Polub nas na Facebooku
Czytasz: Kolagen w jedzeniu: w czym jest, jakie ma właściwości? Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm?

Kolagen w jedzeniu: w czym jest, jakie ma właściwości? Czy dieta kolagenowa ma wpływ na organizm?

Pokrojona galaretka truskawkowa w misce.

Fot. bhofack2 / Getty Images

Kolagen to główny budulec organizmu, czyli najważniejsze białko tkanki łącznej. Kolagen jest składnikiem ścięgien, wypełnia rogówkę oka i jest odpowiedzialny także za elastyczność skóry, czyli jej jędrność i ładny wygląd. Jest nie tylko elementem budującym organizm, ale także składnikiem pożywienia. Kolagen w jedzeniu można znaleźć w produktach, takich jak galaretka z nóżek lub galaretka owocowa.

Kolagen w pożywieniu zalecany jest nie tylko przez dietetyków, ale także przez ortopedów i dermatologów. Wszystko dlatego, że ma szerokie spektrum działania. Główne źródła kolagenu w pożywieniu to galarety oraz żelatyna. Jedzenie kolagenu wpływa pozytywnie na kondycję stawów oraz cery, a także na elastyczność naczyń krwionośnych. Warto pamiętać o jego zbawiennym działaniu, komponując codzienny jadłospis.

Kolagen w jedzeniu: właściwości

Kolagen to białko zbudowane z aminokwasów, które występuje naturalnie w organizmie człowieka. Jednak po 26 roku życia ilość kolagenu znacznie spada, dlatego właśnie skóra zaczyna tracić swoją wcześniejszą jędrność i elastyczność, mogą pojawiać się pierwsze bóle kręgosłupa, a stawy stają się bardziej kruche i mają mniejszy zakres ruchu. Oczywiście proces utraty kolagenu zachodzi powoli i jest najbardziej wyraźny w okresie późnej dorosłości. Braki tej substancji sprawiają, że na skórze pojawiają się pierwsze zmarszczki, a także następuje osłabienie kondycji włosów i paznokci. Niedobory kolagenu są więc niepożądane zarówno z powodów zdrowotnych, jak i estetycznych. Właśnie dlatego dobrze jest spożywać go w jedzeniu i poszukiwać produktów spożywczych bogatych w kolagen.

Zobaczcie na filmie jakie funkcje spełnia kolagen w naszym organizmie:

Zobacz film: Kolagen - jakie spełnia funkcje w organizmie? Źródło: Dzień Dobry TVN

Do głównych właściwości kolagenu, który można dostarczyć do organizmu w pożywieniu, należą:

  • poprawa elastyczności skóry,
  • zmniejszenie widoczności zmarszczek,
  • zniwelowanie pierwszych oznak starzenia,
  • poprawa kondycji cery,
  • wzmocnienie włosów i paznokci,
  • poprawa funkcjonowania stawów,
  • szybsze gojenie się ran,
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych.

Ubytki kolagenu są najbardziej widoczne na twarzy i na szyi, dlatego składnikiem wielu kosmetyków jest właśnie kolagen. Jednak kolagen do spożywania także jest bardzo ważnym elementem dbania o zdrowie i wygląd.

Produkty z kolagenem w pożywieniu

Wiele osób zastanawia się nad tym, w jakich produktach spożywczych jest kolagen i jak powinna wyglądać dieta bogata w ten składnik. Poziom kolagenu można zwiększyć poprzez stosowanie specjalnej diety. Produkty spożywcze zawierające kolagen to:

  • galaretki z nóżek wieprzowych, cielęcych,
  • galaretki owocowe,
  • wątróbka,
  • żelatyna,
  • sproszkowana chrząstka rekina,
  • podroby, golonki,
  • salceson,
  • ryba w galarecie,
  • kurze łapki,
  • zupy sporządzane na bazie podrobów lub kurzych łapek.

Warto pamiętać o tym, że spożywanie wyżej wymienionych produktów w nadmiernych ilościach nie jest zdrowe ze względu na zbyt dużą zawartość tłuszczów. Nadmiar produktów, takich jak mięsa, galaretka i żelatyna, może powodować wzrost poziomu cholesterolu oraz szybki przyrost masy ciała. Właśnie dlatego kolagen należy spożywać z umiarem.

Zamiast wprowadzać do diety zbyt dużą liczbę produktów z naturalnym kolagenem w jedzeniu, można zdecydować się na wspomaganie syntezy kolagenu w organizmie. Sposób ten polega na wprowadzeniu do diety produktów, które bogate są w witaminy A, C i E. Witamina A przeciwdziała pojawianiu się zmarszczek, a także dobrze wpływa na kondycję skóry. Witaminę A można znaleźć w marchewce, szpinaku, papryce czerwonej, pomidorach. Z kolei witamina C wspomaga syntezę kolagenu i opóźnia proces starzenia się, występuje w cytrusach, jagodach, porzeczkach i papryce. Głównym zadaniem witaminy E jest nawilżenie skóry oraz chronienie przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Witamina E to składnik olejów roślinnych, żółtek jaj oraz awokado i orzechów.

Dobrze jest uwzględnić produkty spożywcze, które zawierają koenzym Q10, którego głównym zadaniem jest opóźnienie procesu starzenia się. Koenzym Q10 znaleźć można w pszenicy, rybach, orzechach i płatkach owsianych. W diecie kolagenowej warto pić dużo wody, która pomaga w nawilżeniu organizmu i dostarcza wielu składników mineralnych. Na rynku dostępne są także suplementy diety bogate w kolagen, witaminy A, C oraz E. Suplementy takie nie mogą zastąpić pożywienia, jednak mogą mieć działanie wspomagające.

Zdania naukowców co do diety kolagenowej są podzielone. Niektórzy uważają, że spożywanie nadmiernej ilości produktów bogatych w kolagen jest niezdrowe, a kolagen taki nie przyswaja się. Dodatkowo nadmierne spożycie mięsa i tłuszczów może prowadzić do otyłości. Z drugiej strony spożywanie kolagenu w umiarkowanych ilościach rzeczywiście może poprawiać kondycję cery, włosów, paznokci i stawów. Zdecydowanymi ekspertami w diecie kolagenowej są Japończycy, którzy stworzyli dżemy z kolagenem oraz jogurty ze sproszkowanym kolagenem. Warto wprowadzić do swojej diety dużo świeżych owoców, warzyw i orzechów, bogatych w witaminy A, C i E, a także w koenzym Q10 i flawonoidy. 

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
18
1
Polecamy
Olej z awokado - sposób na zdrową skórę. Stosowanie oleju z awokado
Olej z awokado - sposób na zdrową skórę. Stosowanie oleju z awokado Dzień Dobry TVN
Kolagen naturalny - podstawowe informacje. Naturalne źródła kolagenu - czy dieta to dobry pomysł?  Zastosowanie i sposób podania białka
Kolagen naturalny - podstawowe informacje. Naturalne źródła kolagenu - czy dieta to dobry pomysł? Zastosowanie i sposób podania białka Dzień Dobry TVN
Kolagen rybi – właściwości zdrowotne. Jaki wpływ kolagen rybi ma na stawy, skórę czy włosy
Kolagen rybi – właściwości zdrowotne. Jaki wpływ kolagen rybi ma na stawy, skórę czy włosy TVN zdrowie
Wygląd cery zależy od diety. Lista polecanych i zakazanych produktów
Wygląd cery zależy od diety. Lista polecanych i zakazanych produktów TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy temperatura prania ma znaczenie?
Czy temperatura prania ma znaczenie? Materiał sponsorowany
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik
Jak ułatwić sobie sprzątanie? Zobacz nasz poradnik Materiał sponsorowany
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta?
Co gwarantuje Karta Praw Pacjenta? Materiał sponsorowany
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Neutrocyty – normy, nadmiar i niedobór komórek układu odpornościowego
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Co to jest stłuczenie? Jakie są jego objawy? Jak długo boli?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?
Wysoki puls: co oznacza i kiedy występuje?