stosować i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu? Dzień Dobry TVN
Arbuz - owoc doskonały na upały
Arbuz - owoc doskonały na upały Dzień Dobry TVN
Masło migdałowe – właściwości, zastosowanie, przepis
Masło migdałowe – właściwości, zastosowanie, przepis TVN zdrowie
Pistacje – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne orzechów
Pistacje – wartości odżywcze i właściwości zdrowotne orzechów TVN zdrowie
Komentarze (2)
Redakcja serwisu
Proszę pamiętać, że w botanice słowo nasienie jest uznawane - niejednokrotnie jako bardziej właściwe niż nasiono. Współcześnie częściej używa się sformułowania nasiono, jednak nie oznacza to, że nasienie jest formą niepoprawną.
Czytaj całość
Ja.
Nasienie, panie inteligentny inaczej , to jest w jądrach i wytryskuje po orgazmie . A w roślinie jest nasiono.
Czytaj całość
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis