Czytasz: Jumping fitness, czyli ćwiczenia na trampolinie – efekty i przeciwwskazania

Jumping fitness, czyli ćwiczenia na trampolinie – efekty i przeciwwskazania

NAN

Fot: andreacionti / fotolia.com

Jumping fitness, to forma aktywności fizycznej łączącej duży wysiłek i dobrą zabawę. Ćwiczenia na trampolinie cieszą się sporą popularnością wśród osób, którym zależy na schudnięciu. Godzina jumping fitnessu pozwala spalić nawet około 1000 kalorii! Nie wszyscy powinni jednak korzystać z tej formy ćwiczeń. 

Niegdyś skakanie na trampolinie kojarzyło się tylko z formą zabawy dla dzieci. Na przestrzeni kilku ostatnich lat sporo się w tym temacie zmieniło, ponieważ ćwiczenia na trampolinie stały się atrakcyjną formą aktywności fizycznej dla dorosłych, która przynosi wiele korzyści dla zdrowia. Coraz więcej klubów fitness posiada w swojej ofercie zajęcia z jump fitnessu, a wynika to z dużego zainteresowania nimi, zwłaszcza kobiet. Trzeba jednak podkreślić, że fitness na trampolinie można praktykować również w warunkach domowych. W takim przypadku konieczne jest oczywiście posiadanie własnej trampoliny.

Na czym polega jump fitness?

Jump fitness jest specjalnie opracowanym programem treningowym, który ma na celu poprawę kondycji, wytrzymałości i kształtowanie sylwetki ciała. Ćwiczenia zostały opracowane w taki sposób, aby nie tylko dawały wymierne efekty wizualne, ale również stanowiły formę relaksu i dobrej zabawy. Warto podkreślić, że same ćwiczenia w dużej mierze są zaczerpnięte z innych dyscyplin i dostosowane do potrzeb zajęć na trampolinie. Jedna jednostka treningowa stanowi kombinację skoków o różnej intensywności, biegów w miejscu oraz ćwiczeń znanych ze „zwykłego” fitnessu.

Trampolina fitness: efekty i zalety ćwiczeń

Jump fitness jest wykonywany na specjalnej, jednoosobowej trampolinie. Od popularnych obecnie trampolin dla dzieci różni się ona przede wszystkim gabarytami, ponieważ jest znacznie mniejsza. Ponadto zazwyczaj jest wyposażona w specjalny drążek, który służy do podtrzymywania się przy wykonywaniu bardziej skomplikowanych ćwiczeń. Korzyści płynących z regularnego ćwiczenia na trampolinie jest wiele. Można zaliczyć do nich:

  • przyspieszenie przemiany materii,
  • ujędrnienie dolnych partii ciała,
  • pobudzenie do pracy układu trawiennego,
  • wspomaganie pracy układu sercowo-naczyniowego,
  • poprawę kondycji,
  • zwiększenie wytrzymałości,
  • obniżenie poziomu cholesterolu we krwi,
  • zmniejszenie obrzęków,
  • wzmocnienie mięśni,
  • dotlenienie organizmu.

Szereg wymienionych korzyści zdrowotnych można uzyskać, wykonując ćwiczenia zgodnie z wytycznymi. Nie wolno zapominać, że jump fitness nie jest zwykłym skakaniem na trampolinie, ale ćwiczeniami, które powinno się wykonywać z należytą starannością. Zwłaszcza, że niedostosowanie się do wskazówek treningowych może wiązać się z odniesieniem kontuzji.

Zobacz także: Zumba – odchudzające połączenie tańca i fitnessu

Podczas ćwiczeń na trampolinie angażowanych do pracy jest ponad 70 procent więcej mięśni niż w przypadku biegania. Jest to duży plus, ale jednocześnie minus, ponieważ wiąże się z tym większe ryzyko urazów. Dlatego też bardzo ważną kwestią w przypadku jumping fitnessu jest dokładna rozgrzewka zarówno górnych, jak i dolnych partii ciała. Zanim osoba trenująca wejdzie na trampolinę powinna przez około 5-10 minut przygotować ciało, głównie stawy skokowe (one pracują najmocniej) na zwiększony wysiłek.

Jump fitness: przeciwwskazania do ćwiczeń

Ćwiczenia na trampolinie – dzięki temu, że stanowią formę dobrej zabawy – kuszą wiele osób. Należy jednak wiedzieć o tym, że nie wszyscy mogą uprawiać jump fitness. Lista przeciwwskazań jest dosyć długa:

  • ciąża,
  • dyskopatia,
  • astma,
  • duża nadwaga,
  • zaburzenia równowagi,
  • osteoporoza,
  • urazy,
  • choroby układu krążenia,
  • choroby stawów skokowych,
  • choroby kolan.

Tak jak w przypadku wielu innych form aktywności fizycznej, tak i przed rozpoczęciem treningów jumping fitnessu wskazana jest wizyta u lekarza ogólnego i wykonanie podstawowych badań. Dzięki nim można określić stan zdrowia danej osoby i stwierdzić, czy może ona regularnie wykonywać ćwiczenia na trampolinie.

Trampolina domowa fitness: jaką wybrać i gdzie kupić?

Osoby początkujące przygodę z jump fitnessem powinny rozpocząć w klubie fitness, który oferuje ćwiczenia na trampolinie. Dzięki nim można zapoznać się z ogólną specyfiką takich zajęć oraz stawiać pierwsze kroki pod okiem wykwalifikowanych instruktorów. Jest to o tyle istotne, że są oni w stanie szybko wychwycić i skorygować ewentualne błędy. W warunkach domowych, zwłaszcza jeśli ćwiczy się samemu, jest to praktycznie niemożliwe.

Jeżeli jednak ktoś decyduje się na trenowanie fitness jumpingu w domu i zamierza kupić sprzęt, to powinien pamiętać o tym, by postawić na jakość. W sklepach, również w supermarketach można znaleźć wiele trampolin do ćwiczeń w atrakcyjnych cenach, ale trzeba mieć świadomość, że ich jakość nie jest najwyższa. Najlepszym rozwiązaniem jest udanie się do sklepu sportowego, w którym wykwalifikowany sprzedawca będzie mógł dobrać sprzęt odpowiadający oczekiwaniom klienta i dostosowany do jego potrzeb. W takich przypadkach trzeba jednak liczyć się z kosztami sięgającymi nawet 1000 zł za sprzęt.

Czy artykuł okazał się pomocny?
Tak Nie
1
1
Komentarze (0)
Nie przegap
Czy można słodzić gorącą herbatę miodem? - test
Naturalny antybiotyk z tymianku, który przygotujesz w 5 minut. Idealny na jesień.
Co to jest śmierć kliniczna? Świadectwa osób, które jej doświadczyły
Konizacja szyjki macicy – wskazania, przebieg zabiegu, gojenie i rekonwalescencja
Skręt kiszek – objawy, przyczyny oraz leczenie
Ból w mostku – powód do paniki? Nie zawsze oznacza zawał