Polub nas na Facebooku
Czytasz: Krzem – pierwiastek życia. Właściwości, zastosowanie, skutki niedoboru
menu
Polub nas na Facebooku

Krzem – pierwiastek życia. Właściwości, zastosowanie, skutki niedoboru

Fot.: Piotr Marcinski / stock.adobe.com

Krzem to pierwiastek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Właściwości krzemu są wszechstronne – krzem wpływa nie tylko na zdrowie, ale również na urodę. Brak krzemu w organizmie prowadzi do miażdżycy, obniżenia odporności, stanów zapalnych, osłabienia włosów, skóry i paznokci.

Krzem (Si, łac. silicium) należy do grupy półmetali w układzie okresowym pierwiastków. Po raz pierwszy opisał go w XVIII w. Antoine Lavoisier, francuski chemik i fizyk. Z kolei Ludwik Pasteur twierdził, że krzem jest niezbędnym minerałem do zachowania zdrowia i młodości. Czysty krzem z krzemionki (SiO2) otrzymał w 1824 r. szwedzki chemik, mineralog i lekarz Jöns Jacob Berzelius. Krzem to po tlenie drugi najbardziej rozpowszechniony pierwiastek w przyrodzie. Znajduje się m.in. w glebie, litosferze (zewnętrznej powłoce Ziemi), wodzie. Należy do mikroelementów.

Krzem – właściwości

O krzemie mówi się, że to „pierwiastek życia”. Krzem w organizmie pełni nieocenioną rolę, wpływa na wiele życiowych funkcji. Jest niezbędnym składnikiem budulcowym tkanki łącznej, z której zbudowane są ściany naczyń krwionośnych, skóra, ścięgna, błony śluzowe, zastawki serca oraz układ kostno-stawowy. Krzem ma również udział w budowie ścian komórkowych.

Inne właściwości krzemu:

  • zwiększa odporność organizmu przed zakażeniami,
  • uczestniczy w podstawowych procesach przemiany materii,
  • chroni przed przedwczesnym starzeniem,
  • uszczelnia naczynia włosowate,
  • wzmacnia kości,
  • wzmacnia stawy,
  • przyśpiesza regenerację komórek,
  • usuwa z organizmu substancje toksyczne,
  • usuwa stany zapalne skóry i jej podrażnienia,
  • zapobiega wiotczeniu skóry,
  • wzmacnia paznokcie,
  • zapobiega wypadaniu włosów i przyśpiesza ich wzrost,
  • wspomaga walkę ze zbędnymi kilogramami,
  • działa przeciwzapalnie,
  • usprawnia pracę nerek,
  • usprawnia pamięć i koncentrację,
  • ułatwia leczenie zmian skórnych (trądzik, liszaj, egzema).

Krzem w organizmie

Organizm człowieka potrzebuje ok. 20–30 g krzemu dziennie. Kilkakrotnie większe zapotrzebowanie na krzem występuje u dzieci, kobiet w ciąży, osób w podeszłym wieku, pacjentów po operacjach kostnych. Należy mieć świadomość, że ilość krzemu w organizmie maleje z wiekiem. Osobom ze zwiększonym zapotrzebowaniem na krzem można podać organiczny krzem do picia. Jest to łatwo przyswajalna forma krzemu, którą należy dawkować zgodnie z zaleceniami (np. 3 razy dziennie przed posiłkiem). Krzem do picia często występuje w połączeniu z borem, którego ilość w organizmie również spada z wiekiem.

Zastosowanie krzemu na włosy

Krzem znajduje szczególnie zastosowanie we wzmacnianiu włosów; może być stosowany w formie tabletek. Również organiczny krzem do picia można stosować zewnętrznie, w postaci odżywki bądź maseczki. Kuracja z użyciem krzemu powstrzyma wypadanie włosów, wzmocni je od cebulek po końce, przyśpieszy ich wzrost i poprawi ogólny stan i wygląd włosów.

Zobacz film: Jak dbać o włosy? Źródło: Dzień Dobry TVN.

Krzemionka – właściwości

Krzemionka, czyli dwutlenek krzemu, stosowana jest głównie w kosmetyce w preparatach wzmacniających, wygładzających i uelastyczniających skórę, w produktach do włosów, jako składnik past do zębów.

Brak krzemu w organizmie – objawy

Niedobór krzemu daje o sobie znać przede wszystkim w formie zmian skórnych, osłabienia włosów i paznokci. Charakterystyczne objawy braku krzemu w organizmie to:

  • wypadanie, przesuszenie i osłabienie włosów,
  • łupież,
  • przedwczesne siwienie,
  • łamliwość, kruchość i rozdwajanie się paznokci,
  • zmiany skórne: podrażnienia, powstawanie tzw. pajączków, wypryski i trądzik,
  • widoczne szybsze starzenie się skóry (głębokie zmarszczki w młodym wieku),
  • grzybica skóry,
  • cellulit,
  • długie gojenie się ran,
  • długie gojenie się złamań,
  • zwiększona podatność na infekcje górnych dróg oddechowych,
  • częste krwotoki z nosa,
  • zaburzenia wzrostu u dzieci,
  • bolesne i obfite miesiączki u kobiet,
  • ból i zapalenie stawów,
  • spadek odporności,
  • miażdżyca,
  • osteoporoza.

Jak uzupełnić krzem w organizmie?

W przypadku znacznego niedoboru i zwiększonego zapotrzebowania na krzem można stosować krzem do picia czy rozpocząć suplementację. W sprzedaży można dostać krzem oceaniczny uzyskiwany ze sproszkowanych alg Lithothamnium calcareum, które są pierwotnym źródłem naturalnego krzemu. Innym zasługującym na uwagę produktem jest żel z krzemem, który m.in. działa regenerująco i kojąco na skórę, pomaga na kości i stawy. Ponadto należy zadbać o dietę, aby dostarczać organizmowi produktów bogatych w ten pierwiastek.

Krzem w pożywieniu występuje w:

  • płatkach owsianych,
  • kaszy jaglanej (doskonałe źródło krzemionki),
  • grubych kaszach,
  • wodach zdrojowych,
  • szparagach,
  • cebuli,
  • brązowym ryżu,
  • pasternaku,
  • otrębach,
  • czosnku,
  • szczypiorku,
  • mleczku pszczelim,
  • rzodkwi,
  • kapuście,
  • świeżych ziołach.

Bardzo dobrym źródłem krzemu są: skrzyp polny, podbiał, pokrzywa, kozieradka, rdest ptasi.

Nadmiar krzemu w organizmie

Praktycznie nie spotyka się nadmiaru krzemu w organizmie. Bardzo trudno o przedawkowanie tego pierwiastka.


Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
370
8
Polecamy
Ziemia okrzemkowa – jak ją stosować i jakie ma właściwości?
Ziemia okrzemkowa – jak ją stosować i jakie ma właściwości? Dzień Dobry TVN
Właściwości lecznicze soku z pokrzywy.
Na co pomaga?
Właściwości lecznicze soku z pokrzywy. Na co pomaga? Dzień Dobry TVN
Cynk – jakie objawy daje jego niedobór, a jakie przedawkowanie?
Naturalne źródła cynku
Cynk – jakie objawy daje jego niedobór, a jakie przedawkowanie? Naturalne źródła cynku TVN zdrowie
Właściwości oraz sposób przygotowania wody krzemionkowej
Właściwości oraz sposób przygotowania wody krzemionkowej TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Jak zrobić żel antybakteryjny? Koszt, zastosowanie i działanie żelu dezynfekującego ręce
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Ozonowanie mieszkania – czemu służy, na czym polega, jak wykonać?
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
Syrop imbirowy z dodatkiem miodu i cytryny – skuteczna walka z infekcjami. Zastosowanie, właściwości, dawkowanie. Przepis na przygotowanie domowego syropu
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
#ObiadNaZdrowie: Chlebek bananowy fit – jak go przygotować i dlaczego warto jeść banany?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Ból płuc przy oddychaniu, połączony z kaszlem i bólem pleców – o czym może świadczyć?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis