Polub nas na Facebooku
Czytasz: Jumping fitness, czyli ćwiczenia na trampolinie – efekty i przeciwwskazania
menu
Polub nas na Facebooku

Jumping fitness, czyli ćwiczenia na trampolinie – efekty i przeciwwskazania

NAN

Fot: andreacionti / fotolia.com

Jumping fitness, to forma aktywności fizycznej łączącej duży wysiłek i dobrą zabawę. Ćwiczenia na trampolinie cieszą się sporą popularnością wśród osób, którym zależy na schudnięciu. Godzina jumping fitnessu pozwala spalić nawet około 1000 kalorii! Nie wszyscy powinni jednak korzystać z tej formy ćwiczeń. 

Niegdyś skakanie na trampolinie kojarzyło się tylko z formą zabawy dla dzieci. Na przestrzeni kilku ostatnich lat sporo się w tym temacie zmieniło, ponieważ ćwiczenia na trampolinie stały się atrakcyjną formą aktywności fizycznej dla dorosłych, która przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Coraz więcej klubów fitness posiada w swojej ofercie zajęcia z jump fitnessu, a wynika to z dużego zainteresowania nimi, zwłaszcza kobiet. Trzeba jednak podkreślić, że fitness na trampolinie można praktykować również w warunkach domowych. W takim przypadku konieczne jest oczywiście posiadanie własnej trampoliny.

Na czym polega jump fitness?

Jump fitness jest specjalnie opracowanym programem treningowym, który ma na celu poprawę kondycji, wytrzymałości i kształtowanie sylwetki ciała. Ćwiczenia zostały opracowane w taki sposób, aby nie tylko dawały wymierne efekty wizualne, ale również stanowiły formę relaksu i dobrej zabawy. Warto podkreślić, że same ćwiczenia w dużej mierze są zaczerpnięte z innych dyscyplin i dostosowane do potrzeb zajęć na trampolinie. Jedna jednostka treningowa stanowi kombinację skoków o różnej intensywności, biegów w miejscu oraz ćwiczeń znanych ze „zwykłego” fitnessu.

Trampolina fitness: efekty i zalety ćwiczeń

Jump fitness jest wykonywany na specjalnej, jednoosobowej trampolinie. Od popularnych obecnie trampolin dla dzieci różni się ona przede wszystkim gabarytami, ponieważ jest znacznie mniejsza. Ponadto zazwyczaj jest wyposażona w specjalny drążek, który służy do podtrzymywania się przy wykonywaniu bardziej skomplikowanych ćwiczeń. Korzyści płynących z regularnego ćwiczenia na trampolinie jest wiele. Można zaliczyć do nich:

  • przyspieszenie przemiany materii,
  • ujędrnienie dolnych partii ciała,
  • pobudzenie do pracy układu trawiennego,
  • wspomaganie pracy układu sercowo-naczyniowego,
  • poprawę kondycji,
  • zwiększenie wytrzymałości,
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi,
  • zmniejszenie obrzęków,
  • wzmocnienie mięśni,
  • dotlenienie organizmu.

Szereg wymienionych korzyści zdrowotnych można uzyskać, wykonując ćwiczenia zgodnie z wytycznymi. Nie wolno zapominać, że jump fitness nie jest zwykłym skakaniem na trampolinie, ale ćwiczeniami, które powinno się wykonywać z należytą starannością. Zwłaszcza, że niedostosowanie się do wskazówek treningowych może wiązać się z odniesieniem kontuzji.

Zobacz także: Zumba – odchudzające połączenie tańca i fitnessu

Podczas ćwiczeń na trampolinie angażowanych do pracy jest ponad 70 procent więcej mięśni niż w przypadku biegania. Jest to duży plus, ale jednocześnie minus, ponieważ wiąże się z tym większe ryzyko urazów. Dlatego też bardzo ważną kwestią w przypadku jumping fitnessu jest dokładna rozgrzewka zarówno górnych, jak i dolnych partii ciała. Zanim osoba trenująca wejdzie na trampolinę powinna przez około 5-10 minut przygotować ciało, głównie stawy skokowe (one pracują najmocniej) na zwiększony wysiłek.

Jakie korzyści daje trening na trampolinie? Dowiesz się tego z filmu:

Zobacz film: Trening na trampolinie - jakie daje korzyści? Źródło: Getty Images / iStock

Jump fitness: przeciwwskazania do ćwiczeń

Ćwiczenia na trampolinie – dzięki temu, że stanowią formę dobrej zabawy – kuszą wiele osób. Należy jednak wiedzieć o tym, że nie wszyscy mogą uprawiać jump fitness. Lista przeciwwskazań jest dosyć długa:

  • ciąża,
  • dyskopatia,
  • astma,
  • duża nadwaga,
  • zaburzenia równowagi,
  • osteoporoza,
  • urazy,
  • choroby układu krążenia,
  • choroby stawów skokowych,
  • choroby kolan.

Tak jak w przypadku wielu innych form aktywności fizycznej, tak i przed rozpoczęciem treningów jumping fitnessu wskazana jest wizyta u lekarza ogólnego i wykonanie podstawowych badań. Dzięki nim można określić stan zdrowia danej osoby i stwierdzić, czy może ona regularnie wykonywać ćwiczenia na trampolinie.

Trampolina domowa fitness: jaką wybrać i gdzie kupić?

Osoby początkujące przygodę z jump fitnessem powinny rozpocząć w klubie fitness, który oferuje ćwiczenia na trampolinie. Dzięki nim można zapoznać się z ogólną specyfiką takich zajęć oraz stawiać pierwsze kroki pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Jest to o tyle istotne, że są oni w stanie szybko wychwycić i skorygować ewentualne błędy. W warunkach domowych, zwłaszcza jeśli ćwiczy się samemu, jest to praktycznie niemożliwe.

Jeżeli jednak ktoś decyduje się na trenowanie fitness jumpingu w domu i zamierza kupić sprzęt, to powinien pamiętać o tym, by postawić na jakość. W sklepach, również w supermarketach można znaleźć wiele trampolin do ćwiczeń w atrakcyjnych cenach, ale trzeba mieć świadomość, że ich jakość nie jest najwyższa. Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do sklepu sportowego, w którym wykwalifikowany sprzedawca będzie mógł dobrać sprzęt odpowiadający oczekiwaniom klienta i dostosowany do jego potrzeb. W takich przypadkach trzeba jednak liczyć się z kosztami sięgającymi nawet 1000 zł za sprzęt.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
35
7
Polecamy
Chcesz poprawić swoją kondycję i dobrze się bawić?
Wybierz ćwiczenia Animal Flow!
Chcesz poprawić swoją kondycję i dobrze się bawić? Wybierz ćwiczenia Animal Flow! Dzień Dobry TVN
Trening wytrzymałościowy – w domu czy na siłowni?
Plan na trening wytrzymałościowy
Trening wytrzymałościowy – w domu czy na siłowni? Plan na trening wytrzymałościowy Dzień Dobry TVN
Trening na trampolinie - jakie daje korzyści?
Trening na trampolinie - jakie daje korzyści? TVN zdrowie
Aquacycling, czyli spinning w wodzie.
Kto może brać w tym udział?
Aquacycling, czyli spinning w wodzie. Kto może brać w tym udział? TVN zdrowie
Komentarze (0)
Nie przegap
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć?
Postaw kręgosłup na nogi. Co zrobić, aby plecy przestały boleć? Materiał sponsorowany
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka
Pierwsza pomoc przy zespole suchego oka Materiał sponsorowany
Jak chronić skórę przed słońcem?
Jak chronić skórę przed słońcem?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
"Taki trening jest bardziej treściwy i konkretny" - zapytaliśmy eksperta, dlaczego warto postawić na trening online?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Zioła na menopauzę – które łagodzą nieprzyjemne objawy przekwitania?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?
Ocet spirytusowy- właściwości i zastosowanie. Do czego można go użyć?