Polub nas na Facebooku
Czytasz: Maślanka – wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne

Maślanka – wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne

Zainteresował Cię ten artykuł?
Maślanka

Fot: StephanieFrey / gettyimages.com

Maślanka to napój mleczny o łagodnym, lekko kwaskowatym, orzeźwiającym smaku. Historycznie stanowiła produkt uboczny przy wyrobie masła. W przemysłowej produkcji pozyskuje się ją w inny sposób. Niskokaloryczna maślanka jest bogatym źródłem wapnia, lecytyny, kwasu mlekowego i witamin z grupy B.

Tradycyjna, domowa maślanka, która tworzyła się podczas ubijania kwaśnej śmietany na masło, miała postać gęstej, mętnej, białawej cieczy z widocznymi w niej drobinkami tłuszczu. We współczesnej, przemysłowej produkcji masła (pozyskuje się je z tłuszczu odciągniętego ze świeżego mleka) maślanka nie ma możliwości powstać, dlatego wytwarza się ją poprzez ukwaszanie odtłuszczonego mleka (z użyciem szczepów bakterii fermentacji mlekowej z rodzaju Lactobacillus). Produkt poddawany jest także homogenizacji i pasteryzacji. W jego składzie nierzadko można znaleźć mleko w proszku, które dodaje się celem uzyskania jednolitej, kremowej konsystencji. Zwykle spotyka się w sklepach maślankę naturalną, choć producenci coraz częściej uatrakcyjniają ją dodatkami, np. soków owocowych. Popularna jest maślanka o smaku truskawkowym, brzoskwiniowym, pieczonego jabłka i stracciatella (waniliowa z kawałkami czekolady).

Maślanka – wartości odżywcze

Maślanka w 91% składa się z wody, 4% stanowi cukier mlekowy (laktoza), a 1,5% – tłuszcze. Wbrew powszechnej opinii napój ten nie jest szczególnie zasobny w białko – zawiera go jedynie 3,4%. Jest to jednak białko o wysokiej wartości biologicznej. Maślanka jest bogatym źródłem kwasu mlekowego, lecytyny i wapnia (110 mg w 100 g produktu). Zawiera także sporo witamin z grupy B (B1, B2, B12) oraz takich minerałów, jak potas, fosfor, sód, magnez, selen. Zawiera żywe kultury bakterii szczepów Lactobacillus.

Maślanka przeciw osteoporozie

Wapń stanowi jeden z podstawowych budulców kośćca. Potrzebny jest zarówno młodym, rozwijającym się organizmom, jak i dorosłym, w przypadku których przeciwdziała postępującej z wiekiem utracie masy kostnej. Szklanka maślanki zaspokaja około 30% dziennego zapotrzebowania na wapń. Jej regularne spożywanie może stanowić element profilaktyki osteoporozy, zalecanej zwłaszcza kobietom w okresie menopauzy, które – ze względu na zmiany hormonalne – szczególnie narażone są na łamliwość kości. Wapń ma także znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mięśni, wpływa korzystnie na stan układu sercowo-naczyniowego i reguluje pracę układu nerwowego.

Gdzie szukać cennego białka? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Produkty z dużą ilością białka. Źródło: Wiem co jem.

Maślanka na zdrowe nerwy i serce

Dobroczynnie na układ nerwowy oddziałują również obecne w maślance witaminy z grupy B. Wpływają one pozytywnie na samopoczucie, zmniejszają napięcie i stres, poprawiają sprawność intelektualną, koncentrację, jakość snu. Są pomocne w łagodzeniu objawów zaburzeń psychicznych. Ponadto dostarczane przez maślankę witaminy z grupy B wspierają pracę układu krążenia, podnoszą odporność, poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci.

Maślanka jest dobrym źródłem lecytyny – jeszcze jednej substancji stymulującej funkcjonowanie układu nerwowego. Wzmacniając pamięć i zdolność koncentracji, lecytyna wspomaga pracę umysłową i procesy uczenia się. Jest także skuteczna w walce z uciążliwymi objawami niektórych chorób psychicznych – zmniejsza częstość występowania urojeń i halucynacji. Ponadto lecytyna wpływa korzystnie na procesy przemiany materii oraz detoksykację i regenerację wątroby. Uczestniczy w gospodarce lipidowej, ułatwiając wydalanie z organizmu nadmiaru „złego” cholesterolu i trójglicerydów, a tym samym zapobiegając powstawaniu złogów miażdżycowych i zakrzepów.

Maślanka na dobrą przemianę materii

Niezwykle cennym składnikiem maślanki jest kwas mlekowy, który pobudza wydzielanie soku żołądkowego, co ułatwia trawienie. Z kolei obecność bakterii fermentacji mlekowej zasila florę jelitową, tym samym wzmagając pracę jelit (usprawniając perystaltykę, zapobiegając zaparciom) i regulując procesy fermentacji w przewodzie pokarmowym (resztki pożywienia nie zalegają w jelitach). Bakterie Lactobacillus chronią także przed zatruciami pokarmowymi, wytwarzając substancje, które zakwaszają jelita, dzięki czemu nie rozwijają się w nich drobnoustroje chorobotwórcze.

Maślanka jest naturalnym probiotykiem. Bakterie Lactobacillus są wyjątkowo odporne na działanie antybiotyków, więc mogą stanowić ekwiwalent preparatów dostępnych w aptece. Warto pić maślankę w trakcie kuracji, ponieważ pomaga w krótkim czasie odbudować florę bakteryjną jelit.

Maślanka – produkt dietetyczny

Maślanka to jeden z najmniej kalorycznych produktów mlecznych – dostarcza około 40 kcal w 100 g. W tej ilości zawiera zaledwie 1–1,5 g tłuszczu. Jest produktem lekkostrawnym, a przyspieszając i regulując przemianę materii, wspomaga odchudzanie. Dlatego może stanowić wartościowy element diety osób, które walczą ze zbędnymi kilogramami. Maślanka jest produktem mlecznym bezpiecznym dla diabetyków i osób cierpiących na nietolerancję laktozy. Cukier ten rozkładany jest przez kwas mlekowy w procesie fermentacji, dlatego w 100 g produktu jest go zaledwie około 4 g. Picie maślanki nie wywołuje zatem dolegliwości trawiennych ani nie powoduje wzrostu poziomu glukozy we krwi.

Zastosowanie maślanki

Maślanka to orzeźwiający, gaszący pragnienie napój (świetnie sprawdza się w czasie upałów), który można spożywać bez dodatków. Doskonale komponuje się z niektórymi posiłkami, np. z młodymi ziemniakami z masłem i koperkiem. Stanowi także dobrą bazę do koktajli owocowych czy smoothie. Można użyć jej do przygotowania zup (np. żurku), chłodników, sosów, dipów oraz wykorzystać do marynat. Z powodzeniem zastępuje mleko w przygotowaniu większości wypieków. Nadaje wyjątkowy smak naleśnikom, placuszkom i gofrom.

Skąd się bierze nietolerancja laktozy? Dowiesz się tego z naszego filmu

Zobacz film: Skąd się bierze nietolerancja laktozy? Źródło: 36,6.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
0
Komentarze (0)
Nie przegap
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Odchudzanie last minute. Jak pozbyć się zbędnych kilogramów tuż przed wakacjami?
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fast food to żywność, która szczególnie szkodzi zdrowiu. Sprawdź, co się dzieje z twoim ciałem, kiedy jesz „śmieciowe jedzenie”
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Fobia społeczna – przyczyny, objawy, skutki i leczenie lęku społecznego
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Zespół FAS (alkoholowy zespół płodowy) – konsekwencje spożywania alkoholu w ciąży
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Asperger: objawy zaburzenia ze spectrum autyzmu, przyczyny, leczenie
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?
Co to jest melasa? Jakie ma właściwości i zastosowanie?