Polub nas na Facebooku
Czytasz: Kolagen w jedzeniu: w czym jest, jakie ma właściwości? Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm?
menu
Polub nas na Facebooku

Kolagen w jedzeniu: w czym jest, jakie ma właściwości? Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm?

Pokrojona galaretka truskawkowa w misce.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Kolagen to główny budulec organizmu, czyli najważniejsze białko tkanki łącznej. Kolagen jest składnikiem ścięgien, wypełnia rogówkę oka i jest odpowiedzialny także za elastyczność skóry, czyli jej jędrność i ładny wygląd. Jest nie tylko elementem budującym organizm, ale także składnikiem pożywienia. Kolagen w jedzeniu można znaleźć w produktach, takich jak galaretka z nóżek lub galaretka owocowa.

Kolagen w pożywieniu zalecany jest nie tylko przez dietetyków, ale także przez ortopedów i dermatologów. Wszystko dlatego, że ma szerokie spektrum działania. Główne źródła kolagenu w pożywieniu to galarety oraz żelatyna. Jedzenie kolagenu wpływa pozytywnie na kondycję stawów oraz cery, a także na elastyczność naczyń krwionośnych. Warto pamiętać o jego zbawiennym działaniu, komponując codzienny jadłospis.

Kolagen w jedzeniu: właściwości

Kolagen to białko zbudowane z aminokwasów, które występuje naturalnie w organizmie człowieka. Jednak po 26 roku życia ilość kolagenu znacznie spada, dlatego właśnie skóra zaczyna tracić swoją wcześniejszą jędrność i elastyczność, mogą pojawiać się pierwsze bóle kręgosłupa, a stawy stają się bardziej kruche i mają mniejszy zakres ruchu. Oczywiście proces utraty kolagenu zachodzi powoli i jest najbardziej wyraźny w okresie późnej dorosłości. Braki tej substancji sprawiają, że na skórze pojawiają się pierwsze zmarszczki, a także następuje osłabienie kondycji włosów i paznokci. Niedobory kolagenu są więc niepożądane zarówno z powodów zdrowotnych, jak i estetycznych. Właśnie dlatego dobrze jest spożywać go w jedzeniu i poszukiwać produktów spożywczych bogatych w kolagen.

Zobaczcie na filmie jakie funkcje spełnia kolagen w naszym organizmie:

Zobacz film: Kolagen - jakie spełnia funkcje w organizmie? Źródło: Dzień Dobry TVN

Do głównych właściwości kolagenu, który można dostarczyć do organizmu w pożywieniu, należą:

  • poprawa elastyczności skóry,
  • zmniejszenie widoczności zmarszczek,
  • zniwelowanie pierwszych oznak starzenia,
  • poprawa kondycji cery,
  • wzmocnienie włosów i paznokci,
  • poprawa funkcjonowania stawów,
  • szybsze gojenie się ran,
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych.

Ubytki kolagenu są najbardziej widoczne na twarzy i na szyi, dlatego składnikiem wielu kosmetyków jest właśnie kolagen. Jednak kolagen do spożywania także jest bardzo ważnym elementem dbania o zdrowie i wygląd.

Produkty z kolagenem w pożywieniu

Wiele osób zastanawia się nad tym, w jakich produktach spożywczych jest kolagen i jak powinna wyglądać dieta bogata w ten składnik. Poziom kolagenu można zwiększyć poprzez stosowanie specjalnej diety. Produkty spożywcze zawierające kolagen to:

  • galaretki z nóżek wieprzowych, cielęcych,
  • galaretki owocowe,
  • wątróbka,
  • żelatyna,
  • sproszkowana chrząstka rekina,
  • podroby, golonki,
  • salceson,
  • ryba w galarecie,
  • kurze łapki,
  • zupy sporządzane na bazie podrobów lub kurzych łapek.

Warto pamiętać o tym, że spożywanie wyżej wymienionych produktów w nadmiernych ilościach nie jest zdrowe ze względu na zbyt dużą zawartość tłuszczów. Nadmiar produktów, takich jak mięsa, galaretka i żelatyna, może powodować wzrost poziomu cholesterolu oraz szybki przyrost masy ciała. Właśnie dlatego kolagen należy spożywać z umiarem.

Zamiast wprowadzać do diety zbyt dużą liczbę produktów z naturalnym kolagenem w jedzeniu, można zdecydować się na wspomaganie syntezy kolagenu w organizmie. Sposób ten polega na wprowadzeniu do diety produktów, które bogate są w witaminy A, C i E. Witamina A przeciwdziała pojawianiu się zmarszczek, a także dobrze wpływa na kondycję skóry. Witaminę A można znaleźć w marchewce, szpinaku, papryce czerwonej, pomidorach. Z kolei witamina C wspomaga syntezę kolagenu i opóźnia proces starzenia się, występuje w cytrusach, jagodach, porzeczkach i papryce. Głównym zadaniem witaminy E jest nawilżenie skóry oraz chronienie przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Witamina E to składnik olejów roślinnych, żółtek jaj oraz awokado i orzechów.

Dobrze jest uwzględnić produkty spożywcze, które zawierają koenzym Q10, którego głównym zadaniem jest opóźnienie procesu starzenia się. Koenzym Q10 znaleźć można w pszenicy, rybach, orzechach i płatkach owsianych. W diecie kolagenowej warto pić dużo wody, która pomaga w nawilżeniu organizmu i dostarcza wielu składników mineralnych. Na rynku dostępne są także suplementy diety bogate w kolagen, witaminy A, C oraz E. Suplementy takie nie mogą zastąpić pożywienia, jednak mogą mieć działanie wspomagające.

Zdania naukowców co do diety kolagenowej są podzielone. Niektórzy uważają, że spożywanie nadmiernej ilości produktów bogatych w kolagen jest niezdrowe, a kolagen taki nie przyswaja się. Dodatkowo nadmierne spożycie mięsa i tłuszczów może prowadzić do otyłości. Z drugiej strony spożywanie kolagenu w umiarkowanych ilościach rzeczywiście może poprawiać kondycję cery, włosów, paznokci i stawów. Zdecydowanymi ekspertami w diecie kolagenowej są Japończycy, którzy stworzyli dżemy z kolagenem oraz jogurty ze sproszkowanym kolagenem. Warto wprowadzić do swojej diety dużo świeżych owoców, warzyw i orzechów, bogatych w witaminy A, C i E, a także w koenzym Q10 i flawonoidy. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
79
4
Polecamy
Kolagen naturalny - podstawowe informacje. Naturalne źródła kolagenu - czy dieta to dobry pomysł?  Zastosowanie i sposób podania białka
Kolagen naturalny - podstawowe informacje. Naturalne źródła kolagenu - czy dieta to dobry pomysł? Zastosowanie i sposób podania białka Dzień Dobry TVN
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie? Źródła aminokwasów
Produkty bogatobiałkowe - wyłącznie dla aktywnych fizycznie? Źródła aminokwasów Dzień Dobry TVN
Kolagen rybi – właściwości zdrowotne. Jaki wpływ kolagen rybi ma na stawy, skórę czy włosy
Kolagen rybi – właściwości zdrowotne. Jaki wpływ kolagen rybi ma na stawy, skórę czy włosy TVN zdrowie
Wygląd cery zależy od diety. Lista polecanych i zakazanych produktów
Wygląd cery zależy od diety. Lista polecanych i zakazanych produktów TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Sok z kiszonego buraka - właściwości stosowanie przepis
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami
Pierwszy rok w przedszkolu? Zobacz, jak uchronić dziecko przed infekcjami Materiał sponsorowany
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Krostki na penisie – skąd biorą się czerwone lub białe krostki na penisie?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
Borowik – jakie są rodzaje borowików? Które są jadalne, a które trujące?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
O czym może świadczyć zgrubienie za uchem?
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego