Polub nas na Facebooku
Czytasz: Korzeń maca – właściwości lecznicze i dawkowanie. Jakie daje skutki uboczne?
menu
Polub nas na Facebooku

Korzeń maca – właściwości lecznicze i dawkowanie. Jakie daje skutki uboczne?

korzeń maca

Fot. vainillaychile / Getty Images

Korzeń maca jest andyjską rośliną spokrewnioną z kapustą, która przez wieki stosowana była przez Inków jako pożywienie, pasza dla zwierząt i środek leczniczy. Obecnie przeżywa renesans i stała się niezwykle popularnym suplementem diety.

Korzeń maca często przyjmowany jest przez sportowców i kulturystów, sprawdza się jednak także jako środek leczniczy. Pomaga na menopauzę, zwiększa płodność i poprawia wytrzymałość organizmu.

Co to jest korzeń maca?

Korzeń maca to bulwiasta część podziemna andyjskiej rośliny występującej pod wieloma nazwami – maca (maka) peruwiańska, peruwiański żeń-szeń czy trawa pieprzowa. Należy do roślin krzyżowych i jest spokrewniona z kapustą i rzepą. Jej korzeń wyglądem przypomina dużą rzodkiewkę, a smakiem chrzan.

Roślina ta była uprawiana przez Inków już 2 tysiące lat temu, gdyż dobrze rośnie na ubogim i skalistym podłożu. Przypisuje się jej właściwości, które zwiększają wydolność organizmu ludzi zamieszkujących tak wysoko położone tereny. Według inkaskich wierzeń maca jedzona przed walką umożliwiała pokonanie wroga.

Korzeń maca – skład

Korzeń maca jest warzywem dostarczającym sporo energii i łatwo przyswajalnych związków odżywczych. Zawiera około 60% węglowodanów, 10% dobrze wchłaniającego się białka oraz 8% błonnika. Posiada prawie wszystkie niezbędne do funkcjonowania człowieka aminokwasy, dzięki czemu korzystnie wpływa na metabolizm i układ hormonalny człowieka. Ponadto dostarcza witaminy z grupy B i witaminę C. Nie brakuje w niej też minerałów, takich jak miedź, cynk, mangan, żelazo, selen i bor.

Zobacz film: Masz anemię? Zobacz co powinieneś jeść. Źródło: Bez recepty

Korzeń maca – właściwości lecznicze

Korzeń maca wykazuje ciekawe właściwości lecznicze:

  • jest adaptogenem – zwiększa odporność organizmu na wysiłek psychiczny i fizyczny, pomaga radzić sobie ze stresem;
  • przywraca homeostazę organizmu – dostarcza substancje niezbędne do produkcji hormonów i reguluje ich gospodarkę oraz zmniejsza negatywne skutki stresu;
  • dodaje energii, zwiększa wytrzymałość fizyczną i siłę – dlatego często stosowany jest przez sportowców i osoby regularnie trenujące;
  • zwiększa ilość tlenu we krwi – było to ważne dla Inków zamieszkujących bardzo wysokie góry, gdzie powietrze jest rozrzedzone;
  • zwiększa produkcję niektórych neuroprzekaźników – dzięki temu poprawia nastrój i funkcje poznawcze;
  • jest afrodyzjakiem – poprawia libido i wzmaga ukrwienie narządów płciowych;
  • wspiera układ immunologiczny;
  • usuwa wolne rodniki i zmniejsza ich szkodliwe skutki, w tym stres oksydacyjny;
  • wspomaga układ krwionośny – działa przeciwmiażdżycowo i obniża ciśnienie krwi;
  • chroni przed osteoporozą – badania wykazały, że znacząco zwiększa gęstość kości;
  • pomaga w trakcie menopauzy – reguluje poziom kobiecych hormonów na osi podwzgórze–przysadka–jajniki i zmniejsza dolegliwości menopauzalne (uderzenia gorąca i pocenie się); rozważa się stosowanie go jako alternatywy dla hormonalnej terapii zastępczej;
  • zwiększa płodność – Inkowie stosowali go, aby zwiększyć płodność zwierząt hodowlanych; u kobiet reguluje pracę hormonów, u mężczyzn natomiast zwiększa produkcję plemników;
  • zmniejsza negatywne skutki stresu – leczy wrzody, obniża poziom kortyzolu i wolnych kwasów tłuszczowych;
  • regeneruje organizm – polecany jest w rekonwalescencji po wyjściu z ciężkich chorób.

Zobacz film: Leczenie przez jedzenie - produkty, które leczą. Źródło: W dobrym stylu

Korzeń maca – dawkowanie

Zalecane dawkowanie to 225 g skoncentrowanego ekstraktu z korzenia maca w tabletkach lub kapsułkach, 3 razy dziennie. Można też zażywać sproszkowany korzeń maca – w tym wypadku powinno się przyjmować 1–2 łyżeczki dziennie, najlepiej jako dodatek do jedzenia.

Korzeń maca – przeciwwskazania do stosowania i skutki uboczne

Korzeń maca bywa zalecany w leczeniu stanów zapalnych prostaty i jej przerostu. Z drugiej strony ponieważ zwiększa on ukrwienie narządów płciowych, może nasilać ból, dlatego warto poszukać innego środka leczenia tej dolegliwości.

Korzeń maca może też wywoływać skutki uboczne w postaci huśtawki nastroju, bezsenności i migren. Z tego powodu osoby, które wcześniej borykały się z takimi problemami, przed jej suplementowaniem powinny skonsultować się z lekarzem. U niektórych przyjmowanie ekstraktów tej rośliny skutkowało też znacznym podwyższeniem ciśnienia, uderzeniami gorąca, dusznościami i zaburzeniami akcji serca. Jeżeli zaobserwuje się u siebie takie objawy, powinno się zaprzestać przyjmowanie suplementu i udać do lekarza.

Korzeń maca może też wpływać negatywnie na funkcje tarczycy, ponieważ zawiera bardzo duże ilości naturalnego jodu. U osób, u których praca tego narządu jest zaburzona, może dojść do znacznego podwyższenia zawartości tego pierwiastka we krwi, co może wpłynąć źle nie tylko na tarczycę, ale również funkcjonowanie nerek czy metabolizm cukrów.

Bibliografia:

1. Meissner H. O., Mscisz A., Reich-Bilinska H. i in., Hormone-balancing effect of pre-gelatinized organic Maca (Lepidium peruvianum Chacon): (III) Clinical responses of early-postmenopausal women to Maca in double blind, randomized, Placebo-controlled, crossover configuration, outpatient study, “International Journal of Biomedical Science”, 2 (4), 2006, s. 375–94.

2. López-Fando A., Gómez-Serranillos, M. P., Iglesias I. i in., Lepidium peruvianum chacon restores homeostasis impaired by restraint stress, “Phytotherapy Research”, 18 (6), 2004, s. 471–474.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
409
10
Polecamy
Różeniec górski na depresję, zmęczenie i inne dolegliwości. Jakie właściwości ma arktyczny korzeń?
Różeniec górski na depresję, zmęczenie i inne dolegliwości. Jakie właściwości ma arktyczny korzeń? Dzień Dobry TVN
Ostropest plamisty – działanie, właściwości i dawkowanie. Sprawdź, na co pomaga i jak go stosować
Ostropest plamisty – działanie, właściwości i dawkowanie. Sprawdź, na co pomaga i jak go stosować Dzień Dobry TVN
Korzeń arktyczny (różeniec górski) i jego właściwości. Dawkowanie i przeciwwskazania
Korzeń arktyczny (różeniec górski) i jego właściwości. Dawkowanie i przeciwwskazania TVN zdrowie
Co to jest żeń-szeń? Wszechlek nie tylko na potencję
Co to jest żeń-szeń? Wszechlek nie tylko na potencję TVN zdrowie
Komentarze (2)
JabolPunk
I to 3 razy dziennie, czyli sumarycznie wychodzi 675g, no to na dwa posilki trzeba juz rozlozyc ;)
Czytaj całość
JabolPunk
Cwierc kg koncentratu dziennie, no powodzenia ;)
Czytaj całość
Nie przegap
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Seks oralny – czym jest stosunek oralny? Najlepsze pozycje w seksie oralnym
Czym jest detektor tętna płodu i jak działa? Od kiedy można go używać?
Czym jest detektor tętna płodu i jak działa? Od kiedy można go używać?
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?